Over online identificeren

Dit doet u eenvoudig met uw smartphone of tablet

Bent u door ons gevraagd om uzelf (opnieuw) te identificeren met gebruik van een persoonlijke code? We leggen u hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is dit te doen. Tot slot krijgt u onderaan deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 1: Starten met identificeren
login

Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands)
Stap 3: Maak een foto van uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken.
Let op: bij een rijbewijs of ID-kaart moet u ook een foto maken van de achterkant.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Let op: Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 1: Starten met identificeren

login

Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands)

Stap 3: Maak een foto van uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken.
Let op: bij een rijbewijs of ID-kaart moet u ook een foto maken van de achterkant.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Let op: Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Identificeer uzelf

Waarom is het belangrijk om u te identificeren?

Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we onze klanten identificeren. Zo weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. En helpen we financiële criminaliteit te bestrijden.

Is uw identificatie niet op orde? Dan moeten we mogelijk afscheid van u nemen als klant. Dat voorkomen we liever samen met u.

Heeft u vragen of komt u er niet uit?
Belt u ons dan op 088-2262611. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur. We helpen u graag.

Veelgestelde vragen

We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. U ziet aan de link dat de internetverbinding beveiligd is. Deze begint met https://. De 's' staat voor 'secure' (=beveiligd). 

Voer de persoonlijke code precies in zoals u deze van ons heeft ontvangen. Let bij het invoeren bijvoorbeeld goed op hoofdletters en kleine letters. Gebruik geen spaties.

Is uw code verlopen? U krijgt in elk geval op drie verschillende momenten een code van ons toegestuurd (via de post en/of e-mail). U hoeft daar niets voor te doen. 

Geen probleem. U krijgt in elk geval op drie verschillende momenten een code van ons toegestuurd (via de post en/of e-mail). U hoeft daar niets voor te doen.

Geen probleem. U kunt ook een smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Is dit niet mogelijk? Belt u ons dan op 088 22 62 611, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur. We helpen u graag.

Als het niet lukt om de QR code te scannen met uw camera, download dan een QR scanner. Deze vindt u in de Apple App Store of in de Google Play Store.

Volg goed de uitleg die we geven bij het scannen van uw ID en het maken van uw foto. Lukt het toch niet? Belt u ons dan op 0882262611, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur.

Wanneer u zich met uw smartphone of tablet identificeert, vragen we u ook om van uzelf een foto te maken. Deze foto bewaren we net zolang als uw identiteitsbewijs. We moeten volgens de wet namelijk kunnen laten zien dat we onze klanten goed geïdentificeerd en geverifieerd hebben. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Ja, dat mag. Volgens de wet moeten we informatie over leningen, rente en rekeningen van onze klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Dat kan niet zonder het BSN van deze klanten. Verder hebben we het BSN van klanten nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Daarom hebben wij ook uw BSN nodig.
 
Voor meer informatie over het BSN, kijk ook op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens

Als u klant bij ons bent, gebruiken we uw persoonsgegevens. Dat doen we niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan.

Natuurlijk mogen wij uw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zo is het in uw en ons belang dat we uw gegevens op orde hebben om veilig te kunnen bankieren.

Meer weten over hoe we omgaan met persoonsgegevens? U leest het in onze privacyverklaring.

Volgens de wet moeten we als bank de identiteitsgegevens van onze klanten goed in onze administratie vastleggen. Wanneer u zich na meerdere verzoeken niet identificeert, mogen we u dan ook geen diensten of producten meer leveren. Dus zeggen we onze relatie op. U ontvangt dan een bericht van ons. Hierin vertellen we u op welke datum onze relatie eindigt en de producten worden stopgezet.
Als u er niet uitkomt, belt u ons dan op 088 226 26 11. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur. We helpen u graag.