Naar de navigatie Naar de inhoud

Orders opgeven

Hoe geeft u een order op?

Bij ABN AMRO kunt u via Internet Bankieren op elk moment van de dag uw orders opgeven. U kunt beleggen in alle beleggingsproducten op de Nederlandse beurs, Europese beurzen, de NASDAQ en de New York Stock Exchange. Bekijk de beurskenmerken van de belangrijkste buitenlandse beurzen. U kunt uw orders opgeven op verschillende manieren. Bekijk ook de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.

Via Internet Bankieren

Gratis paslezer van ABN AMRO voor Internet Bankieren en Mobiel. Ook voor identificatie bij Telefonisch Bankieren. De e.dentifier2 is de opvolger van de e.dentifier. U kunt beide paslezers gebruiken.

Via de Mobiel Bankieren app

Via Mijn Dealingroom

Via de Beursorderdesk

  • Bel 0900 - 92 15 (gebruikelijke belkosten)
  • Op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur
  • Of op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur

Altijd op de hoogte van uw orders

Wanneer is uw order uitgevoerd en tegen welke koers? Wij sturen u per sms (€ 0,20 per uitvoeringsbericht) of per e-mail (gratis) een uitvoeringsbericht. U bent dan altijd op de hoogte als een order is uitgevoerd. Beschikt u over meer beleggingsrekeningen? Dan kunt u per beleggingsrekening verschillende instellingen opgeven voor het uitvoeringsbericht.

Gebruikt u Internet Bankieren en heeft u een beleggingsrekening? Vraag dan direct uitvoeringsberichten van uw orders aan.

Veelgestelde vragen

  • Wordt mijn order direct uitgevoerd?

    Geeft u een order op bij ABN AMRO, dan herhalen wij aan u de order. U moet deze informatie controleren en bevestigen aan ons. Nadat u uw order heeft bevestigd, is deze definitief. Wij controleren daarna of u voldoende bestedingsruimte of voldoende beleggingsproducten heeft voor de volledige uitvoering van uw order.

    Keuren wij uw order goed? Dan geeft de bank uw order direct door aan de beurs als deze beurs op dat moment open is. U kunt uw order dan niet meer tegenhouden. Hoe de bank uw order goedkeurt, leest u in artikel 4.7. (Wanneer keurt de bank mijn order goed?) van de Algemene Voorwaarden Beleggen (pdf, 895kB).

  • Wanneer kunnen wij uw order niet direct uitvoeren?

    Orders die u buiten beurstijd of net voor het sluiten van de beurs opgeeft, kunnen wij niet direct op de beurs voor u uitvoeren. Wij bewaren deze orders en bieden ze bij de eerstvolgende mogelijkheid aan. De beurzen eisen dat orders op tijd binnen zijn om voor de openingskoers afgerekend te worden. Daarom moeten wij de order voor opening van de beurs aanbieden.

  • Wanneer ontvang ik mijn geld als ik mijn beleggingsproducten verkocht heb?

    Dit verschilt per beurs waar u de order heeft geplaatst. Voor de meeste beurzen geldt dat wij 2 werkdagen nadat uw order verwerkt is, het geld valutair bijschrijven op uw betaalrekening. Valutair of op de valutadatum betekent dat wij vanaf dat moment rente berekenen over uw geld.

    Deze manier van afrekenen noemen we ook wel 'trade+2' en geldt voor orders in individuele beleggingsproducten, zoals aandelen en obligaties. Voor orders in beleggingsfondsen via de beleggersgiro van de bank geldt dit niet. Hiervoor geldt meestal een valutaire bijschrijving na 1 werkdag (trade+1). Het aantal werkdagen voor de valutaire bijschrijving is per beleggingsfonds verschillend. 

    Doordat wij met trade+2 verkoopbedragen en koopbedragen 2 werkdagen na uw order valutair bij- en afschrijven, kunt u het geldbedrag van uw uitgevoerde verkooporder direct weer gebruiken voor een nieuwe kooporder in individuele beleggingsproducten.

    Ook kunt u direct betalingen doen. Houd er dan wel rekening mee dat wij de betaling valutair meteen van uw betaalrekening afschrijven en het bedrag van de verkooporder valutair 2 werkdagen later bijschrijven. Dit verschil in valutadatum heeft gevolgen voor de rente die u krijgt of die u moet betalen over uw betaalrekening.

    Kijk voor meer info op de pagina Beurskenmerken 

  • Hoeveel orders kan ik per keer versturen via Internet Bankieren?

    U kunt via Internet Bankieren verschillende orders tegelijk versturen met een maximum van 12. Nadat u de 12e order heeft opgegeven,  wordt u automatisch doorgeleid naar het scherm 'Opdrachten verzenden'. Daar kunt u de orders versturen naar ABN AMRO.

    Natuurlijk is het ook mogelijk om minder orders per keer te versturen. Zolang u een beveiligde verbinding houdt met ABN AMRO blijven wij uw orders bewaren. Wordt de verbinding verbroken? Dan moet u de orders opnieuw opgeven.

    De orders of transacties kunnen bestaan uit betalingen, annuleringen en beleggingsorders.

  • Ik krijg een waarschuwing bij een order die ik wil vastleggen. Wat moet ik doen?

    De waarschuwingen zijn bedoeld om u te beschermen tegen vergissingen, bijvoorbeeld typefouten. Weet u zeker dat u uw order goed heeft opgegeven? Dan kunt u deze waarschuwing overslaan en uw order definitief maken. Wij controleren uw order dan altijd nog een keer, nadat wij deze hebben ontvangen.

  • Wat is de maximale grootte van een order?

    Geeft u een order op via Internet Bankieren of via de beleggingslijn? Dan kunt u deze opgeven tot een maximum orderbedrag. Dit is om het risico voor u als klant te beperken. De grenzen zijn: 

    • € 100.000,- voor een order in opties. 

    • € 1.000.000,- voor een order in aandelen, obligaties of beleggingsfondsen via de beleggersgiro van de bank.

    ABN AMRO bepaalt de ordergrootte wanneer wij uw order keuren. De beurs bepaalt dus niet de ordergrootte. Hierbij gebruikt ABN AMRO de volgende regels:

    • De ordergrootte is inclusief de transactiekosten, maar exclusief de mogelijke kosten voor kooporders op een buitenlandse beurs. 

    • Koopt u een obligatie, dan moet u rentedagen betalen. Dat is omdat u op de rentedatum van de obligatie de rente voor een heel jaar van die obligatie krijgt, terwijl u maar een deel van het jaar in deze obligatie heeft belegd. U heeft dus alleen recht op de rente voor het deel van het jaar waarin u in deze obligatie heeft belegd.  

    • Verkoopt u een obligatie, dan krijgt u rentedagen. Dat is omdat u op de rentedatum van de obligatie geen rente meer krijgt, want u belegt niet meer in de obligatie. Maar u heeft wel al een deel van het jaar belegd in deze obligatie. U heeft dus nog recht op de rente voor dat deel van het jaar. Dit noemen we meegekochte of meeverkochte rente. Alleen als u een obligatie precies op de rentedatum koopt of verkoopt, hoeft u geen rentedagen te betalen of krijgt u geen rentedagen.

    • Bij obligaties wordt de mee te kopen of mee te verkopen rente meegerekend in de ordergrootte. 

    • Wij gebruiken de laatst berekende prijs. Bij een order met een prijslimiet maken wij onderscheid tussen kooporders en verkooporders. Voor kooporders nemen wij de laatst berekende prijs, behalve als de opgegeven prijslimiet lager is. Dan gebruiken we die lagere prijs. Voor verkooporders nemen wij de laatst berekende prijs, behalve als de opgegeven prijslimiet hoger is. Dan gebruiken wij die hogere prijs.

  • Hoe bepaalt ABN AMRO mijn bestedingsruimte van mijn orders?

    De goedkeuring van orders die u opgeeft via Internet Bankieren gebeurt op de met u afgesproken betaalrekening. Wij controleren of u voldoende bestedingsruimte heeft op uw betaalrekening om uw order op te geven. Is uw bestedingsruimte voldoende? Dan keuren wij uw order goed.

    Uw bestedingsruimte bepaalt of u beleggingsproducten kunt kopen en betalingen van uw betaalrekening kunt doen. Wij berekenen uw bestedingsruimte als volgt. Uw bestedingsruimte is:

    • het geld op uw betaalrekening; 

    • plus: het mogelijk beschikbare krediet op uw betaalrekening; 

    • minus: het geld dat de bank heeft geblokkeerd op uw betaalrekening.

    Heeft u een marginverplichting doordat u opties schrijft? Dan kijken wij ook naar de dekkingswaarde van uw beleggingsportefeuille als wij uw order keuren.

    ABN AMRO geeft aan bepaalde beleggingsproducten een dekkingswaarde. Deze dekkingswaarde is afhankelijk van de beurs- of handelswaarde van een beleggingsproduct. Hierdoor verandert uw dekkingswaarde bijna dagelijks.

    U leest meer over bestedingsruimte in artikel 4.8. (Wat is mijn bestedingsruimte?) Van de Algemene Voorwaarden Beleggen.

Niet uitgevoerde orders

  • Kan ik mijn order nog tegenhouden?

    Heeft u een order opgegeven die u toch niet wilt laten uitvoeren? Dan moet u ons vragen om deze order tegen te houden. Daarbij moet u er rekening mee houden dat wij dit niet altijd meer kunnen. Tegenhouden van orders noemen we ook wel royeren.

    Wij zullen uw verzoek om uw order tegen te houden aan de beurs doorgeven. Zolang wij geen bericht hebben ontvangen van de beurs dat uw order is tegengehouden, nemen wij aan dat uw order gewoon wordt uitgevoerd.

  • Hoe zie ik of mijn order is tegengehouden (geroyeerd)?

    Geeft u een opdracht om uw order tegen te houden met een zogenoemde royementsorder? Dan krijgen orders in beleggingsfondsen via de beleggersgiro van de bank na uw opdracht direct de status 'geroyeerd'.

    Alle andere orders waarvoor u opdracht geeft om ze tegen te houden, krijgen eerst de status 'aangeboden' met als aanduiding 'royvz (royementsverzoek)'. Pas als het royement op de beurs is uitgevoerd, krijgen deze orders de status 'geroyeerd'.

  • Wanneer wordt mijn royementsorder uitgevoerd?

    Heeft u een opdracht opgegeven om uw order tegen te houden met een zogenoemde royementsorder? Dan is het tijdstip waarop uw royementsorder wordt uitgevoerd en teruggemeld, afhankelijk van de behandeling op de beurs. U kunt uw order opnieuw opgeven via Internet Bankieren, nadat u een bevestiging van het royement heeft ontvangen in uw orderoverzicht.

  • Welke orders kan ik tegenhouden?

    U kunt de meeste orders tegenhouden. Maar u kunt uw order niet altijd tegenhouden via Internet Bankieren. En soms geldt er een uiterst tijdstip voor wanneer u uw opdracht om uw order tegen te houden, moet hebben opgegeven. Hieronder ziet u waarop u moet letten bij bepaalde soorten orders.

    • Combinatie optieorders
      Combinatie optieorders kunt u niet via Internet Bankieren tegenhouden. Bel 0900 - 92 15 (gebruikelijke belkosten). Gebruikt u Mijn Dealingroom? Dan kunt u met Mijn Dealingroom combinatie optieorders opgeven en tegenhouden.

    • Emissie-orders
      U kunt geen emissie-orders tegenhouden via Internet Bankieren. U kunt daarvoor terecht bij een bankkantoor of bel 0900 - 92 15 (gebruikelijke belkosten).

    • Deeluitvoering
      Soms kunnen wij uw order niet helemaal uitvoeren, maar voor een deel. U kunt zo’n deeluitvoering tegenhouden voor het deel dat nog niet is uitgevoerd. U kunt een deeluitvoering wel via Internet Bankieren tegenhouden, maar de bevestiging van een deeluitvoering ziet u pas aan het eind van de beursdag in uw orderoverzicht. Zodra u de bevestiging in uw orderoverzicht ziet dat uw order is tegengehouden (royementsbevestiging), kunt u een nieuwe order voor dit beleggingsproduct opgeven. U loopt daardoor niet het risico op een dubbele uitvoering.

    • Orders in beleggingsfondsen via de beleggersgiro van de bank 
      U kunt een order in een beleggingsfonds via de beleggersgiro van de bank tegenhouden tot het afslagmoment van dat beleggingsfonds.  Het afslagmoment is het moment waarop de beurs een prijs bepaalt voor het beleggingsfonds en alle orders van die dag in dat beleggingsfonds tegen die prijs uitvoert. 

Orders in vreemde valuta

  • Hoe rekent ABN AMRO orders af die opgegeven zijn in andere valuta dan de euro?

    Geeft u een order op voor een koop- of verkoop van een beleggingsproduct dat verhandeld wordt in een andere valuta dan de euro? En wordt uw order uitgevoerd? Dan rekent de bank het orderbedrag om naar de euro. De bank gebruikt voor de omrekening van de vreemde valuta naar de euro de koers van die vreemde valuta die Bloomberg of Reuters bekendmaakt. Dat gebeurt op het tijdstip waarop de beurs aan de bank doorgeeft dat uw order is uitgevoerd. Deze koersen zijn dus 'realtime'.

    De valutakoers die de bank gebruikt is de zogenoemde realtime middenkoers die de bank verhoogt of verlaagt met een aantal pips:

    •  Bij een koop trekt de bank het aantal pips af van de realtime middenkoers.

    •  Bij een verkoop telt de bank het aantal pips op bij de middenkoers.

    Pip is de afkorting van 'percentage in point'. De meeste valutakoersen noteren in vier cijfers achter de komma. De kleinst mogelijke verandering van een valutakoers is de verandering van één punt van het laatste cijfer achter de komma. Die verandering noemen wij één pip.
    Bijvoorbeeld bij de valutakoers van de Amerikaanse dollar tegenover de euro (EUR/USD): op enig moment is de EUR/USD koers 1,3300. Even later is de EUR/USD koers 1,3306. De verandering is dan 0,0006 of 6 pips.

    Het aantal pips dat de bank aftrekt of optelt is een vergoeding voor onder meer:

    • het risico dat de bank loopt bij het omwisselen van de valuta; en

    • het systeem dat de bank gebruikt om valutakoersen realtime te ontvangen en te verwerken en het onderhoud van dit systeem.

    Het risico dat de bank loopt bij het omwisselen van vreemde valuta bestaat eruit dat de bank achteraf de vreemde valuta zelf nog moet verkopen of kopen. Hierbij zal de koers die de bank dan krijgt, vaak verschillen van de 'realtime' koers waartegen de bank voor u de koop- of verkoop heeft afgerekend.

    Wilt u niet dat de bank de realtime middenkoers verhoogt of verlaagt met het aantal pips die bij iedere order die u opgeeft in vreemde valuta? Dan kunt u voor de meeste vreemde valuta een rekening openen in de vreemde valuta waarin u vaak orders opgeeft. De bank rekent uw order dan op uw vreemde valuta rekening direct af in die vreemde valuta. U loopt dan over het geld op uw vreemde valuta rekening nog wel een valutarisico. 

    U vindt hieronder een overzicht met de 10 buitenlandse valuta die het meest voorkomen en het vaste aantal pips dat wij hiervoor gebruiken. U vindt ook een rekenvoorbeeld van een kooporder en een verkooporder in een aandeel dat noteert in USD.

  • Waar vind ik informatie over de verschillende (buitenlandse) beurzen?

    Informatie over de openings- en sluitingstijden van de belangrijkste beurzen, koersnotatie en andere relevante zaken vindt u op de pagina's met beurskenmerken.

Vragen? Bel op werkdagen van 8 tot 22 uur, zaterdag van 9 uur tot 17.30 uur.

0900 - 9215 (uitleg belkosten)

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief