Javascript is required Veelgestelde vragen over je hypotheek - ABN AMRO

Veelgestelde vragen

Hulp bij je hypotheek

Wanneer wordt mijn eerste maandbedrag afgeschreven? Hoe declareer ik uit een bouwdepot? En hoe zorg ik ervoor dat mijn hypotheek in een lagere tariefklasse komt? We leggen het je graag uit. Lees de antwoorden op de meest gestelde vragen over hypotheken.  

Vragen over het maandbedrag

Wanneer wordt mijn eerste maandbedrag afgeschreven?

Je betaalt je maandbedrag via automatische incasso. Met het formulier SEPA machtiging automatische afschrijving geef je ons toestemming om het bedrag elke maand van je rekening af te schrijven. Dit bedrag betaal je altijd achteraf. Op de eerste werkdag van  februari betaal je dus voor januari.  

Er is één uitzondering: het maandbedrag van december. Dit bedrag wordt op de laatste werkdag van december afgeschreven.

Mijn eerste maandbedrag is anders dan verwacht. Hoe kan dat?

De eerste keer dat je je hypotheek betaalt, schrijven we vaak een ander bedrag van je rekening af dan het vaste maandbedrag dat je gaat betalen.

  • Is het bedrag lager dan je verwacht? 
    Dan komt dit doordat je deze eerste keer alleen rente betaalt en geen aflossing. De rente betaal je voor de periode vanaf de dag dat je bij de notaris je handtekening zette tot het einde van die maand.
  • Is het bedrag hoger dan je verwacht? 
    Dan komt dit doordat je deze eerste keer voor 2 periodes tegelijk betaalt:
    • Een bedrag voor de periode vanaf de dag dat je bij de notaris je handtekening zette tot het einde van die maand. Voor deze periode betaal je alleen rente.
    • Een bedrag voor de eerste hele maand dat je je hypotheek hebt. Voor deze periode betaal je het hele maandbedrag, zoals je hierna elke maand gaat doen.


Voorbeeld
Stel, je zet bij de notaris je handtekening onder de hypotheekakte op 15 januari. Dan schrijven we pas de eerste werkdag van maart voor het eerst geld van je rekening. Je betaalt op dat moment 2 bedragen tegelijk: rente over de periode van 15 januari tot 1 februari en voor de hele maand februari rente en aflossing.

 

Heb je een bouwdepot? 
In de eerste maand betaal je altijd het volledige maandbedrag. De rentevergoeding (de rente die je ontvangt over het geld in je bouwdepot) wordt pas later verwerkt. Hoe dit gebeurt, hangt af van je bouwdepot.

Heb je een bouwdepot voor nieuwbouw? 
Je kunt kiezen wat er met de rentevergoeding gebeurt:

    1. Verrekenen met je hypotheeklasten (let op: dit loopt één maand achter).
    2. Storten in je bouwdepot.
    3. Uitbetalen op je betaalrekening.
    4. Gebruiken om af te lossen op je hypotheek.

 

Heb je een bouwdepot voor een verbouwing?
De rentevergoeding wordt niet verrekend. In plaats daarvan storten we deze automatisch in je bouwdepot.





 

Vragen over het bouwdepot

Hoe declareer ik uit een bouwdepot?

Via Internet Bankieren: 

  1. Log in op Internet Bankieren.
  2. Zoek het bouwdepot op onder je hypotheeknummer.
  3. Maak een foto of scan van de factuur of kassabon en upload deze. Zorg er hierbij voor dat alle belangrijke informatie goed leesbaar is en volledig in beeld staat, zoals:
  • De naam van de leverancier
  • Het factuurnummer
  • Het bedrag
  • De datum

 

Tip: gebruik bij voorkeur een scanner-app. Daarmee voorkom je dat belangrijke gegevens wegvallen, zoals de boven- of onderkant van de factuur.

 

  1. De verwerking van je declaratie duurt ongeveer 5 werkdagen. Is je declaratie goedgekeurd? Dan betalen we het bedrag binnen 2 dagen uit. 

 

Per post: 

  1. Download, print en vul het declaratieformulier in. 
  2. Op de formulieren staat precies wat je moet doen en waaraan je declaratie moet voldoen.
  3. Declaraties betalen we meestal binnen 5 werkdagen na ontvangst van de declaratie.

     

Wanneer kan ik beginnen met declareren?

Je kunt kosten indienen zodra je bouwdepot is klaar voor gebruik. Dit gebeurt in de volgende situaties:

    • Bij een nieuwe hypotheek: het bouwdepot wordt binnen 5 werkdagen geactiveerd nadat wij de getekende hypotheekakte van de notaris hebben ontvangen.  
    • Bij een onderhandse verhoging: als je niet naar de notaris hoeft, activeren we het bouwdepot binnen 5 werkdagen na ontvangst van de getekende hypotheekofferte. 

Ik heb een bouwdepot voor nieuwbouw en wil declareren. Waar let ik op?

Gebruik je een bouwdepot om je nieuwbouwwoning te betalen? Dan staat er geld klaar waarmee je de bouwkosten kunt betalen. Wil je voor het eerst iets declareren? Stuur dan ook de koop-aanneemsom mee. Dit is een overzicht van de totale bouwkosten en wanneer die betaald moeten worden. Zo zien we wat er is afgesproken en kunnen we je declaratie sneller verwerken.  

Facturen van de hoofdaannemer betalen we direct aan de hoofdaannemer. Gaat het om een factuur van een onderaannemer? Dan betalen we deze via de incassorekening van je hypotheek.  



Ik heb een bouwdepot met Energiebesparende Voorzieningen (EBV) of een bouwdepot  Energiebespaar Budget (EBB). Wat kan ik declareren? 

Een bouwdepot met EBV of EEB is er speciaal voor energiebesparende maatregelen in je woning. Denk aan:  

  • gevelisolatie
  • hoog rendement beglazing (HR++)
  • dakisolatie
  • installatie voor warmte-terugwinning
  • vloerisolatie
  • energiezuinige ventilatie (inclusief hoog-rendement-ventilatoren), maar alleen in combinatie met andere energiebesparende voorzieningen
  • leidingisolatie
  • energiezuinige kozijnen
  • warmtepompen
  • deuren en bijbehorende constructieonderdelen met hoog rendement beglazing (ten minste HR ++)
  • zonnepanelen.

Deze maatregelen komen uit artikel 1.b. van de Tijdelijke Regeling Hypothecair Krediet van de overheid.

 

Goed om te weten: 
Je declaraties worden handmatig gecontroleerd. Daardoor kan het iets langer duren voordat je het geld ontvangt. Geef bij de declaratie (omschrijving) aan dat het om EBV gaat. Bijvoorbeeld: HR++glas EBV. Zorg er ook voor dat de factuur duidelijk vermeldt om welke energiebesparende voorzieningen het gaat. 

Wat is de looptijd van mijn bouwdepot?

Als je het bouwdepot gebruikt voor nieuwbouw: 

  • De looptijd is 24 maanden.
  • Je kunt de looptijd één keer met 12 maanden verlengen.
  • Verleng je de looptijd van je bouwdepot met 12 maanden? Dan krijg je over de laatste zes maanden van de verlenging geen rente over het saldo in het bouwdepot. De maximale duur aan rentevergoeding is 30 maanden.

 

Als je het bouwdepot gebruikt voor bestaande bouw:

  • De looptijd is 18 maanden.
  • Je kunt de looptijd één keer met zes maanden verlengen.
  • Verleng je de looptijd van je bouwdepot? Dan krijg je over die zes maanden verlenging geen rente over het saldo in het bouwdepot. De maximale duur aan rentevergoeding is dus 18 maanden.

Wat gebeurt er met mijn bouwdepot als ik het stopzet?

Dat ligt aan de situatie. 

Heb je een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie? 

  • We trekken het bedrag dat nog in je bouwdepot zit altijd af van je hypotheek.Dit bedrag telt niet mee voor het bedrag dat je ieder jaar zonder vergoeding mag terugbetalen.  

 

Heb je een hypotheek zonder NHG?

  • Heb je een deel van je bouwdepot gereserveerd voor energiebesparende aanpassingen aan je woning en staat er minder dan€ 7.500in het bouwdepot? Dan verlagen we eerst je lening met het bedrag dat je niet hebt uitgegeven aan de verduurzaming. Het bedrag dat daarna overblijft in het bouwdepot storten we op je bankrekening. Dat bedrag telt niet mee voor het bedrag dat je elk jaar zonder extra kosten mag terugbetalen.  
  • Heb je geen deel van je bouwdepot gereserveerd voor energiebesparing en staat er minder dan€7.500in het bouwdepot? Dan storten we dat bedrag op je bankrekening. Is het bedrag€7.500of meer? Dan verlagen we je lening met dat bedrag. Dat bedrag telt niet mee voor het bedrag dat je elk jaar zonder extra kosten mag terugbetalen.

Goed om te weten: aflossen op je hypotheek gaat altijd op een vaste volgorde: 

  • Eerst lossen we af op de Tijdelijke Betaalpauze Hypotheek.
  • Daarna lossen we af op een aflossingsvrij leningdeel.
  • Vervolgens lossen we af op een annuïtair of lineair leningdeel.
  • Als laatste lossen we af op een leningdeel dat gekoppeld is aan een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) of Spaarrekening Eigen Woning (SEW).

Let op! Wil je een andere volgorde? Neem dan contact met ons op. 

Vragen over hypotheek aanpassen

Hoe pas ik mijn rekeningnummer aan?

Wil je voortaan je maandbedrag van een andere rekening laten afschrijven?

  1. Vul het machtigingsformulier in
  2. Stuur het formulier naar:
    ABN AMRO Bank N.V.
    Postbus 547
    3800 AM Amersfoort
  3. Ontvangen we de machtiging voor de 1e van de maand? Dan gaat deze een maand later in. Bijvoorbeeld: stuur je het op 17 oktober? Dan is het ontvangen voor 1 november en begint de nieuwe incasso op 1 december.
  4. Je krijgt een bevestiging als het is aangepast.

 

 

Ik wil een lagere rente. Hoe pas ik de tariefklasse van mijn hypotheek aan?

Heb je extra afgelost op je hypotheek? Dan hoef je dit niet zelf te doen. We bekijken dan automatisch of je hypotheek in een lagere tariefklasse valt. Elke maand berekenen we de verhouding tussen je hypotheekschuld en de waarde van je woning. Daarbij maken we gebruik van de gegevens in Internet Bankieren. Blijkt dat je in een lagere tariefklasse valt? Dan passen we dit aan. Je ontvangt een bevestigingsbrief van ons, en vanaf de volgende incasso betaal je minder rente.  

Uitzonderingen:   

  • Je hypotheek valt in de laagste tariefklasse 
  • Je hebt een Overwaarde Hypotheek, Overbruggingslening, Bankspaar Hypotheek, Duurzaam Wonen Hypotheek of Hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG).  

Is je woning meer waard geworden? Dan kun je misschien zelf je tariefklasse verlagen.

Kan ik ook zelf mijn tariefklasse aanpassen?

Ja, dat kan. Als je woning meer waard is geworden, kun je mogelijk zelf je tariefklasse verlagen. Dit doe je eenvoudig via Internet Bankieren. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe het werkt.  

Controleer de woningwaarde 
Log in op Internet Bankieren, ga naar Hypotheek en naar Woning. Hier zie je de woningwaarde die bij ons bekend is. Is de waarde van je woning gestegen? Dan kun je een bewijs van de nieuwe waarde aanleveren.  

Volg de stappen om je tariefklasse aan te passen:  

  1. Log in op Internet Bankieren.   Selecteer je hypotheek.  
  2. Klik op je leningdelen en kies een leningdeel.  Onder het kopje Rente zie je in welke tariefklasse je valt.
  3. Klik op Bereken tariefklasse.
  4. Vul de huidige waarde van je woning in.
  5. Upload een bewijs van de woningwaarde
    Om je tariefklasse aan te passen, hebben we een bewijs nodig van de actuele waarde van je woning. Je kunt hiervoor een van de volgende documenten uploaden:  
    • een recente WOZ-beschikking  
    • een desktoptaxatie
    • een Calcasa-rapport
    •  een taxatierapport.  

Wij toetsen je verzoek op basis van de aangeleverde gegevens. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, krijg je hierover bericht via een brief of een melding in je Hypotheekberichten. In deze brief of melding lees je wat je nieuwe maandbedrag wordt en vanaf wanneer dit ingaat.

Ik heb geen Internet Bankieren. Hoe kan ik mijn hypotheek aanpassen?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder. 

Vragen over hypotheekkorting

Hoeveel duurzaamheidskorting kan ik krijgen?

  • Heeft je woning een geldig geregistreerd energielabel A of hoger? Dan krijg je 0,15% korting op je hypotheekrente.  
  • Heeft je woning een geldig geregistreerd energielabel B? Dan krijg je 0,10% korting op je hypotheekrente. 

 

Je hoeft geen energielabel aan te leveren. We halen dit automatisch op bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en passen de korting toe als je daar recht op hebt. 

Wanneer krijg ik Duurzaamheidskorting?

  • Je koopt een woning met energielabel B of hoger
  • Je verbouwt je woning naar energielabel B of hoger en je energielabel staat binnen 24 maanden na het begin van je rentevaste periode geregistreerd.  
  • Je koopt een nieuwbouwwoning die wordt opgeleverd met energielabel A of hoger. 
  •  Je mag Duurzaamheidskorting niet combineren met:  
    • Een Werkgevers- of Personeelsarrangement of Personeelskorting van vóór 1 januari 2015. 
    • Een variabele rente, Euriborrente of Bufferrente. 
    • De Duurzaam Wonen Hypotheek  
    • Een overbruggingslening (variabele rente of 1-jaar vaste rente). 

Heb je een hypotheek bij ons en een woning met een geldig geregistreerd energielabel B of hoger? Dan wordt de korting automatisch verwerkt bij renteherziening. 

Hoe regel ik de korting als ik mijn huis verduurzaam?

  • Zorg ervoor dat je woning na verbouwing energielabel A of B krijgt
  • Laat je nieuwe energielabel binnen 24 maanden na het begin van je rentevaste periode registeren bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). 
  • Zodra je de registratie van je energielabel bij ons bekend is, passen we de korting automatisch toe. Dit gebeurt vanaf de eerste dag van de volgende maand. Omdat je de hypotheek achteraf betaalt, zie je het nieuwe maandbedrag terug bij de daaropvolgende incasso.
  • Je profiteert van de korting tot het einde van de gekozen rentevaste periode.

Wat zijn de voorwaarden van huisbankkorting?

  • Je inkomen komt binnen op je ABN AMRO-rekening. Zo niet, dan stopt de huisbankkorting en betaal je meer rente.
  • Je hypotheek wordt afgeschreven van je ABN AMRO-rekening. Zo niet, dan stopt de huisbankkorting en betaal je meer rente.
  • Je mag maximaal één andere korting combineren, zoals huisbankkorting met duurzaamheidskorting óf het werkgeversarrangement, maar niet beide.  
  • Huisbankkorting geldt voor leningdelen met vaste rente, niet voor variabele, Euribor of Bufferrente.
  • Je krijgt de korting alleen wanneer een nieuwe rentevaste periode ingaat. Dit kan bijvoorbeeld bij een nieuwe hypotheekaanvraag, een renteherziening of als je tussentijds de rente wijzigt. Tijdens een lopende rentevaste periode geldt de korting niet.

Kan ik huisbankkorting krijgen?

  • Je hebt een ABN AMRO-betaalpakket waarop je maandelijkse inkomen binnenkomt (loon, uitkering, pensioen, zzp-inkomen, of verhuur). 

  • Je hypotheek wordt geïncasseerd van de rekening uit het ABN AMRO-betaalpakket. 

  • Medische ondernemers met een Bankrekening Medisch bij ABN AMRO kunnen ook korting krijgen, zonder betaalpakket.  

Wanneer krijg ik huisbankkorting?

  • Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek of overbruggingslening met vaste rente.
  • Bij de start van een nieuwe rentevaste periode.
  • Op de datum van renteherziening; niet tijdens de rentevaste periode.
  • Bij wijziging van de rente tijdens de rentevaste periode, via rentemiddeling of eenmalige vergoeding.

Staat je vraag hier niet tussen?

Neem dan gerust contact met ons op. Als je ons belt vanuit de ABN AMRO app, bel je direct naar onze klantenservice. Dat gaat sneller dan normaal. Je hoeft geen nummer in te toetsen en je slaat het keuzemenu over. Omdat je bent ingelogd, zien we meteen wie je bent. Een veilig idee! 

Lees hoe het werkt en neem contact op