Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Fraude en veilig bankieren

Samen geven we oplichters geen kans

Tip: zet uw veiligheidstools aan

Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en uw geld kwijt zijn. Wilt u zelf iets extra’s doen om uw geld nóg beter te beschermen? U kunt maatregelen nemen om het oplichters moeilijker te maken. Maak kennis met de 5 gratis veiligheidstools die u zelf kunt instellen en reken af met fraude.

Let op deze actuele oplichtingstrucs

Valse e-mails en sms'en

Oplichters versturen e-mails en sms’en die lijken op berichten van bijvoorbeeld de bank of de belastingdienst. In de berichten wordt u gevraagd of u uw telefoonnummer wilt terugmailen. Of u wordt gevraagd iets goed te keuren, omdat u belastinggeld terugkrijgt. Doe dit niet zomaar. Controleer eerst of dit bericht en dit bedrijf écht zijn. Ook zijn er oplichters actief die u vragen of u uw bankpas wilt opsturen. Doe dit niet. Wij vragen u nooit uw bankpas op te sturen.

Neptelefoontjes van instanties

Oplichters bellen steeds vaker met 06-nummers. Ze doen zich voor als medewerker van een instantie, zoals de politie. Veelgebruikt is een Engelstalig telefoontje uit naam van The National Police of Dutch Supreme Court. Er speelt een bandje af en u hoort bijvoorbeeld dat uw BSN-nummer is misbruikt. Ga niet in op verzoeken aan de telefoon. Deel nooit gegevens om uw identiteit te verifiëren en maak geen geld over om het veilig te stellen. Echte instanties vragen u dit niet.  

Bankhelpdeskfraude

Oplichters doen zich steeds vaker voor als bankmedewerker. Een nep-bankmedewerker kan u bellen met een telefoonnummer dat overeenkomt met het nummer van de bank. Zo’n ‘medewerker’ zegt bijvoorbeeld dat iemand anders toegang heeft tot uw rekening. En stelt voor u op afstand te helpen. Installeer nooit software op uw computer, waarmee zo’n ‘medewerker' kan meekijken in uw bankomgeving. Wij vragen u nooit of u software wilt downloaden.

Ook belangrijk voor u

Een oplichtingstruc of ABN AMRO?

Twijfelt u weleens of een telefoontje of bericht echt van ABN AMRO is of tóch van een oplichter? Echt en nep zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Maar er is een manier om oplichters die zich voordoen als bankmedewerker, snel te ontmaskeren: als u weet wat wij u never ever nimmer nooit vragen.  

Nieuw: Gesprek Check

'Hallo, u spreekt met ABN AMRO’. Twijfelt u over wie u aan de telefoon heeft? Als wij u bellen, kunt u vanaf nu vragen om een Gesprek Check. De adviseur stuurt u dan een bericht in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren om het gesprek te bevestigen. Zo weet u met wie u belt en kunt u fraude voorkomen. 

Veilig bankieren op uw mobiel

Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren op uw mobiel. Maar het is ook belangrijk dat u zelf weet hoe u veilig omgaat met uw toestel. Wist u bijvoorbeeld dat openbare wifi onveilig is? Lees onze informatie over veilig bankieren.