
Schade melden
Alles wat je moet weten over schade melden
Ik heb schade. Wat nu?
Schade is vervelend. We begrijpen dat je dit zo snel mogelijk wilt afhandelen. Daar helpen we je graag mee. Je kunt jouw schade 24 uur per dag online melden bij ABN AMRO Verzekeringen. Voor juridische hulp via je rechtsbijstandverzekering kun je direct terecht bij ARAG.
Heb je een autoverzekering maar geen bankrekening bij ABN AMRO? Log dan in bij ABN AMRO Verzekeringen met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Verzamel deze documenten om nog sneller je schade te melden
Inboedelverzekering
Om schade op jouw inboedelverzekering te melden, heb je een aantal documenten nodig.
- Je polisnummer
- Foto's van de schade
- Bonnen, bankafschriften of ander bewijs met aankoopdatum en aanschafwaarde
- Proces-verbaal van de politie (bij inbraak of diefstal)
- Een gedetailleerde herstelofferte (materiaal-, arbeidskosten en BTW apart vermeld)
- Als herstel niet mogelijk is: een total loss verklaring
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van je polisvoorwaarden.
Opstalverzekering
Om schade op je opstalverzekering te melden, heb je een aantal documenten nodig.
- Je polisnummer
- Foto's van de schade
- Bonnen, bankafschrift of ander bewijs met aankoopdatum en aanschafwaarde
- Proces-verbaal van de politie (bij inbraak of diefstal)
- Een gedetailleerde herstelofferte (materiaal-, arbeidskosten en BTW apart vermeld)
Alles bij de hand? Dan ben je klaar om jouw schadeclaimte melden.
Autoverzekering
Heb je geen bankrekening bij ABN AMRO? Dan kun je inloggen bij ABN AMRO Verzekeringen met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Om schade op jouw autoverzekering te melden, heb je een aantal documenten nodig.
Maak je gebruik van de ABN AMRO Schade Service? Dan heb je de volgende documenten nodig:
- Je polisnummer
- Europees schadeformulier (alleen als er een tegenpartij bij de schade betrokken is)
Kies je voor een eigen hersteller? Dan heb je de volgende documenten nodig:
- Jouw polisnummer
- Europees schadeformulier (alleen als er een tegenpartij bij de schade betrokken is)
- Minstens 1 detailfoto van de schade
- Foto waarop de hele beschadigde auto en het kenteken te zien zijn
- Overzichtsfoto van de locatie en situatie van de schade
- Eventueel: een gedetailleerde schadeberekening van de hersteller. Dit document kun je na het melden van de schade ook nog uploaden
Alles bij de hand? Dan ben je klaar om jouw schadeclaim te melden.
Aansprakelijkheidsverzekering
Om schade op je aansprakelijkheidsverzekering te melden, heb je een aantal documenten nodig.
- Je polisnummer
- Contactgegevens van de andere partij
- Aansprakelijkstelling door de andere partij
- Foto’s van de schade
- Bonnen, bankafschrift of ander bewijs met aankoopdatum en aanschafwaarde
Heb je geen bewijsstukken? Geen probleem. Als ABN AMRO Verzekeringen bewijsstukken van de andere partij nodig heeft, vragen wij deze zelf op.
Alles bij de hand? Dan ben je klaar om je schadeclaim te melden.
Reis- en annuleringsverzekering
Om schade op jouw doorlopende reisverzekering te melden, heb je een aantal documenten nodig.
Bagage
- Je polisnummer
- Bewijs van aangifte in geval van diefstal of verlies
- Aankoopbewijs, bijvoorbeeld een bon of een afschrift van je bank
- Wanneer van toepassing: reparatienota, dit is een bewijs van de schade
- Bevestiging van de boeking van je reis
Annulering
- Je polisnummer
- Bewijs van annuleringsnota
- Bevestiging van de boeking van je reis
Ongeval of geneeskundige kosten
- Je polisnummer
- Overzicht van declaratie bij jouw zorgverzekeraar. Deze hoef je niet al tijdens het schademelden op te sturen, maar de schadebehandelaar kan hier wel naar vragen.
Alles bij de hand? Dan ben je klaar om jouw schadeclaim te melden.
Rechtsbijstandverzekering
Met de rechtsbijstandverzekering krijg je hulp en advies van ARAG. Om schade op je rechtsbijstandverzekering te melden bij ARAG, heb je een aantal documenten en gegevens nodig.
- Je polisnummer
- Overeenkomst (bijvoorbeeld arbeids-, huur- of koopovereenkomst)
- Verklaring (bijvoorbeeld een medische of getuigenverklaring)
- Bewijs (bijvoorbeeld aankoop- of garantiebewijs)
- Formulier (bijvoorbeeld schadeformulier)
- Foto’s of tekeningen
- Correspondentie
- Overige relevante informatie
Kijk bij ARAG voor een volledig overzicht van de documenten die je nodig hebt.
Alles bij de hand? Dan ben je klaar om jouw zaak te melden bij ARAG.
Video: Zo meld je schade
- Ga naar je persoonlijke omgeving van ABN AMRO Verzekeringen.
- Je ziet nu jouw polissen. Klik bovenaan op ‘Claims’.
- Klik op ‘Nieuwe claim melden’ en vul de datum in wanneer je schade hebt gehad.
- Beantwoord de vragen. Klopt alles? Kies dan voor ‘Verzenden’.
- Upload de benodigde informatie om jouw claim te kunnen behandelen.
Ik heb schade gemeld. En nu?
Schade beoordelen
ABN AMRO Verzekeringen onderzoekt de situatie en bepaalt of je schade gedekt is en wat de kosten zijn. Soms schakelt ABN AMRO Verzekeringen een schade-expert in, die samen met jou kijkt wat de schade precies is. Er wordt dan een rapport opgesteld en er wordt met jou besproken wat je verder kunt verwachten.
Schade herstellen
Wordt de schade gedekt door ABN AMRO Verzekeringen? Dan kan ABN AMRO Verzekeringen een schadehersteller voor je inschakelen, of je kiest er zelf een. De kosten worden dan vergoed. Is er sprake van een eigen risico? Dit wordt dan direct verrekend. Zorg je zelf voor herstel, dan wordt er geen eigen risico gerekend. Wordt je schade niet gedekt? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de kosten.
Status van je schade bekijken
Bekijk je schademelding online, inclusief alle berichten die zijn gestuurd.
- Log in via Internet Bankieren en ga naar je persoonlijke omgeving van ABN AMRO Verzekeringen. Heb je een autoverzekering, maar geen bankrekening bij ABN AMRO? Dan kun je inloggen bij ABN AMRO Verzekeringen met je gebruikersnaam en wachtwoord.
- Kies bovenin voor 'Claims'.
- Klik op het nummer achter ‘Claimnummer’. Bij 'Documenten' zie je de door jou toegevoegde documenten bij de claim. Je kunt extra informatie over je schadeclaim toevoegen door te klikken op 'Uploaden documenten'.
- Bij 'Correspondentie' zie je de communicatie over jouw schadeclaim.

Eigen expert inschakelen
Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de schade-experts van ABN AMRO Verzekeringen? Dan mag je zelf een expert inschakelen. We adviseren je een expert te kiezen die ingeschreven staat bij het NIVRE. De kosten worden vergoed tot het bedrag dat de eigen expert van ABN AMRO Verzekeringen rekent. Informeer hiervoor bij de door ABN AMRO Verzekeringen ingeschakelde schade-expert.
Veelgestelde vragen
Wanneer ontvang ik reactie van ABN AMRO Verzekeringen?
Als je een nieuwe schade hebt gemeld, ontvang je binnen 3 werkdagen een reactie van ABN AMRO Verzekeringen.
Heb je de schade al gemeld en heb je aanvullende vragen? Dan ontvang je binnen 8 tot 12 werkdagen een reactie.
Hoe kan ik mijn schademelding inzien?
Je kunt jouw schademelding inzien in je persoonlijke omgeving van ABN AMRO Verzekeringen. Hier zie je ook de door jou toegevoegde documenten die horen bij de schadeclaim en de berichten die zijn gestuurd over de claim.
- Login via Internet Bankieren en ga naar jouw persoonlijke omgeving van ABN AMRO Verzekeringen.
- Kies bovenin voor ‘Claims’.
- Klik op het nummer achter ‘Claimnummer’. Hier zie je een overzicht van je schademelding en de door jou toegevoegde documenten bij de claim. Bij ‘Documenten’ zie je de door jou toegevoegde documenten bij de claim. Je kunt extra informatie over je schadeclaim toevoegen door te klikken op 'Uploaden documenten'.
- Bij ‘Correspondentie’ zie je de communicatie over je schadeclaim.
Heb je een autoverzekering zonder bankrekening bij ABN AMRO? Dan kun je inloggen bij ABN AMRO Verzekeringen met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Wat doe ik als ik geen bonnen meer heb?
Probeer dan toch zo goed mogelijk bepaalde details van de aankoop aan ons door te geven. Zoals: wanneer heb je het artikel gekocht, in welke winkel, om welk merk en type gaat het? Misschien kun je nog een bankafschrift vinden waar het bedrag van de aankoop op staat.
Kan ik mijn schade melden per post?
Ja, dat kan. Bij elke verzekering hoort een ander soort schadeformulier. Deze staan hieronder op een rijtje.
Schadeformulier voor de inboedel-, opstal- en kostbaarhedenverzekering
Schadeformulier voor de aansprakelijkheidsverzekering
Europees schadeformulier voor de autoverzekering
Schadeformulier voor de de reis- en annuleringsverzekering
Download het formulier voor je verzekering en stuur deze per post naar:
ABN AMRO Verzekeringen
Antwoordnummer 9000
8000 VB Zwolle
Een postzegel is niet nodig.
Hoe kom ik aan een Europees schadeformulier voor mijn autoverzekering?
Het Europees schadeformulier kun je online aanvragen. Het wordt dan met de post naar jou gestuurd.