
Veelgestelde vragen over beleggen
Beleggen kent risico's. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.
Beginnen met beleggen
Hoe begin ik met beleggen?
Wil je starten met beleggen, maar weet je niet hoe? In ons stappenplan nemen we je mee langs de mogelijkheden van beleggen, de risico’s en de keuzes die je kunt maken. Je krijgt alle informatie om te starten op de manier die bij jou past.
Waar kan ik in beleggen?
Dat hangt af van welke beleggingsvorm je kiest.
- Met Begeleid Beleggen beleg je in een van de 5 ABN AMRO Profielfondsen. Elk fonds heeft zijn eigen kenmerken met verschillende risico's.
- Met Zelf Beleggen Basis Zelf Beleggen Basis beleg je in een overzichtelijk assortiment van meer dan 500 beleggingsfondsen, aandelen en ETF’s.
- Met Zelf Beleggen Plus Zelf Beleggen Plus beleg je in meer dan 25.000 beleggingsproducten van beurzen wereldwijd. Zoals fondsen, aandelen, ETF's en obligaties.. Heb je meer kennis van beleggen? Dan kun je ook handelen in complexe beleggingsproducten zoals opties en gestructureerde producten.
- Met beleggingsapp BUX beleg je in meer dan 3000 aandelen en ETF's.
- Met Vermogensbeheer beleg je in 1 van onze 5 mandaten. Elk mandaat heeft zijn eigen kenmerken met verschillende risico's.
Kan ik ook op naam van mijn kind beleggen?
Als ouder of wettelijke vertegenwoordiger kun je op naam van je kind beleggen. Je moet daarvoor een machtiging van de kantonrechter hebben en rekening houden met een aantal regels.
Welke beleggingsvorm past bij mij?
Beleggen kan bij ons op verschillende manieren. Heb je weinig tijd en kennis? Dan is het misschien iets voor jou om begeleid de beurs op te gaan. Wil je zelf beleggen? Je kunt bij ons zelf kiezen wat bij je past. Van een overzichtelijk assortiment tot wereldwijd beleggen. Laat je liever (een deel van) je geld voor je beleggen? Vanaf € 50.000 beleggen onze experts van Vermogensbeheer voor jou.
Kan ik ook beleggingsadvies krijgen?
Je kunt bij ons kiezen uit beleggingsvormen waarin je zelfstandig belegt zonder advies van de bank, zoals Begeleid Beleggen of Zelf Beleggen. Je kunt ook kiezen voor Vermogensbeheer, waarbij onze experts voor je beleggen.
- Bij Begeleid Beleggen word je online begeleid bij je keuze van een passend Profielfonds.
- Bij Zelf Beleggen Basis en Zelf Beleggen Plus beleg je zelfstandig zonder advies van de bank.
- Bij Vermogensbeheer beleggen onze specialisten voor jou.
- Beleggers met een vermogen vanaf € 500.000 kunnen bij ABN AMRO Mees Pierson wel kiezen voor beleggingsadvies.
Wat zijn de kosten van beleggen?
Bij beleggen komen verschillende soorten kosten voor. Welke kosten je betaalt en hoe hoog die kosten zijn, wordt bepaald door de beleggingsvorm die je kiest.
Kosten van Begeleid Beleggen
Voor Begeleid Beleggen betaal je jaarlijks een vast percentage aan servicekosten. Hierin zitten de;
- koop- en verkoopkosten;
- kosten van de online begeleiding;
- kosten van de administratie van je ABN AMRO Profielfonds;
- kosten van informatievoorziening aan jou.
Je betaalt ook kosten aan de fondsbeheerder van het fonds. Dit noemen wij de fondskosten. De fondskosten bestaan uit lopende kosten en transactiekosten in de ABN AMRO Profielfondsen.
Kosten van Zelf Beleggen Basis
Bij Zelf Beleggen Basis betaal je kosten aan ons en kosten aan andere partijen. Dit betaal je aan ons:
- Servicekosten voor de administratie van je beleggingsportefeuille en de informatie die wij jou daarover verstrekken.
- Transactiekosten bij koop en verkoop van je aandelen. Bij de koop- en verkoop van beleggingsfondsen en ETF's betaal je geen transactiekosten.
Heb je beleggingsfondsen of ETF's in je portefeuille? Dan betaal je dit aan andere partijen:
- Beheer- en administratiekosten. Dit noemen we de lopende kosten.
- Kosten voor het kopen en verkopen van beleggingen: de transactiekosten binnen het fonds.
Deze kosten zijn al verwerkt in de koers van het beleggingsfonds. In de Essentiële Beleggersinformatie van elk fonds staat wat de kosten zijn.
Kosten van Zelf Beleggen Plus
Bij Zelf Beleggen Plus betaal je kosten aan ons en kosten aan andere partijen. Dit betaal je aan ons:
- Servicekosten voor de administratie van je beleggingsportefeuille en de informatie die wij jou daarover verstrekken.
- Transactiekosten bij koop en verkoop van je beleggingen. Bij de koop- en verkoop van beleggingsfondsen en ETF's uit het assortiment van Zelf Beleggen Basis betaal je geen transactiekosten.
Heb je beleggingsfondsen of ETF's in je portefeuille? Dan betaal je dit aan andere partijen:
- Beheerkosten en administratiekosten. Dit noemen we de lopende kosten.
- Kosten voor het kopen en verkopen van beleggingen: de transactiekosten binnen het fonds.
Deze kosten zijn al verwerkt in de koers van het beleggingsfonds. In de Essentiële Beleggersinformatie van elk fonds staat wat de kosten zijn.
Kosten van Vermogensbeheer
Je betaalt beheerkosten voor onze beleggingsdienstverlening. In deze kosten zijn bijna alle kosten verwerkt die wij maken. Dat zijn de kosten voor het beheren en administreren van jouw portefeuille en om je van informatie te voorzien. Daarnaast betaal je kosten aan andere partijen. Zoals bijvoorbeeld de kosten voor de beleggingsfondsen die door externe fondsmanagers worden beheerd.
De kosten van Vermogensbeheer verschillen per mandaat. Op de mandaatpagina's kun je een berekening doen van de kosten en het mogelijke rendement:
Kosten van BUX
Wanneer je via beleggingsapp BUX belegt, betaal je service- en transactiekosten aan BUX. Je betaalt ook andere kosten, zoals valutakosten. Een overzicht van al deze kosten vind je op de website van BUX.
Waarom moet ik een kennisexamen maken?
Wij hebben informatie over jouw kennis en ervaring nodig om te beoordelen welke beleggingsproducten geschikt zijn voor jou. Dit doen we in jouw belang en omdat het verplicht is volgens de wet. Voordat je gaat beleggen, stellen we je daarom een aantal vragen over jouw kennis en ervaring. De examens staan klaar in Internet Bankieren en bestaan uit maximaal 10 vragen.
Kennisexamens voor complexe beleggingsproducten
Beleggen in complexe beleggingsproducten brengt extra risico’s met zich mee. Wil je bij Zelf Beleggen Plus beleggen in complexe beleggingsproducten? Dan moet je een kennisexamen over het product goed afronden voor je erin kunt beleggen. Voor deze complexe beleggingsproducten zijn er kennisexamens:
- Complexe obligaties
- Overige gestructureerde producten
- Hefboomproducten, zoals turbo’s
- Garantieproducten
- Complexe Beleggingsfondsen, inclusief impactbeleggen
- Derivaten – Opties
- Derivaten – Warrants
- Hedge Funds
Waar vind ik de kennisexamens?
Alle kennisexamens staan in Internet Bankieren. Ga naar je portefeuilleoverzicht en klik op Kennis en ervaring. Hier vind je de kennisexamens.
Ik heb mijn examen niet gehaald. Wat nu?
Haal je je examen niet? Je kunt het examen 3 keer per dag afleggen totdat je bent geslaagd. Wanneer je voor een examen slaagt, zie je in Internet Bankieren een groen vinkje bij het examen staan.
Moet ik een Beleggers Spaarrekening hebben om te kunnen beleggen?
Nee, dat hoeft niet. Je kunt er wel voor kiezen om deze rekening te openen. Bij de aanvraag van je beleggingsvorm kies je aan welke tegenrekening je jouw beleggingsrekening wilt koppelen. Dat kan je betaalrekening zijn, maar je kunt ook een Beleggers Spaarrekening openen. Met deze rekening kun je tegelijkertijd sparen én beleggen. Hierop staat dan het geld dat je wilt gaan beleggen of van beleggingen die je verkocht hebt. Wil je een order opgeven voor de aankoop van een belegging? Dat doe je via je beleggingsrekening. Vervolgens wordt het geld voor die order van je Beleggers Spaarrekening gehaald.
Informatie over je beleggingsrekening
Hoe open ik een beleggingsrekening?
Bij elke ABN AMRO beleggingsvorm hoort een beleggingsrekening. Op de beleggingsrekening zie je jouw beleggingen, zoals aandelen en beleggingsfondsen. Wanneer je een van onze beleggingsvormen kiest, openen wij automatisch een beleggingsrekening voor je.
Hoe open ik een gezamenlijke beleggingsrekening?
Bij elke ABN AMRO beleggingsvorm hoort een beleggingsrekening. Deze rekening openen wij automatisch voor je als je een beleggingsvorm hebt gekozen. Wil je met twee personen beleggen? Als je een beleggingsvorm aanvraagt via je gezamenlijke betaalrekening, openen wij automatisch een gezamenlijke beleggingsrekening. Dit is hoe het werkt:
Via de ABN AMRO app
- Ga in de ABN AMRO app naar de beleggingsvorm die je wilt aanvragen en klik op de knop Vraag [naam beleggingsvorm] aan.
- Er opent een nieuw scherm. Volg de stappen van de aanvraag en onderteken je aanvraag met de ABN AMRO app of een van de andere hulpmiddelen.
- Nadat je de aanvraag hebt afgerond, zie je op het scherm ‘aanvraag is bijna gelukt’. Nu kan je mederekeninghouder de aanvraag vanuit de takenlijst oppakken door zelf in te loggen op de ABN AMRO app.
- De mederekeninghouder tikt in de ABN AMRO app op het belletje en dan op Takenlijst. Daar staat een taak klaar met de naam ‘beleggen aanvragen’.
- De mederekeninghouder selecteert de taak en tikt op Alles kiezen en verder.
- Er opent een nieuw scherm. De mederekeninghouder leest de documenten en tikt daarna op Akkoord.
- De mederekeninghouder ondertekent het akkoord met de ABN AMRO app of een van de andere hulpmiddelen.
- Wij openen de gezamenlijke beleggingsrekening en sturen binnen 10 minuten een bericht dat je kunt beginnen met beleggen. Dit bericht vind je onder het belletje in de ABN AMRO app.
Via Internet Bankieren
- Ga op je pc of laptop naar de beleggingsvorm die je wilt aanvragen en klik op de knop Een beleggingsrekening openen.
- Log in op Internet Bankieren, volg de stappen van de aanvraag en onderteken je aanvraag met de ABN AMRO app of een van de andere hulpmiddelen.
- Nadat je de aanvraag hebt afgerond, zie je op het scherm ‘aanvraag is bijna gelukt’. Nu kan je mederekeninghouder de aanvraag vanuit de takenlijst oppakken door zelf in te loggen op Internet Bankieren.
- De mederekeninghouder klikt op Takenlijst. Daar staat een taak klaar met de naam ‘beleggen aanvragen’.
- De mederekeninghouder selecteert de taak en klikt op Alles kiezen en verder.
- Er opent een nieuw scherm. De mederekeninghouder leest de documenten en klikt daarna op Akkoord.
- De mederekeninghouder ondertekent het akkoord met de ABN AMRO app of een van de andere hulpmiddelen.
- Wij openen de gezamenlijke beleggingsrekening en sturen binnen 10 minuten een bericht dat je kunt beginnen met beleggen. Dit bericht vind je onder het belletje in Internet Bankieren.
Kennis en ervaring
Wanneer je een beleggingsrekening opent, vragen wij informatie over je kennis van en ervaring met beleggen. Met die informatie beoordelen we of de beleggingsproducten waarin je wilt gaan beleggen bij je passen. Geef je een order op? Dan toetsen we de vastgelegde kennis en ervaring.
Beleg je met meer personen op een gezamenlijke rekening? Misschien hebben jullie niet dezelfde kennis en ervaring of zijn er zelfs grote verschillen. Mogelijk worden er dan beleggingsproducten gekocht die niet bij ieders kennis en ervaring passen. Wil je dat liever niet? Open dan ieder een rekening op eigen naam. En vergeet ook niet om je vooraf in te lezen over de risico's van beleggen en de beleggingsproducten.
Hoe open ik een zakelijke beleggingsrekening?
Wil je als zakelijke klant beleggen? Maak dan een afspraak met een adviseur. De adviseur bekijkt of jouw bedrijfsvoering en statuten toestaan dat je belegt. Je krijgt ook advies over welke beleggingsvorm mogelijk bij je past.
Onze adviseur heeft de volgende documenten nodig:
- Het KvK-uittreksel van jouw bedrijf (niet ouder dan 3 maanden)
- De statuten van jouw bedrijf
- Bij Vermogensbeheer: ook de jaarcijfers (niet ouder dan 3 jaar)
- Een Legal Entity Identifier (LEI); lees hoe je een LEI aanvraagt
Ben je geïnteresseerd in zelfstandig beleggen? Maak een afspraak met een beleggingsadviseur.
Bent je geïnteresseerd in vermogensbeheer? Maak een afspraak met een vermogensspecialist.
Waarom moet ik een kopie van mijn identiteitsbewijs uploaden?
Volgens de wet moeten wij alle beleggingstransacties rapporteren aan de toezichthouders. Hierbij moeten we jouw persoonlijk identificatienummer vermelden, zoals het nummer van je paspoort of je ID-kaart. Heb je een brief van ons ontvangen met het verzoek een (kopie) van je paspoort of ID-kaart te geven? Dan kun je een kopie uploaden via Internet Bankieren.
Een rijbewijs mogen wij helaas niet accepteren als legitimatiebewijs.
Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.
Ik krijg een foutmelding. Wat nu?
Krijg je een foutmelding te zien als je een order opgeeft? Of als je een beleggingsvorm aanvraagt? Neem dan contact op met ons Contact Center en geef de foutmelding aan ons door. We helpen je graag verder.
Mijn beleggingsrekening is niet zichtbaar. Wat nu?
Zie je je beleggingsrekening of Beleggers Spaarrekening niet staan in je rekenoverzicht? Je kunt deze zelf toevoegen:
In Internet Bankieren
- Log uit en opnieuw weer in.
- Zie je jouw beleggingsrekening niet? Kies in het menu van Internet Bankieren voor Overzicht beheren en Overzicht aanpassen.
- Voeg jouw beleggingsrekening toe.
Op dezelfde manier maak je ook je Beleggers Spaarrekening zichtbaar.
In de ABN AMRO app
- Log opnieuw in.
- Tik in je rekeningoverzicht op instellingen.
- Tik daarna op rekeningoverzicht en voeg je rekening toe aan het overzicht.
Hoe boek ik geld over van en naar mijn beleggingsrekening?
Om te kunnen beleggen hoef je geen geld op je beleggingsrekening zelf te zetten. Wanneer je een belegging koopt, wordt het geld eerst van je tegenrekening afgeschreven. Dit bedrag wordt omgezet in beleggingen (stukken). Deze stukken komen dan op je beleggingsrekening te staan.
Als je besluit je beleggingen te verkopen, worden ze omgezet in geld. Dit bedrag wordt dan van je beleggingsrekening afgeschreven en komt op je gekoppelde tegenrekening te staan. Via Internet Bankieren of de ABN AMRO app kun je het geld eenvoudig naar je betaalrekening overmaken. Dit doe je door bij de rekening op ‘opnemen’ te klikken.
Let op: afhankelijk van het beleggingsproduct kan de verwerking van je order tot 4 werkdagen duren.
Orders kopen en verkopen
Hoe kan ik een order opgeven bij Begeleid Beleggen?
Je kunt geld inleggen (een order opgeven) met de ABN AMRO app of Internet Bankieren.
Order opgeven met de ABN AMRO app
- Inloggen: log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar jouw beleggingsrekening: tik op je Begeleid Beleggen-rekening.
- Nieuwe order: tik op Nu inleggen.
- Je order opgeven: eenmalige of periodieke order, vul het bedrag en de looptijd (periodieke order) in.
- Bevestigen: controleer jouw order, tik op Verzenden en bevestig met jouw vingerafdruk, identificatiecode of Face ID.
Order opgeven met Internet Bankieren
- Inloggen: log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar jouw beleggingsrekening: klik op jouw Begeleid Beleggen-beleggingsrekening.
- Nieuwe order: klik op Inleggen.
- Jouw order opgeven: eenmalige of periodieke order, vul het bedrag en de looptijd (periodieke order) in.
- Bevestigen: controleer jouw order, klik op Verzenden en bevestig met je ABN AMRO app of een van onze anderen hulpmiddelen.
Let op: de aan- of verkoop van een ABN AMRO Profielfonds wordt binnen maximaal 4 werkdagen afgerond.
Hoe kan ik een order opgeven bij Zelf Beleggen?
Je kunt direct vanaf je laptop, tablet of smartphone kopen en verkopen met Zelf Beleggen. Via de ABN AMRO app of Internet Bankieren plaats je snel en eenvoudig orders.
Meer informatie
Op onze website vind je informatie over hoe je orders kunt opgeven in aandelen, beleggingsfondsen, ETF’s en alle andere beleggingsproducten. Voor een simpele, stapsgewijze uitleg ga je naar: een order opgeven voor Zelf Beleggen.
Hoe geef ik een periodieke order op bij Begeleid Beleggen?
Een periodieke order opgeven met de ABN AMRO app
- Inloggen: log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar jouw beleggingsrekening: klik op jouw Begeleid Beleggen-rekening.
- Nieuwe order: klik op Nu inleggen.
- Jouw order opgeven: hier kies je voor ‘periodieke order’, je vult het bedrag en de looptijd in.
- Bevestigen: controleer jouw order, klik op Verzenden en bevestig met jouw vingerafdruk, identificatiecode of Face ID.
Een periodieke order opgeven met Internet Bankieren
- Inloggen: log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar jouw beleggingsrekening: klik op jouw Begeleid Beleggen-rekening.
- Nieuwe order: klik op Inleggen.
- Jouw order opgeven: hier kies je voor ‘periodieke order’, je vult het bedrag en de looptijd in.
- Bevestigen: controleer jouw order, klik op Verzenden en bevestig met de ABN AMRO app of een van onze andere hulpmiddelen.
Een periodieke order stopzetten met de ABN AMRO app
- Inloggen: log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar jouw beleggingsrekening: klik op jouw Begeleid Beleggen-beleggingsrekening.
- Nieuwe order: klik op Nu inleggen.
- Jouw order opgeven: hier kies je voor ‘periodieke order’.
- Klik op het prullenbakje achter de periodieke inleg of zet het bedrag op 0.
- Bevestigen: controleer jouw order. Daar zie je staan: “Uw periodieke inleg is stopgezet.” Klik op Verzenden en bevestig met jouw vingerafdruk, identificatiecode of Face ID.
Een periodieke order stopzetten met Internet Bankieren
- Inloggen: log in met de ABN AMRO app of e.dentifier en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar jouw beleggingsrekening: klik op jouw Begeleid Beleggen-beleggingsrekening.
- Nieuwe order: klik op 'Inleggen'.
- Jouw order opgeven: hier kies je voor ‘periodieke order’. Klik op het prullenbakje achter de periodieke inleg of zet het bedrag op 0.
- Bevestigen: controleer jouw order. Daar zie je staan: “Uw periodieke inleg is stopgezet.” Klik op Verzenden en bevestig met de ABN AMRO app of een van onze andere hulpmiddelen.
Aan het stopzetten van een order zijn geen kosten verbonden.
Hoe geef ik een periodieke order op bij Zelf Beleggen Basis of Zelf Beleggen Plus?
Het is mogelijk om over een langere periode telkens een kleiner bedrag in te leggen in beleggingsfondsen of ETF’s. Dat noemen we periodiek beleggen. Door periodiek te beleggen bouw je stap voor stap aan jouw vermogen voor later, zonder dat je in 1 keer een groot bedrag hoeft in te leggen. Je stelt periodiek beleggen zelf eenvoudig in.
Hoe kan ik mijn beleggingen verkopen bij Begeleid Beleggen?
Met jouw inleg koop je participaties (of een deel daarvan) in een ABN AMRO Profielfonds. Deze kun je ook weer geheel of gedeeltelijk verkopen. Dit gaat wel ten koste van je doelbedrag. Verkopen kan in Internet Bankieren en de ABN AMRO app. Voor de verkoop betaal je geen kosten.
Een verkooporder opgeven met de ABN AMRO app
- Inloggen: log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar je beleggingsrekening: klik op jouw beleggingsrekening.
- Overzicht van jouw beleggingsrekening: klik op Opnemen.
- Kies jouw opname: bepaal opnamebedrag of kies Alles opnemen. Klik dan op Verder.
- Bevestigen: controleer je order, klik op Verzenden en bevestig.
- De opbrengst van jouw verkoop komt op je tegenrekening te staan.
Een verkooporder opgeven met Internet Bankieren
- Inloggen: log in met je ABN AMRO app en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Naar je beleggingsrekening: klik op jouw beleggingsrekening.
- Overzicht van jouw beleggingsrekening: klik op Opnemen.
- Kies jouw opname: bepaal opnamebedrag of kies Alles opnemen. Klik dan op Verder.
- Bevestigen: controleer jouw order, klik op Verzenden en bevestig.
- De opbrengst van jouw verkoop komt op je tegenrekening te staan.
Let op: de aan- of verkoop van een ABN AMRO Profielfonds wordt binnen maximaal 4 werkdagen afgerond. Je ziet in deze periode dus geen verandering op jouw beleggingsrekening en tegenrekening.
Hoe kan ik mijn beleggingen verkopen bij Zelf Beleggen Basis en Plus?
Je kunt je beleggingen zelf eenvoudig kopen en verkopen. Dit kun je doen in Internet Bankieren en de ABN AMRO app. Beleggers met Zelf Beleggen Plus kunnen dit ook doen in het handelsplatform Mijn Dealingroom.
Meer informatie
Op onze speciale pagina vind je handige informatie over hoe je orders kunt opgeven in aandelen, beleggingsfondsen, ETF’s en alle andere beleggingsproducten. Ga voor een stapsgewijze uitleg per product naar: een order opgeven voor Zelf Beleggen.
Waar kan ik het herbeleggen van dividend (DRIP) instellen?
Sommige Nederlandse ondernemingen keren hun dividend alleen in geld uit. Wij bieden je de mogelijkheid om het ontvangen dividendbedrag dan toch automatisch te laten herbeleggen in aandelen. Zo’n Dividend Re-Investment Plan (DRIP) kan op de lange termijn voordeliger voor je zijn door het rendement-op-rendement-effect.
Je kunt het herbeleggen van dividend (DRIP) instellen via Internet Bankieren. Je geeft aan dat je wilt dat het ontvangen dividendbedrag automatisch herbelegd wordt in aandelen. Je hoeft dit slechts één keer in te stellen.
Zo kies je voor DRIP
Geef je keuze aan ons door in 5 stappen:
- Log in op Internet Bankieren.
- Kies de beleggingsrekening waarvoor je jouw keuze wilt doorgeven. Heb je er meer? Volg dan per beleggingsrekening deze 5 stappen.
- Kies voor Productinstellingen. Je komt nu in een scherm waar je de instellingen van je beleggingsrekening kunt wijzigen.
- Ga naar Wil je deelnemen aan DRIP: Ja / Nee, en maak je keuze.
- Open de overeenkomst en controleer deze. Hierin zie je een overzicht van de kenmerken die vanaf nu voor jouw beleggingsrekening gelden.
Zakelijke rekening?
Heb je een zakelijke rekening? Geef je keuze voor DRIP dan door aan je adviseur of een van onze andere medewerkers. Neem hiervoor contact met ons op. We helpen je graag.
Hoe werkt het afrekenen van beursorders in vreemde valuta?
Als je een order plaatst voor een beleggingsproduct in een andere valuta dan de euro en de order wordt uitgevoerd, rekenen we het orderbedrag om naar euro's. Zo werkt de omrekening:
- We gebruiken de realtime middenkoers van de vreemde valuta om deze om te rekenen naar euro's. Dit gebeurt op het moment dat de beurs aan de bank doorgeeft dat de order is uitgevoerd.
- De valutakoers die de bank gebruikt wordt verhoogd (verkoop) of verlaagd (koop) met een bepaald percentage (pips).
- De hoogte van de op- of afslag is afhankelijk van de valuta.
Wil je meer weten? We hebben het aantal pips per muntsoort op een rij gezet en 2 rekenvoorbeelden gemaakt.
Informatie over je orderstatus
Waar vind ik de status van mijn koop- of verkooporder?
De orderstatus kun je zien in Internet Bankieren en in de ABN AMRO app. Lees hieronder hoe je de orderstatus vindt.
Zo controleer je de orderstatus op je Begeleid Beleggen-rekening
Via Internet Bankieren:
- Log in.
- Kies je beleggingsrekening.
- Je vindt de orderstatus in de blauwe balk bovenin je scherm.
Via de ABN AMRO app:
- Log in.
- Kies je beleggingsrekening.
- Je vindt de orderstatus in de blauwe balk bovenin je scherm.
Zo controleer je de orderstatus op je Zelf Beleggen-rekening
Via Internet Bankieren:
- Log in.
- Kies je beleggingsrekening.
- Klik op Orderstatus.
Via de ABN AMRO app:
- Log in.
- Kies je beleggingsrekening.
- Klik op Orderstatus.
Waar vind ik de orderstatus in Mijn Dealingroom?
De orderstatus vind je in het orderstatus scherm. Je opent je orderstatus op één van de volgende manieren:
- Via het hoofdmenu en Beschikbare schermen.
- Vanuit het schermmenu van jouw beleggingsrekening.
- Via de knop Open order status. Deze kun je vinden in jouw persoonlijke menu en op het detailscherm van je beleggingsrekening.
- Vanuit het bevestigingsscherm van een verzonden order.
Lees voor meer informatie de handleiding van Mijn Dealingroom .
Hoelang duurt het voordat mijn order is verwerkt?
Verwerkingstijd bij Zelf Beleggen
Als je na het opgeven van jouw koop- of verkooporder naar je orderstatusscherm gaat, is de kans groot dat jouw order al de status ‘uitgevoerd’ laat zien. Zo niet, ververs de pagina om de laatste status te zien. Beleggingsfondsen vormen een uitzondering. Deze hebben een dagelijks ‘afslagmoment’. Een order die je vóór het afslagmoment doet, wordt diezelfde dag aan de fondsbeheerder doorgegeven. Een order na het afslagmoment schuift door naar de volgende beursdag. Jouw order wordt meestal 2 of 3 beursdagen na het afslagmoment door de fondsbeheerder uitgevoerd. De prijs van het beleggingsfonds wordt op de uitvoeringsdag bepaald.
Bij Zelf Beleggen Plus hebben emissies een toewijzingsdatum. Op die datum krijg je de positie die jou toegekend is. We proberen emissies altijd voor de beursopening bij je op te boeken.
Verwerkingstijd bij Begeleid Beleggen
Profielfondsen hebben een dagelijks ‘afslagmoment’ om 15:30 uur. Een order die je vóór het afslagmoment doet, wordt diezelfde dag aan de fondsbeheerder doorgegeven. Een order na 15:30 uur schuift door naar de volgende beursdag. Als je voor 15:30 uur een order doet, wordt jouw order 2 beursdagen na ontvangst door de fondsbeheerder uitgevoerd. Na 15:30 uur wordt jouw order 3 beursdagen na ontvangst uitgevoerd. De koers van het profielfonds wordt op de uitvoeringsdag bepaald.
Voorbeeld:
- Op een donderdag na 15:30 uur doe je een order.
- Op de dinsdag daarna wordt jouw order uitgevoerd tegen de koers van die dag.
- Je ziet dit op woensdag terug in jouw portefeuille in Internet Bankieren en de ABN AMRO app.
Waarom is mijn aankoop nog niet afgeschreven?
Is de opbrengst van jouw verkoop nog niet bijgeschreven op je tegenrekening? Dat kan aan een aantal zaken liggen:
- Bij beleggingsfondsen kan de verwerking van een order tot 4 werkdagen duren
- Jouw order is geannuleerd:
- De limietdatum is verlopen en je limiet is niet bereikt.
- De handel is door de beurs opgeschort.
- Orders worden collectief geroyeerd door een onderneming: bijvoorbeeld bij aandelensplitsing, fusies of overnames.
Waarom staat de opbrengst van mijn verkoop nog niet op mijn rekening?
Is de opbrengst van jouw verkoop nog niet bijgeschreven op je tegenrekening? Dat kan aan een aantal zaken liggen:
- Bij beleggingsfondsen kan de verwerking van een order tot 4 werkdagen duren
- Jouw order is geannuleerd:
- De limietdatum is verlopen en je limiet is niet bereikt.
- De handel is door de beurs opgeschort.
- Orders worden collectief geroyeerd door een onderneming: bijvoorbeeld bij aandelensplitsing, fusies of overnames.
Hoe zie ik tegen welke koers mijn belegging gekocht of verkocht is?
De details van je aankoop of verkoop zie je terug op de tegenrekening die je gekoppeld hebt. Dit is bijvoorbeeld jouw betaalrekening of Beleggers Spaarrekening. Je kunt dit bekijken in de ABN AMRO app en in Internet Bankieren.
Hoe annuleer ik een order?
Een order annuleren bij Zelf Beleggen
Is je order nog niet verwerkt? Dan kun je deze annuleren via Internet Bankieren of de ABN AMRO app. Hieraan zijn geen kosten verbonden.
- Log in op de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.
- Ga naar je beleggingsrekening.
- In jouw portefeuilleoverzicht ga je naar ‘orderstatus’.
- Hier zie je jouw lopende orders. Deze kun je hier stoppen.
Je kan een periodieke order voor de aankoop van beleggingsfondsen ook annuleren in het orderstatusscherm.
Aan het annuleren van orders zijn geen kosten verbonden.
Hoe annuleer ik een order bij Begeleid Beleggen?
Heb je een order opgegeven voor het kopen of verkopen van een ABN AMRO Profielfonds? Het duurt maximaal 4 werkdagen tot dat deze is verwerkt. Tijdens die 4 dagen kun je je order nog annuleren:
- Log in op de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.
- Ga naar je beleggingsrekening.
- Je ziet de orderstatus in de blauwe balk, bovenin je scherm.
- Hier kun je de order annuleren.
Een periodieke order stopzetten met de ABN AMRO app
- Log in en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Klik op je Begeleid Beleggen-beleggingsrekening.
- Klik in jouw portefeuille-overzicht op Inleggen.
- Hier kies je voor ‘periodieke order’.
- Klik op het prullenbakje achter de periodieke inleg of zet het bedrag op 0.
- Controleer je order. Daar zie je staan: “Uw periodieke inleg is stopgezet.”
- Klik op Verzenden en bevestig met jouw vingerafdruk, identificatiecode of Face ID.
Een periodieke order stopzetten met Internet Bankieren
- Log in met de ABN AMRO app of één van onze andere hulpmiddelen en je komt in jouw rekeningoverzicht.
- Klik op jouw Begeleid Beleggen-beleggingsrekening.
- Klik in jouw portefeuille-overzicht op Inleggen.
- Hier kies je voor ‘periodieke order’. Klik op het prullenbakje achter de periodieke inleg of zet het bedrag op 0.
- Controleer je order. Daar zie je staan: “Uw periodieke inleg is stopgezet.”
- Klik op Verzenden en bevestig met jouw ABN AMRO app of één van onze andere hulpmiddelen.
Aan het annuleren van orders zijn geen kosten verbonden.
Waarom is mijn order geannuleerd?
Soms moeten wij een order annuleren. Hier kunnen een aantal redenen voor zijn:
- De limietdatum is verlopen en jouw limiet is niet bereikt.
- De handel is door de beurs opgeschort.
- Orders worden collectief geannuleerd door een bedrijf: bijvoorbeeld bij aandelensplitsing, fusies of overnames.
Waar vind ik...
Waar vind ik de voorwaarden van beleggen?
Op onze voorwaardenpagina vind je alle voorwaarden, brochures en andere handige documenten.
Waar vind ik de nota van beleggen?
Je vindt je Nota Beleggen in Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Selecteer in de dropdown Kies het type document
- Hier vind je de 'Nota producten en diensten beleggen'
- Vink deze aan en klik op downloaden.
Waar vind ik mijn vermogensrapportage?
Ben je benieuwd naar de actuele waarde en ontwikkeling van jouw beleggingen? Zo vind je de vermogensrapportage:
In de ABN AMRO app
- Log in op de ABN AMRO app
- Klik op Profiel
- Klik op Afschriften en jaaroverzichten, je verlaat de app en de pagina opent in je browser
- Kies in het keuzemenu de naam waar jouw beleggingsrekening op staat
- In het keuzemenu Kies het type overzicht kies je Vermogensrapportage
- Selecteer het document Vermogensrapportage en klik op Selectie downloaden
In Internet Bankieren
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Overzichten en afschriften
- Klik op Overige overzichten downloaden
- Klik op de knop Overzichten downloaden
- Kies in het keuzemenu de naam waar jouw beleggingsrekening op staat
- In het keuzemenu Kies het type overzicht kies je Vermogensrapportage
- Selecteer het document Vermogensrapportage en klik op Selectie downloaden
Waar vind ik mijn beleggingsportefeuille?
Jouw beleggingsrekening is je beleggingsportefeuille. Deze vind je in Internet Bankieren of de ABN AMRO app:
- Log in op Internet Bankieren of de ABN AMRO app.
- Kies je beleggingsrekening in het rekeningoverzicht.
- Bekijk je portefeuille.
Zie je je beleggingsrekening niet? Klik dan op Overzicht beheren en ga naar Overzicht aanpassen. Voeg vervolgens je beleggingsrekening toe aan je overzicht.
Zelf Beleggen Plus
Beleg je met Zelf Beleggen Plus en maak je gebruik van Mijn Dealingroom? Dan kun je je portefeuille ook via Mijn Dealingroom bekijken.
Waar vind ik mijn bij- en afschrijvingen?
Je beleggingsproducten worden beheerd op je beleggingsrekening. Wij koppelen deze rekening aan de tegenrekening van jouw keuze, zoals een Beleggers Spaarrekening of je privérekening.
Op je tegenrekening vind je alle bij- en afschrijvingen. Hier kun je ook de details van je order bekijken. Je gebruikt je tegenrekening om te betalen voor je inleg (aankopen) én om de opbrengsten van je verkopen te ontvangen.
Waar vind ik mijn rendement vanaf het begin van dit jaar?
Je kunt je rendement bekijken in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.
In Internet Bankieren
- Log in en ga naar je beleggingsrekening
- Klik rechtsboven in je scherm op Rendement.
- Pas de periode aan naar het begin van dit jaar.
In de ABN AMRO app
In de ABN AMRO app wordt standaard het rendement vanaf begin van het jaar getoond .
Waar vind ik mijn resultaten bij Zelf Beleggen en Plus?
Je vindt het resultatenoverzicht in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.
In Internet Bankieren
- Log in op Internet Bankieren
- Kies je beleggingsrekening
- Klik in het portefeuilleoverzicht rechtsboven op Resultaat
- Op het volgende scherm zie je je historische rendementen
- Selecteer de periode waarover je de resultaten wilt bekijken
In de ABN AMRO app
- Log in op de ABN AMRO app
- Kies je beleggingsrekening
- In het overzichtsscherm van je beleggingsrekening zie je het resultaat
- Als je in dit vlak tikt, kun je kiezen welk resultaat je wilt zien: dit jaar of sinds je gestart bent met beleggen
- Selecteer de periode waarover je de resultaten wilt bekijken en tik op Toepassen
Waar vind ik mijn historische rendement bij Zelf Beleggen Basis en Plus?
Je historische rendementen vind je in Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Kies je beleggingsrekening
- Klik in het portefeuilleoverzicht rechtsboven op Resultaat
- Op het volgende scherm zie je je historische rendementen
- Selecteer de periode waarover je de resultaten wilt bekijken
Waar vind ik de fundamentele opinies bij Zelf Beleggen en Plus?
De fundamentele opinies voor een aandeel vind je in Internet Bankieren:
- Log in en ga naar je Zelf Beleggen-beleggingsrekening.
- Klik op Nieuwe order en kies het aandeel waarin je geïnteresseerd bent.
- Onderaan de pagina met aandeeldetails vind je de ABN AMRO opinie als deze beschikbaar is. In de uitklap lees je de onderbouwing van de opinie (‘kopen’, ’houden’ of ‘verkopen’).
Wil je meer weten over de fundamentele opinies? En wat het verschil is met de technische analyse? In ons artikel vertellen we meer.
Waar vind ik het laatste beursnieuws en de beleggingsstrategie?
Op onze pagina met beursnieuws lees je het laatste nieuws, vind je elke werkdag een beurstrend én delen onze experts elke maand hun Beleggingsstrategie.
Waar vind ik de laatste koersinformatie?
Op onze website vind je beurskoersen van verschillende beleggingsproducten, beurzen en indices wereldwijd. Ook delen we grafieken, de grootste stijgers en dalers en financieel nieuws met je.
Waar vind ik de kenmerken van alle beurzen?
We hebben de gegevens van meer dan 20 internationale beurzen voor je op een rij gezet, met onder andere de openingstijden en de feestdagen waarop ze gesloten zijn.
Waar vind ik meer informatie over Mijn Dealingroom?
Mijn Dealingroom is onderdeel van Zelf Beleggen Plus en kun je zonder extra kosten gebruiken. We vertellen je graag hoe je het platform kunt gebruiken en geven antwoord op veelgestelde vragen:
Waar vind ik de voorwaarden van jullie afgelopen acties?
De actievoorwaarden van oude acties voor beleggen staan op onze overzichtspagina Voorwaarden afgelopen acties.
Waar vind ik de contactgegevens van BUX?
Je kunt direct contact opnemen met BUX via support@bux.com of de chatfunctie in de BUX app. Ben je op zoek naar meer informatie over BUX? Je kunt ook de veelgestelde vragen raadplegen.
Overstappen of stoppen met beleggen
Hoe stap ik over naar een andere beleggingsvorm?
Overstappen naar Begeleid Beleggen
Wil je met jouw beleggingen overstappen van Zelf Beleggen naar Begeleid Beleggen? Dat kan. Neem contact met ons op en we regelen het voor je. Let op: met Begeleid Beleggen kun je alleen beleggen in de ABN AMRO Profielfondsen, je andere beleggingen kunnen niet worden overgezet. Als je vragen hebt, staan we voor je klaar.
Overstappen naar Zelf Beleggen Basis
Let op: Zelf Beleggen Basis heeft een beperkt assortiment. Je huidige beleggingen die buiten het assortiment van Zelf Beleggen Basis vallen, kunnen niet worden overgezet naar Zelf Beleggen Basis. Neem contact met ons op en we regelen het voor je.
Overstappen naar Zelf Beleggen Plus
Heb je een Begeleid Beleggen- of een Zelf Beleggen Basis-rekening en wil je jouw beleggingsvorm omzetten naar Zelf Beleggen Plus? Dat gaat heel gemakkelijk. Het overboeken van je portefeuille kun je aanvragen in Internet Bankieren.
Overstappen naar Vermogensbeheer
Wil je met jouw beleggingen overstappen naar Vermogensbeheer? Vermogensbeheer is al mogelijk vanaf € 50.000. Neem contact met ons op en we regelen het voor jou.
Hoe stap ik van mijn bank of broker over naar ABN AMRO?
Wil je jouw beleggingen laten overzetten van je huidige bank of broker naar ABN AMRO? Met onze Overstapservice regelen we dat graag voor je.
Hoe kan ik stoppen met beleggen?
Wil je stoppen met Begeleid Beleggen of Zelf Beleggen? Dat kan altijd. Je kunt schriftelijk opzeggen of online laten weten dat wij de rekening moeten opheffen.
Ik wil overstappen, maar ben nog geen klant van ABN AMRO.
Wil je beleggen bij ABN AMRO, maar heb je nog geen bankrekening bij ons? Geen probleem, een betaalrekening heb je zo geopend.
Wil je jouw beleggingen laten overzetten naar ABN AMRO? Met onze Overstapservice regelen we dat graag voor je.
De beleggingsnieuwsbrief
Hoe meld ik me aan voor de beleggingsnieuwsbrief?
Wil je nooit meer het belangrijkste beleggingsnieuws missen? Meld je aan voor onze wekelijkse ABN AMRO Beleggingsnieuwsbrief. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte van de laatste economische ontwikkelingen.
Waar kan ik me afmelden voor de beleggingsnieuwsbrief?
Je kunt je eenvoudig afmelden voor de beleggingsnieuwsbrief.
Beleggen kent risico's
Beleggen doe je met geld dat je over hebt, naast je buffer voor onverwachte uitgaven. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Het is goed om je hiervan bewust te zijn.