Naar de navigatie Naar de inhoud

Veilig bankieren

Fraude melden

Denkt u met fraude te maken te hebben? Meld het ons direct. Hieronder leest u hoe. Wilt u een van onze medewerkers spreken? Bel dan 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

Valse e-mail melden

Denkt u dat u een valse e-mail heeft ontvangen? Let dan goed op:

  • Klik geen links aan in de mail

  • Beantwoord de mail niet

  • Stuur het valse e-mailbericht door naar: valse-email@nl.abnamro.com.
    Dit is een automatische e-mailbox die virussen direct kan opvangen. U hoeft geen tekst te typen. Let op: u krijgt geen reactie terug.

Betaalpas blokkeren

  • Is uw betaalpas verloren of gestolen?

  • Heeft u onbedoeld uw betaalpas toch opgestuurd naar criminelen?

  • Denkt u dat iemand misbruik maakt van uw gegevens?

Blokkeer uw betaalpas direct (tijdelijk), ook als u twijfelt.  Of bel 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). Vanuit het buitenland belt u : +31 10 241 17 20.

Creditcard blokkeren

  • Is uw creditcard verloren of gestolen?

  • Heeft u onbedoeld uw creditcard opgestuurd naar criminelen?

  • Denkt u dat iemand misbruik maakt van uw gegevens?

Laat uw creditcard dan direct (tijdelijk) blokkeren, ook als u twijfelt.

Bel hiervoor naar ICS via: 020 - 660 06 11 (gebruikelijke belkosten). Vanuit het buitenland belt u: +31 20 660 06 11.

Krijg ik mijn geld terug?

Er is zonder uw toestemming geld afgeschreven

Is er zonder uw toestemming geld van uw rekening gehaald? Als u zich aan de 5 veiligheidsregels houdt, krijgt u altijd uw geld terug. Deze veiligheidsregels zijn gemaakt door de banken in overleg met de Consumentenbond.

U heeft het geld zelf overgemaakt

Heeft u zelf geld overgemaakt, maar blijkt later dat u opgelicht bent? Bijvoorbeeld omdat u niet heeft gekregen wat u heeft gekocht? Omdat u zelf de betaalopdracht heeft gegeven, kunnen we de financiële schade niet aan u vergoeden. Wees dus altijd alert aan wie u een betaling doet, en waarvoor. Lees wat criminelen doen en hoe u fraude kunt herkennen.

De 5 veiligheidsregels

De 5 veiligheidsregels helpen u om veilig uw geldzaken te regelen. Door u aan deze regels te houden, verkleint u de kans dat u slachtoffer van fraude wordt. De veiligheidsregels zijn gemaakt door de banken in overleg met de Consumentenbond.

  • Houd uw beveiligingscodes geheim.

  • Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.

  • Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.

  • Controleer regelmatig uw bankrekening.

  • Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Fraude herkennen: wat doen criminelen?

Criminelen willen uw geld stelen. Om geld van uw rekening te kunnen halen, willen ze uw beveiligingscodes of bankpas hebben. Ze proberen deze op allerlei sluwe manieren van u te krijgen. Bijvoorbeeld via e-mail, telefoon of webpagina's, waarbij ze zich voordoen als de bank. Het is goed om te weten wat criminelen van u willen, en hoe ze hierbij te werk gaan. We hebben daarom de methodes die ze gebruiken voor u op een rij gezet.

Hiermee bedoelen we de volgende 3 codes: 1. De pincode van uw betaalpas | 2. Uw 5-cijferige identificatiecode waarmee u inlogt bij Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. | 3. De responsecodes die u krijgt via de e.dentifier.

Over valse e-mails (phishing)

Phishing is de meest bekende vorm van online fraude. Bij phishing sturen criminelen u een e-mail die erg lijkt op een mail van de bank. In de mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen. Als u klikt op de links in de mail of op zo'n nepwebsite kunnen de criminelen ook ongemerkt malware op uw computer installeren.

Een verzamelnaam voor schadelijke en frauduleuze software. Ook wel computervirus genoemd. Via malware weten fraudeurs precies wat u op uw computer doet.
Phishing is een verzamelnaam voor manieren waarop fraudeurs persoonlijke gegevens van u proberen te krijgen.
Hiermee bedoelen we de volgende 3 codes: 1. De pincode van uw betaalpas | 2. Uw 5-cijferige identificatiecode waarmee u inlogt bij Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. | 3. De responsecodes die u krijgt via de e.dentifier.

Zo kunt u fraude herkennen

Hoe weet u nu of u een e-mail een phishing mail is? Weet u waar u op moet letten? We hebben een aantal phishing mails voor u verzameld. Hier hebben we bij vermeld, wat deze mails verdacht maakt. Leer valse e-mails herkennen (pdf, 2.2MB).

Fraude voorkomen

Natuurlijk nemen wij onze maatregelen, en zorgen we dat u zonder zorgen veilig kunt bankieren. Maar het is belangrijk dat u ook zelf weet, wat u wel of juist niet moet doen.

Wat u zelf kunt doen

Kent u de 5 veiligheidsregels voor veilig bankieren? Wist u dat u zelf via Internet Bankieren of de Mobiel Bankieren app eenvoudig veel instellingen voor betalen of pinnen kunt wijzigen? Lees alle tips voor veilig bankieren en u weet wat u zelf kunt doen om fraude te voorkomen.

Wat u van ons mag verwachten

Hoe u ook betaalt, geld opneemt of overmaakt, wij zorgen dat u dit veilig kunt doen. We vertellen u graag meer over de maatregelen die wij nemen.

Vragen over fraude? Bel ons 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief