Naar de navigatie Naar de inhoud

Problemen met Internet Bankieren?

Lees 5 tips waarmee je het vaak zelf kunt oplossen

Problemen met Internet Bankieren? Je kunt het vaak zelf oplossen

Gepubliceerd: 27 maart 2018

Eigenlijk verwachten we maar één ding van onze computer of ons mobieltje: ‘Alles moet het gewoon dóen, meer niet.’ Alleen vergeten we vaak dat we daar zélf ook iets voor moeten doen: een beetje basisonderhoud. Als we eerlijk zijn, staan we niet allemaal te trappelen om onze toestellen hierbij te helpen. Misschien ken je dat wel. Dat je bijvoorbeeld van die systeemmeldingen krijgt, die maar blijven komen. En dat je die dan zo lang mogelijk wegklikt. Gewoon, omdat je er net even geen tijd voor hebt. Of omdat je geen idee hebt waar ze voor zijn. Nu kun je daar best een tijdje prima mee leven. Totdat… je ineens allerlei rare problemen tegenkomt. Dat websites of bijvoorbeeld Internet Bankieren niet meer doen wat jij wilt, omdat je alleen een wit scherm ziet, knoppen niet werken of de site kapot lijkt. Dan worden we boos op de computer en alles wat niet werkt.
 
Ik zet een paar tips op een rij waarmee je veel problemen zelf kunt oplossen. En onderhoud jij je computer en telefoon zelf prima, maar ken je iemand die altijd wel wat raars tegenkomt in Internet Bankieren? Geef deze tips dan gerust door.

Tip 1: Voer updates uit

Eigenlijk heeft alle software een uiterste houdbaarheidsdatum. Die verstrijkt zodra er een nieuwe versie is verschenen. En die nieuwe versies verschijnen niet voor niets. Daarin zijn bijvoorbeeld problemen uit oudere versies opgelost en is ook vaak de beveiliging aangepast. Heel belangrijke dingen dus! Daarnaast worden ook Internet Bankieren en Mobiel Bankieren voortdurend aangepast aan de meestgebruikte besturingssystemen. Wil je zo veilig en prettig mogelijk bankieren? 

  • Gebruik altijd de laatste versie van Windows of Apple op je computer of van Android of iOS op je telefoon.
  • Gebruik altijd de laatste update van de Mobiel Bankieren app. Je hebt dan ook altijd de nieuwste functies!

Hoe weet je dat je moet updaten? Je krijgt automatisch een melding dat er een update klaar staat. Klik die dan niet weg, maar voer de update ook echt uit. Lees alle aanwijzingen goed en doe wat er staat. 

Tip 2: Gebruik een recente browser

Ook van internetbrowsers verschijnen regelmatig nieuwe versies. En andere programma's worden ook hier weer op aangepast. Zo is Internet Bankieren ingesteld op de laatste versie van de meestgebruikte browsers. Heb jij sinds de oertijd nooit meer naar je browser omgekeken? Dan zou het kunnen dat je een verouderde versie gebruikt, met vervelende problemen tot gevolg wanneer je zit te bankieren. Of misschien gebruik je een browser die ABN AMRO niet ondersteunt voor Internet Bankieren. Wat nu? Download dan opnieuw een browser. Dan heb je direct de meest recente versie. Gelukkig kunnen daarna veel browsers zichzelf helemaal automatisch updaten terwijl je bezig bent. Ga in de browser naar 'Opties' om automatische updates aan te zetten.

Een browser is een programma waarmee u webpagina's bekijkt.

Tip 3: Wis regelmatig de geschiedenis van je browser

Je ziet het niet, maar je browser onthoudt (cookies van) alle pagina's die je ooit hebt bezocht. Deze worden opgeslagen in je browsegeschiedenis. Hoe meer pagina's er in je browsegeschiedenis staan, hoe meer geheugen dat vraagt. Je browser wordt daardoor ontzettend traag. Ook kunnen bepaalde cookies 'in de weg' blijven zitten. Online programma's die je gebruikt, zoals Internet Bankieren, kunnen daardoor niet goed werken. Wis daarom je geschiedenis regelmatig. Of stel je browser zo in, dat dit automatisch gebeurt. 

Een browser is een programma waarmee u webpagina's bekijkt.

Tip 4: Volg het stappenplan

Wil je stap voor stap de meest voorkomende problemen in Internet Bankieren oplossen? Doorloop dan ons stappenplan. Hopelijk gaat alles dan weer een stuk makkelijker.

Tip 5: Houd vol

Eigenlijk is de beste tip: volg de tips niet maar één keer, maar doe dat voortaan regelmatig. Zo wordt internetten en bankieren weer een stuk prettiger. Succes!

 

Door: Sigrid van der Meulen, Online Copywriter ABN AMRO

Liever 4G dan openbare wifi

Bedenk welk netwerk u gebruikt

10 tips voor Veilig Mobiel Bankieren

Wist u dat slimme criminelen makkelijk kunnen 'meekijken' op openbare wifi, en wifi waarvan iedereen het wachtwoord kan krijgen? Gebruik liever uw eigen 4G netwerk. Dat is vaak nog sneller ook.