Betaalpauze voor uw hypotheek of lening

3 maanden uitstel van betaling mogelijk

Het coronavirus COVID-19 zorgt voor veel onzekerheid. Ook op financieel gebied. Door het aanbieden van een betaalpauze voor uw hypotheek of lening, hopen we uw lasten tijdelijk te verlichten. Lees hieronder meer informatie over de betaalpauze van uw hypotheek of lening.

 

Wat is de betaalpauze?

  • U krijgt 3 maanden uitstel van betaling voor uw hypotheek of lening 
  • U betaalt in die periode geen rente en aflossing 
  • U betaalt geen extra kosten voor het later betalen

Wanneer komt u in aanmerking voor de betaalpauze?

Als u in betalingsproblemen komt of verwacht te komen door het coronavirus en de maatregelen. Let op! Houd er altijd rekening mee dat u de bedragen na de betaalpauze alsnog moet betalen. Lees er meer over in de voorwaarden. 

Voorwaarden voor een betaalpauze

 

Hypotheken

  • De betalingsproblemen zijn ontstaan (of gaan ontstaan) na 1 maart 2020
  • De betalingsproblemen zijn veroorzaakt door het coronavirus en de genomen maatregelen
  • Het maakt niet uit welk soort inkomen u heeft. Bijvoorbeeld loondienst, of zzp’er.
  • Had u voor 1 maart al een betalingsachterstand op uw hypotheek? Bespreek uw mogelijkheden dan met uw contactpersoon bij Debiteurenbeheer.

Leningen

  • De betalingsproblemen zijn veroorzaakt door het coronavirus en de genomen maatregelen
  • Ook als u nu een betalingsachterstand heeft, kunt u betaalpauze aanvragen. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.
  • De betaalpauze is er voor de Persoonlijke Lening, Flexibel (Hypotheek) Krediet of een Privélimiet Plus met afbouw 
  • Heeft u een zakelijke lening? Dan incasseren we tot en met september geen aflossing en rente. Heeft u geen uitstel nodig? Meld ons dit dan uiterlijk 31 maart

Veelgestelde vragen over betaalpauze hypotheek

U kunt de regeling tot en met 31 augustus 2020 aanvragen.

Op dit moment worden er veel aanvragen gedaan. Hierdoor is er een vertraging ontstaan in de verwerking. Als u een betaalpauze aanvraagt, gaat de betaalpauze per 1 juni in.
Let op: Heeft u uiterlijk de 8e dag van de maand een intakegesprek en wordt uw aanvraag goedgekeurd? Dan gaat de betaalpauze dezelfde maand nog in. De eerstvolgende incasso stopt op de laatste werkdag van de maand. Voorbeeld: Heeft u een intakegesprek op 8 mei? Dan betaalt u over juni, juli en augustus geen hypotheeklasten.

Tijdens een intakegesprek bepalen we of u in aanmerking komt voor de regeling. Daarnaast vragen we u documenten aan te leveren. Bijvoorbeeld een brief van uw werkgever over  contractbeëindiging of werktijdverkorting, een aanvraag of toekenning van een WW-uitkering of een bewijs van een aangepast werkrooster. 
Bel 020 – 343 38 99 en bespreek uw mogelijkheden met uw contactpersoon van Debiteurenbeheer. 

Nee, het is niet mogelijk om te kiezen voor een lager maandbedrag.

Neem dan contact op met de klantenservice. Dan kijken we samen naar een passende oplossing. 

Dan begint u met het terugbetalen van de gemiste termijnen. Hiervoor heeft u tot en met 31 december 2021 de tijd. Het gemiste bedrag wordt uitgespreid over maandelijkse termijnen. Let op: dit bedrag komt bovenop de bestaande maandlasten. Over de maandelijkse termijnen betaalt u geen extra rente. 

Veelgestelde vragen over betaalpauze lening

Deze maatregel geldt voor de Persoonlijke Lening, het Flexibele (hypotheek) krediet en de Privé Limiet Plus met afbouw van ABN AMRO. Komt uw lening niet in aanmerking, maar verwacht u wel betalingsproblemen? Ga dan naar het formulier van betaalpauze en kies voor ‘Overig’. 
 
De regeling geldt ook voor MoneYou, ALFAM en haar merken Alpha Credit Nederland (ACN), DEFAM en GreenLoans  Vraag uw betaalpauze direct bij uw aanbieder aan. 
Wij streven ernaar uw betaalpauze zo snel mogelijk in te laten gaan. Als we uw aanvraag hebben beoordeeld, bevestigen we de gemaakte afspraken en vertellen we u wanneer de betaalpauze ingaat. Zo weet u precies waar u aan toe bent.
Deze regeling geldt voor de komende 3 maanden. U kunt dus gebruikmaken van de betaalpauze tot 31 juli 2020. ABN AMRO volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en we toetsen regelmatig of we de betaalpauze kunnen verlengen.
De looptijd wordt verlengd met de looptijd van de betaalpauze. Als u uw lening in 60 maanden terugbetaalt, wordt dit 63 maanden. In geval van een Privélimiet Plus met limiet afbouw, wordt deze limiet afbouw tijdelijk stopgezet.

De looptijd van uw lening wordt met 3 maanden verlengd. Hierdoor blijft uw maandtermijn na de betaalpauze gelijk en hoeft u niet in één keer 3 termijnen te betalen. De langere looptijd wordt doorgegeven aan BKR. 

Dat ligt aan de soort roodstand die u heeft: 

Privélimiet Plus 
Wordt uw limiet afgebouwd? Dan stoppen we tijdens de betaalpauze de limietafbouw. Let op! U betaalt wel rente over het bedrag dat u nog rood staat en u moet ervoor zorgen dat er voldoende inkomen op uw betaalrekening komt. 

Heeft u een Privélimiet Plus zonder afbouw en verwacht u wel betalingsproblemen? Vraag de betaalpauze aan en kies voor ‘Overig’. Een adviseur neemt dan contact met u op en zoekt samen met u naar een passende oplossing. 

 

Rood Staan 
Voor Rood Staan kunt u geen betaalpauze aanvragen. Heeft u wel hulp nodig? Vraag de betaalpauze aan en kies voor ‘Overig’. Een adviseur neemt dan contact met u op en zoekt samen met u naar een passende oplossing. 

De betaalpauze geldt alleen voor bestaande leningen. Dit geldt niet voor nieuwe leningen of verhogingen.

Uw lening wordt standaard geregistreerd. Door de betaalpauze wordt in veel gevallen de looptijd van uw overeenkomst verlengd met de duur van de betaalpauze. Deze wijziging geven we door aan BKR.
Heeft u een betalingsregeling? En wordt u geraakt door de coronacrisis? De huidige betalingsregeling blijft onverminderd van kracht. Bel met een adviseur van Debiteurenbeheer: 020 – 34 33 800 om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. 
Dan blokkeren we uw krediet tijdens de betaalpauze. Dat betekent dat u geen geld meer kunt opnemen uit uw krediet. Uw opnameperiode wordt niet verlengd met de duur van de betaalpauze.