Naar de navigatie Naar de inhoud

Hoe werkt extra aflossen op uw hypotheek?

Extra aflossen op uw hypotheek

In uw persoonlijke omgeving in Internet Bankieren regelt u zelf uw extra aflossing. U ziet dan meteen wat uw nieuwe maandbedrag wordt en of u hiervoor een vergoeding betaalt. We leggen u graag uit hoe het werkt.

Dit is het bedrag dat u elke maand moet betalen.
Hoe werkt het? - stap 1

Stap 1

  • Log in op Internet Bankieren met uw e.dentifier 
  • U ziet een overzicht van uw producten. Kies voor uw hypotheek 
Hoe werkt het? - stap2

Stap 2

  • Klik rechts bovenin op de gele button ‘hypotheek wijzigen’ Kies vervolgens 'extra aflossen' 
  • Kies nu het leningdeel waarop u extra wilt aflossen.
  • U kunt per leningdeel en met elk bedrag zelf proberen wat het meest gunstig voor u is. 
Hoe werkt het? - stap3

Stap 3

  • Neem rustig de tijd om uw keuze te bekijken en de informatie te lezen. 
  • Uw keuze gemaakt? Controleer dan eerst de pdf met het overzicht. 
  • Pas als u ondertekent met de e.dentifier, geeft u uw extra aflossing door.

Heeft u geen Internet Bankieren?

Als u geen Internet Bankieren heeft, kunt u onze adviseurs vragen u te helpen met extra aflossen. 

Proces extra aflossen

Wanneer verwerkt ABN AMRO uw extra aflossing?

De datum waarop uw extra aflossing wordt verwerkt, wordt bepaald door de datum waarop u de opdracht via Internet Bankieren heeft ingediend of wanneer wij het incasso machtigingsformulier van u hebben ontvangen.

  • Is uw opdracht of incasso-machtigingsformulier voor de 10e van de maand bij ons binnen? Dan wordt uw aflossing op de 1e werkdag van de volgende maand afgeschreven. Behalve in december, dan schrijven we het bedrag op de laatste werkdag van december af.

  • Is uw opdracht of incasso-machtigingsformulier na de 10e van de maand bij ons binnen? Dan wordt uw extra aflossing niet direct op de 1e werkdag van de volgende maand afgeschreven, maar op de 1e werkdag van de daarop volgende maand.

Wanneer krijg ik bericht van ABN AMRO?

  • U ontvangt twee weken voor de incasso een bevestigingsbrief van ons. Daarin staat de datum waarop we het bedrag en de eventuele boeterente incasseren.

  • Ook ontvangt u een brief met een vooraankondiging van de afschrijving. Hierin staat nogmaals het bedrag en de datum van de incasso.
  • Op de 2e van de maand sturen we u een nieuw leningoverzicht met daarin het restant van de hoofdsom en uw nieuwe maandbedrag. 
  • Als de incasso niet succesvol is afgerond ontvangt u hierover een brief. Probeer dit te voorkomen door ervoor te zorgen dat er voldoende saldo op de rekening staat waar wij de aflossing van afschrijven.

Vanaf welke datum betaal ik dan mijn nieuwe maandbedrag?

Na een extra aflossing wijzigt uw maandbedrag. Zodra de extra aflossing is verwerkt, betaalt u op de 1e werkdag van de volgende maand het nieuwe maandbedrag.

Meer veel gestelde vragen over extra aflossen

  • Ik zie in Internet Bankieren wel mijn hypotheekgegevens, maar niet de optie om mijn hypotheek af te lossen. Hoe komt dat?

    U kunt via Internet Bankieren alleen extra aflossen op een aflossingsvrije -, annuïtaire - of lineaire hypotheek. Wilt u een extra aflossing doen op andere hypotheekvormen (zoals een restschuldfinanciering, spaarhypotheek of levenhypotheek)? Neem dan contact met ons op. 

    Probeert u een extra aflossing op een aflossingsvrije -, annuïtaire - of lineaire hypotheek en lukt het alsnog niet? Neem contact met ons op, dan helpen we u verder.

  • Ik zie mijn hypotheekgegevens niet in Internet Bankieren. Hoe komt dat?

    U ziet uw hypotheekgegevens alleen als u inlogt met uw e.dentifier. Logt u in met uw 5-cijferige identificatiecode, dan verschijnen uw hypotheekgegevens niet. Bent u ingelogd met uw e.dentifier en ziet u uw hypotheekgegevens nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

  • Ik kan een leningdeel niet selecteren. Wat is er aan de hand?

    Wordt een van uw leningdelen in het grijs weergegeven? Dat kunt u niet extra aflossen via Internet Bankieren op dit leningdeel. Wilt u toch een aflossing doen op dit leningdeel? Neem dan contact met ons op.

  • Kan ik via Internet Bankieren ook mijn gehele hypotheek in één keer aflossen?

    Nee, via Internet Bankieren kunt u alleen een gedeelte van uw leningdeel aflossen, tot er minimaal  € 500 van uw leningdeel overblijft. Wilt u toch uw gehele hypotheek aflossen? Neem dan contact met ons op.

  • Moet ik een Vergoeding Vervroegde Aflossing betalen?

    In uw voorwaarden staat welk bedrag u kunt aflossen zonder dat u een Vergoeding Vervroegde Aflossing moet betalen. Als u wel een Vergoeding Vervroegde Aflossing moet betalen, wordt dit voor u berekend vóórdat u de opdracht aan ons verzendt. U kunt de specificatie en uitleg inzien voordat u deze accepteert.

  • Wat gebeurt er als er geen saldo op mijn rekening staat op de datum waarop mijn extra aflossing zou worden afgeschreven?

    Als de incasso niet succesvol is afgerond ontvangt u hierover een brief. Probeer dit te voorkomen door ervoor te zorgen dat er voldoende saldo op de rekening staat waar wij de aflossing van afschrijven. Als u toch wilt aflossen, kunt u een nieuw verzoek indienen via Internet Bankieren. De oorspronkelijke opdracht wordt dan niet meer verwerkt.

  • Kan ik meerdere aflossingen tegelijk doorgeven?

    Ja u kunt extra aflossingen voor meerdere leningdelen tegelijk aan ons doorgeven. Zodra u uw opdracht voor een extra aflossing aan ons heeft verzonden, kunt u uw hypotheek enige tijd niet wijzigen. Wij hebben namelijk even tijd nodig om uw nieuwe gegevens te verwerken. U ontvangt na verzending van de opdracht een bevestiging in Internet Bankieren. Daarin staat vanaf welke datum u een nieuwe aflossing aan ons kunt doorgeven. 

Heeft u een vraag  
of wilt u contact met ons?

Service & Contact

Extra aflossen op uw hypotheek?

Zie direct uw nieuwe maandbedrag

Extra aflossen op uw hypotheek

Elk jaar mag u een deel van uw hypotheek zonder kosten aflossen. Regel het eenvoudig zelf in Internet Bankieren en zie meteen wat uw nieuwe maandbedrag wordt als u extra aflost.