Naar de navigatie Naar de inhoud

Legal Entity Identifier (LEI)

Verplicht voor beleggende ondernemers en rechtspersonen

Vanaf 3 januari 2018 zijn wij verplicht alle transacties te rapporteren aan de toezichthouders met vermelding van een Legal Entity Identifier (LEI), als gevolg van de Europese richtlijn MiFID II. De LEI is een wereldwijde unieke code om een onderneming of rechtspersoon te identificeren. Heeft u al een LEI? Dan hoeft u niets te doen. Heeft u op 3 januari 2018 geen LEI? Dan kunt u geen orders meer plaatsen.

Markets in Financial Instruments Directive
 

Hoe vraag ik een LEI aan?

Ga naar de website van de Kamer van Koophandel en vraag uw LEI aan. Houd er rekening mee dat de Kamer van Koophandel kosten in rekening brengt voor uw LEI. Het duurt gemiddeld 10 werkdagen na ontvangst van uw betaling voor u de LEI per e-mail ontvangt. U hoeft de LEI niet aan ons door te geven. Wij halen uw LEI automatisch op bij de Kamer van Koophandel.

Heeft u geen KvK-nummer?

Als u handelt uit naam van een rechtspersoon die niet is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kunt u een LEI aanvragen via het Duitse WM-LEIPortal of een Local Operating Unit (LOU). Een lijst met LOU's vindt u op de website van de GLEIF. ABN AMRO betreurt dat dit niet via een Nederlandse organisatie kan en werkt hard aan een oplossing met de AFM.

 

Meer informatie

Heeft u vragen over LEI en wat dit betekent voor uw situatie? Bel dan met een van onze adviseurs op 020-5176 566 (maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 22:00 uur en zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur).

Veelgestelde vragen over de LEI

  • Waarom hebben zakelijke klanten een LEI nodig?

    De LEI is een wereldwijde, unieke code om een onderneming of rechtspersoon  te kunnen identificeren. Met de LEI kunnen de toezichthouders de contractpartijen bij transacties op de financiële markten wereldwijd identificeren. Dit zorgt voor transparantie en bewaakt de stabiliteit op de financiële markten.

  • Moet bijvoorbeeld een stamrecht bv, stichting of kerkgenootschap ook een LEI aanvragen?

    Ja, alle ondernemingen en rechtspersonen die aandelen of derivaten bezitten, zoals (informele) verenigingen, kerkgenootschappen en trusts, moeten een LEI aanvragen.

  • Hoe kunt u als zakelijke klant een LEI aanvragen?

    U kunt eenvoudig een LEI aanvragen via de website van de Kamer van Koophandel.

  • Welke informatie geeft ABN AMRO door aan de toezichthouders?

    ABN AMRO koppelt alle koop- en verkoopbeleggingsorders aan de LEI en geeft deze informatie door aan de toezichthouders.

  • Kunt u als zakelijke klant zonder LEI nog handelen op 3 januari 2018?

    Nee, het standpunt van de toezichthouders is dat u een LEI nodig heeft als u vanaf 3 januari 2018 nog beleggingstransacties wilt uitvoeren.

  • Kan ABN AMRO de LEI voor u aanvragen?

    Nee, dat mag ABN AMRO niet.

  • Wat kost de LEI?

    De actuele kosten voor de LEI kunt u terugvinden op kvk.nl/lei. Op 1 september 2017 is het eenmalig registratietarief van een LEI vastgesteld op € 65,- excl. BTW. Het jaar waarin u de LEI heeft aangevraagd eindigt op 31 december, hierna betaalt u voor elk volgend jaar € 40,- exclusief BTW.

  • Moet u uw LEI verlengen?

    Zoals de regels nu zijn, is een LEI onbeperkt geldig. U hoeft uw LEI dus niet jaarlijks te verlengen. Zie hiervoor de Gebruiksvoorwaarden van het Legal Entity Identifier (LEI) register.

  • Moet u uw LEI-nummer aan ABN AMRO doorgeven?

    Nee, u hoeft uw LEI-nummer niet aan ABN AMRO door te geven. Wij halen de gegevens over de LEI uit het openbare LEI-register en verwerken het in onze administratie.

  • Wilt u meer weten over de LEI?

    Meer informatie over de LEI vindt u op de website van de Kamer van Koophandel.