
Hypotheek zelf regelen: dit doet een hypotheekcoach
Bij het afsluiten van een hypotheek maak je veel keuzes. Denk aan de rentevaste periode en de hypotheekvorm. Wil je zelf je hypotheek regelen? Dan krijg je een vaste hypotheekcoach die je helpt. Michael is zo'n hypotheekcoach. Benieuwd hoe hij jou kan helpen? Hij geeft je een inkijk in zijn werkdag.
Klanten helpen tijdens het hypotheekproces
Michael: "Op dinsdagochtend start ik mijn laptop op met een kopje thee. Ik check mijn e-mails en zie dat er vragen zijn van klanten die bezig zijn met hun hypotheekaanvraag. Ook is er een afspraak ingepland voor 10.00 uur. De klant wil zijn hypotheek verhogen voor een verbouwing."
"Ik kijk of er al documenten zijn geüpload, zoals een werkgeversverklaring. De klant heeft ook een hypotheekberekening gedaan op de website en de kennis- en ervaringstoets gehaald. Ik lees alle informatie door zodat ik tijdens ons gesprek de juiste vragen kan stellen."
"Het fijne is dat klanten zich vaak goed voorbereiden met de informatie op onze website. Ze maken daardoor zelf al goede keuzes. Bijvoorbeeld tussen een Woning Hypotheek of Budget Hypotheek. Als ze toch meer hulp nodig hebben, verwijs ik ze naar een hypotheekadviseur.”
De afspraak met jouw hypotheekcoach
"Voor het gesprek zet ik alles klaar voor beeldbankieren. Zo kunnen we elkaar zien tijdens het gesprek. Samen bespreken we de hypotheekaanvraag en kijk ik of alles mogelijk is. Ik geef geen advies, maar informeer je over de opties zodat je een goede keuze kunt maken."
"Tijdens het gesprek zie ik dat er een persoonlijke lening is vanwege een private leaseauto. Hierdoor kun je minder lenen. Samen kijken we naar de mogelijkheden. Uiteindelijk besluit de klant de lening af te lossen."
De hypotheekaanvraag inleveren
“Als we alles goed hebben doorgesproken en alles in beeld is gebracht, is het tijd om de aanvullende informatie aan te leveren. Na het hypotheekgesprek stuur ik e-mail met een samenvatting van het gesprek, alle relevante informatie, de tijdslijnen en een lijst met documenten en acties die nog nodig zijn van de klant.”
“De volgende dag zie ik dat de documenten al zijn geüpload in een persoonlijke, beveiligde omgeving. Omdat ik nog wat vragen heb, bel ik de klant nog een keertje. Er blijkt nog wat extra informatie nodig te zijn die hij zo snel mogelijk aanlevert. Soms blijkt op dat moment dat de hypotheek zelf regelen eigenlijk toch niet bij de klant past. Ik overleg dan met de klant om te kijken of de hypotheekaanvraag toch overgenomen kan worden door een hypotheekadviseur. De klant krijgt dan advies over zijn hypotheekaanvraag. Een hypotheekadviseur kan precies vertellen wat de klant het beste kan doen.”
De eindbeoordeling: hypotheek geregeld!
"In dit geval was dat niet nodig. De klant levert alles snel aan. Het dossier is compleet en gaat naar onze acceptatieafdeling voor de eindbeoordeling. Als zij de aanvraag goedkeuren, stuur ik de klant een offerte. Hij kan deze via internetbankieren goedkeuren. Dan is de hypotheek geregeld!"
"Heb je later nog vragen? Bijvoorbeeld over wijzigingen of extra aflossen? Bel dan gerust met onze hypothekenlijn. Voor mij is het nu tijd voor de volgende aanvraag!"
Wil je meer weten over het zelf regelen van je hypotheek? Bekijk ons stappenplan.