Javascript is required

Jouw persoonsgegevens

Daar gaan we zorgvuldig mee om

Als je klant bij ons bent, gebruiken we je persoonsgegevens. Jouw naam en adres, maar bijvoorbeeld ook je IP-adres. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan. Hoe we dat doen lees je hier.

Bekijk de video over privacy

In een paar minuten ontdek je hoe we met jouw persoonsgegevens omgaan.

Wat kan ik verwachten van de privacyverklaring?

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw persoonsgegevens omgaan en voor wie de privacyverklaring is bedoeld.

Wat zijn persoonsgegevens?

De bekendste persoonsgegevens zijn je naam, (e-mail)adres, leeftijd en geboortedatum. Maar ook je betaalrekening, telefoonnummer, IP-adres en BSN zijn persoonsgegevens.

Wanneer gebruiken we jouw persoonsgegevens?

We mogen je persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zoals wanneer we een overeenkomst met je afsluiten.

Het gebruik van persoonsgegevens en toestemming

Meestal gebruiken we je persoonsgegevens omdat het moet van de wet en/of omdat het noodzakelijk is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou. Ook kan het zijn dat wij of een ander een gerechtvaardigd belang hebben. Soms is het wel nodig om je toestemming te vragen, zoals bij het gebruik van gezichtsherkenning voor bijvoorbeeld identiteitsverificatie.

Waarvoor gebruiken we je persoonsgegevens?

We gebruiken je persoonsgegevens voor bepaalde doelen. Om een overeenkomst met je aan te gaan, bijvoorbeeld, of voor het uitvoeren van statistisch onderzoek. Ook gebruiken we je persoonsgegevens om onze producten te verbeteren (bijvoorbeeld door middel van klantonderzoek) en om je tips en aanbiedingen te sturen.

Met wie delen we jouw persoonsgegevens?

In sommige situaties moeten we je persoonsgegevens aan anderen geven. Dit zijn personen of instanties die betrokken zijn bij onze diensten. Denk aan toezichthouders of de Belastingdienst. Boek je geld over naar een andere bank? Dan komen je persoonsgegevens daar ook terecht voor het verwerken van de betalingsopdracht.

Welke berichten ontvang je van ons?

Als je klant bij ons bent, sturen wij je productberichten en serviceberichten. Deze berichten ontvang je altijd. We sturen je ook graag relevante tips en aanbiedingen. Je kunt het gemakkelijk en eenvoudig aangeven als je geen tips en/of aanbiedingen meer wilt ontvangen.  

ABN AMRO en het gebruik van nieuwe technologieën

Wij zijn voortdurend op zoek naar meer efficiënte, veilige en betrouwbare technieken die ons ondersteunen om onze producten en diensten aan u aan te bieden of om beter te kunnen voldoen aan de wet, of aan wat onze toezichthouders van ons verwachten. Als wij gebruik willen maken van nieuwe technologie zoals kunstmatige intelligentie toetsen wij altijd eerst of het gebruik noodzakelijk is om beter en efficiënter te werken en of het gebruik voldoet aan de wet, ethisch en maatschappelijk verantwoord en betrouwbaar is. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld ABN AMRO GPT – een veilige en eigen interne versie van Chat GPT- voor o.a. het samenvatten van klantgesprekken. Ook chatbot Anna maakt gebruik van de eigen interne versie van Chat GPT.

ABN AMRO en profilering

Onder profilering verstaan we de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, waarbij we aan de hand van bepaalde kenmerken – zoals persoonlijke voorkeuren – data-analyses kunnen maken. Dit doen we bijvoorbeeld om fraude te bestrijden en ongebruikelijke transacties op te sporen. Maar ook vanwege het risicobeheer van de bank, productontwikkeling en klantacceptatie.

Hoe zorgen we dat jouw gegevens veilig zijn?

We doen er alles aan om je persoonsgegevens veilig te bewaren en te gebruiken. Daarom investeren we in onze systemen, procedures en mensen. Ook werken wij met andere financiële instellingen samen op het gebied van criminaliteitsbestrijding in de financiële sector.

ABN AMRO en integriteitstoetsing

Integriteitstoetsing stelt ABN AMRO in staat om na te gaan of (potentiële) klanten of (ex)medewerkers een dreiging vormen. Bijvoorbeeld als die persoon al eerder bij ons heeft gefraudeerd. Op deze manier kan worden voorkomen dat die persoon het nog een keer probeert bij een andere bank. Het waarschuwingssysteem vormt een belangrijk instrument voor ABN AMRO en andere banken om onze maatschappelijke rol in het bestrijden van fraude en criminaliteit uit te voeren.

Doorgifte van persoonsgegevens buiten Europa

Soms worden je persoonsgegevens ook buiten Europa verwerkt. Bijvoorbeeld als wij gegevens delen binnen onze groep of met onze dienstverleners. Dan gelden extra regels.

Hoe bepalen wij de bewaartermijn van je persoonsgegevens?

We bewaren persoonsgegevens in elk geval zolang dat nodig is. In sommige gevallen schrijft de wet voor dat we je gegevens voor een bepaalde termijn moeten bewaren, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst.

Welke rechten heb je en wat kun je doen?

Je hebt bijvoorbeeld het recht op inzage in je persoonsgegevens en het recht van bezwaar voor marketing.

Uitoefenen klantrechten

Ben je klant van ABN AMRO?

Heb je een betaalrekening of creditcard via ABN AMRO Bank NV en wil je jouw klantrechten uitoefenen? Dien dan een verzoek bij ons in via de Klantrechtenpagina op onze website.

Ben je klant van Florius?

Heb je een hypotheek afgesloten bij Florius, handelsnaam van ABN AMRO Hypotheken B.V. en wil je jouw klantrechten uitoefenen? Neem dan contact op via 033 - 752 50 00 of mail service@florius.nl.

Let op: ook als je geen klant bent maar bijvoorbeeld een prospect, nabestaande of UBO, ook dan kun je jouw rechten uitoefenen.

Heb je een klacht, vraag of is iets onduidelijk?

Als je een klacht hebt over het gebruik van jouw persoonsgegevens, vragen wij je om de klachtenregeling van ABN AMRO via de juiste stappen te volgen. Wij helpen je graag. ABN AMRO volgt de escalatieladder vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens om klachten te behandelen als organisatie.

Meer informatie over de klachtenregeling van ABN AMRO vind je hier. Liever telefonisch contact? Je kunt bellen via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten) of vanuit het buitenland via +31 10 241 17 20. Daarnaast kun je ook met een chat jouw vraag en/of klacht indienen.

Kom je er niet uit en is jouw klacht al behandeld via het Klachtenmanagement van ABN AMRO? Dan is het mogelijk contact op te nemen met de Functionaris voor Gegevensbescherming via privacy.office@nl.abnamro.com. Ook heb je het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Heb je specifieke vragen over deze privacyverklaring? Dan kun je ook contact opnemen met de Functionaris voor Gegevensbescherming.

Op een ander moment nalezen?

Je kunt onze privacyverklaring opslaan op je telefoon, tablet of computer en als pdf-bestand naar je emailadres versturen. 

Wijziging van de privacyverklaring

Als er wijzigingen optreden in de wet of in onze diensten en producten, kunnen die gevolgen hebben voor de manier waarop wij je persoonsgegevens gebruiken. In dat geval wordt de privacyverklaring aangepast en informeren wij je daarover. Wij vermelden dat op onze websites en in de ABN AMRO app.