ABN AMRO en profilering
Profilering
In bepaalde gevallen mag de bank profilering toepassen. Soms is het noodzakelijk voordat wij een overeenkomst met je aan kunnen gaan, omdat wij moeten voldoen aan de wet of omdat wij willen opkomen voor jouw belangen of belangen van iemand anders. Hieronder zie je voorbeelden van profilering.
Fraudebestrijding
Wij hebben veel kennis en ervaring op het gebied van fraudebestrijding. Helaas krijgen we te maken met steeds verfijndere vormen van fraude. We kunnen maatregelen nemen om de fraude zo goed mogelijk te voorkomen, waaronder het gebruik van profilering. Omwille van de veiligheid kunnen wij niet in detail treden over de te nemen maatregelen.
Ongebruikelijke transacties
Als bank moeten wij ons houden aan de Wwft. Dit is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Daarom besteden we bijzondere aandacht aan ongebruikelijke transacties en transacties die naar hun ‘aard’ een hoger risico op witwassen met zich meebrengen. We kijken bijvoorbeeld naar transacties die afwijken van je normale transactiepatroon of naar transacties die kenmerken hebben van witwassen of terrorismefinanciering. Als we een vermoeden hebben dat een transactie ongebruikelijk is, zoals bedoeld in de wet, dan moeten we deze melden bij de autoriteiten. Dit onderzoek en de eventuele melding vinden niet plaats op een volledig geautomatiseerde wijze. Er is sprake van menselijke tussenkomst: gespecialiseerde bankmedewerkers worden hier nauw bij betrokken. Ook hier treden we niet in detail over hoe naar transacties wordt gekeken. Criminelen zouden hier misbruik van kunnen maken.
Zorgplicht, Klant Belang Centraal en risicobeheer van de bank
Om overkreditering bij klanten te voorkomen en sneller in te grijpen wanneer klanten in betalingsmoeilijkheden dreigen te raken, kunnen we gebruik maken van profilering. We maken dan eerst een lijst met de meest voorkomende eigenschappen van klanten die financiële problemen hebben gekregen. Deze eigenschappen vormen samen het profiel. Daarna kijken we of er klanten zijn die aan dit profiel voldoen. De toezichthouder op het gebied van zorgplicht en Klant Belang Centraal verwacht van de banken een doorlopende en actieve monitoring op de financiële situatie van haar klanten om (mogelijke) betalingsproblemen te identificeren en voorkomen. Wij toetsen het gebruik van je gegevens altijd aan de eisen van de privacywetgeving.
Klantacceptatie en productacceptatie
Hoe maken wij gebruik van profilering wanneer jij een product wilt afnemen en tijdens de looptijd van je product? Wij lichten dit toe aan de hand van een voorbeeld. Stel, je hebt een krediet bij ons:
- Om de risico’s voor jou en ons goed te kunnen inschatten, maken we een risicoanalyse. Dit doen we als je een nieuwe klant bent, maar ook als je als bestaande klant van ons of een groepsmaatschappij van ABN AMRO andere producten van ons wilt afnemen. Uit ervaring weten wij dat bepaalde kenmerken een aanwijzing zijn of je een krediet makkelijk kunt terugbetalen. Bijvoorbeeld of je een baan of schulden hebt. Deze kenmerken beoordelen wij in de risicoanalyse.
- Klanten die normaal gesproken een lening kunnen terugbetalen, delen een aantal kenmerken. En klanten die dat niet kunnen ook. Op basis van jouw kenmerken wordt er een profiel opgesteld.
- Wij vergelijken je gegevens met onze bestaande profielen. Daarna schatten wij het risico in of je de lening kunt terugbetalen. Wij gebruiken naast de uitkomst van de risicoanalyse nog meer informatie om te kunnen beoordelen of wij aan jou een lening kunnen verstrekken.
Financiële Gezondheid
Wij maken gebruik van profilering om klanten vanaf 18 jaar en ouder te ondersteunen bij hun financieel welzijn. Op basis van bijvoorbeeld feitelijke productgegevens, zoals een afwijzing voor een persoonlijke lening en totaalsaldo op de rekening over een aantal maanden kunnen wij klanten meer inzicht geven in geldzaken. Wij stimuleren het gebruik van de functionaliteit Inzicht in geldzaken in de ABN AMRO app, bieden vrijblijvend een bespaarcoach of budgetcoach aan klanten, geven lezingen op (hoge) scholen en geven tips op de website.
Marketing
Wij gebruiken ook profilering ten behoeve van onze klantbediening. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van klantsegmentatie zodat wij je op de hoogte kunnen brengen van relevante producten en diensten van de bank. Wij maken bijvoorbeeld een klantselectie op basis van een klantengroep die een hypotheek heeft afgesloten. Deze groep klanten informeren wij bijvoorbeeld over het verduurzamen van hun huis en de mogelijkheden voor het afsluiten van een lening voor de verbouwing. Ook kunnen wij een klantengroep selecteren op basis van geaggregeerde data zoals totaalsaldo op de rekening over een aantal maanden.
Als wij je tips en aanbiedingen sturen, proberen wij op basis van een aantal kenmerken te achterhalen waar jouw interesses liggen. Wij kijken dan bijvoorbeeld naar een leeftijdscategorie en of je al andere producten bij ons hebt. We zullen altijd eerst nagaan of je bezwaar hebt aangetekend tegen het gebruik van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden en/of recht van verzet heeft aangetekend tegen het ontvangen van tips en aanbiedingen.
We kunnen verder gaan om nog relevanter voor jou te kunnen zijn en nog beter aan jouw behoeften te voldoen, als je daar vooraf toestemming voor geeft. Denk aan het aanbieden van specifieke producten van onze partners in het kader van duurzaam ondernemen of het ontvangen van specifieke bespaartips op energiegebruik op basis van jouw individuele transactiegegevens. Je kunt jouw toestemming op elk moment intrekken.
Natuurlijk toetsen wij het gebruik van persoonsgegevens aan de privacyregels. Je kunt altijd bezwaar maken tegen profileren voor direct marketing doeleinden. Als je geen overeenkomst met ons hebt gaan wij na of direct marketing in bepaalde situaties is toegestaan.
Geautomatiseerde besluitvorming
Wij kunnen gebruikmaken van geautomatiseerde besluitvorming als wij een overeenkomst met je aangaan, bijvoorbeeld voor het online afsluiten van een spaarrekening.
Het kan voorkomen dat wij gebruikmaken van geautomatiseerde besluitvorming zonder menselijke tussenkomst. De wet laat dit toe. Het kan onder meer gaan om besluiten die leiden tot het niet uitvoeren van transacties omdat die frauduleus kunnen zijn, bijvoorbeeld bij iDEAL transacties. Deze besluiten kunnen worden genomen op basis van een volledig geautomatiseerd proces zonder menselijke tussenkomst.
Als wij geautomatiseerde besluitvorming toepassen die rechtsgevolgen voor je heeft of jou in aanmerkelijke mate treft, zullen wij dit vooraf duidelijk aangeven. Wij laten je weten welke rechten je hebt, bijvoorbeeld het recht van het krijgen van een toelichting op het geautomatiseerde besluit, het recht om jouw standpunt aan ons te laten weten, het recht dit besluit aan te vechten en het recht op menselijke tussenkomst. Soms vind je meer gedetailleerde informatie over het gebruik van jouw persoonlijke informatie op onze websites bij het aanvragen van een product of dienst. Stel, je wil het product Rood Staan aanvragen, dan vind je meer informatie over het gebruik van persoonlijke informatie op de pagina waar je digitaal het product Rood Staan kunt aanvragen.