Naar de navigatie Naar de inhoud

Hoe werkt extra aflossen op uw hypotheek?

Extra aflossen op uw hypotheek

In uw persoonlijke 'Mijn Hypotheek' omgeving in Internet Bankieren of via 'Zelf regelen' in de Mobiel Bankieren app regelt u zelf uw extra aflossing. U ziet dan meteen wat uw nieuwe maandbedrag wordt en of u hiervoor een vergoeding betaalt. We leggen u graag uit hoe het werkt.

Dit is het bedrag dat u elke maand ontvangt of moet betalen.
Hoe werkt het? - stap 1

Stap 1

  • Log in op Internet Bankieren met uw identificatiecode of met uw e.dentifier wanneer het bedrag van de extra aflossing hoger dan € 5.000,- is.
  • Of log in via uw Mobiel Bankieren app in 'Zelf regelen'
  • U ziet een overzicht van uw leningdeel of leningdelen van uw hypotheek 
Hoe werkt het? - stap2

Stap 2

  • Klik in Internet Bankieren op de link 'extra aflossen' Kies nu het leningdeel waarop u extra wilt aflossen.
  • Klik in de Mobiel Bankieren app bovenaan op 'zelf regelen'en daarna op ABN AMRO hypotheek. Klik onderaan de pagina op 'hypotheek wijzigen' 'Kies het leningdeel waarop u extra wilt aflossen' 'Klik nu op het potloodje bij 'Gegevens leningdeel'.' 'Kies vervolgens 'extra aflossen'.
  • U kunt per leningdeel en met bedrag zelf proberen wat het meest gunstig voor u is. 
Hoe werkt het? - stap3

Stap 3

  • Neem rustig de tijd om uw keuze te bekijken en de informatie te lezen. 
  • Keuze gemaakt? Check dan eerst de opdrachtbevestiging met het overzicht. 
  • Pas als u ondertekent met de e.dentifier, geeft u uw extra aflossing door. Het bedrag wordt na ondertekening direct afgeschreven.
nu extra aflossen

Heeft u geen Internet Bankieren?

Als u geen Internet Bankieren heeft, kunt u onze adviseurs vragen u te helpen met extra aflossen. 

Heeft u de Mobiel Bankieren app nog niet?

Download de app gemakkelijk op uw smartphone of tablet

Proces extra aflossen

Wanneer verwerkt ABN AMRO uw extra aflossing?

De datum waarop uw extra aflossing wordt verwerkt, wordt bepaald door de datum waarop u de opdracht heeft ingediend. Het totale bedrag (de aflossing en de eventuele vergoeding) wordt direct na verzending van uw opdracht van uw rekening afgeschreven.

  • Heeft u uw aflossingsverzoek uiterlijk de 26e van de maand voor 23.59 uur volledig ondertekend? Dan ziet u op de 1e werkdag van de volgende maand uw nieuwe hypotheek- en maandbedrag.
  • Heeft u uw aflossingsverzoek na de 26 van de maand na 23.59 uur volledig ondertekend? Dan ziet u uw nieuwe hypotheek- en maandbedrag niet direct op de 1e werkdag van de volgende maand verwerkt, maar op de 1e werkdag van de daarop volgende maand.
Dit is het bedrag dat u elke maand ontvangt of moet betalen.

Wat zijn de vervolg stappen?

  • Direct na verzending van uw aflossingsopdracht, wordt het bedrag van uw rekening afgeschreven.
  • U ontvangt direct een bevestiging van uw opdracht via Bankmail. 
  • Uw opdrachtbevestiging kunt u downloaden via Internet Bankieren.  
  • Na verwerking van uw aflossing sturen we u per post een nieuw leningoverzicht met daarin het restant van de hoofdsom en uw nieuwe maandbedrag.  

Meer veel gestelde vragen over extra aflossen

  • Ik los voor de 1e van de maand extra af. Hoe zit het met de rentevergoeding en mijn maandbedrag?

    Uw wijziging gaat per direct in. Maar het kan zijn dat u in de maand direct na uw extra aflossing nog uw oude maandbedrag betaalt. U betaalt dan dus tijdelijk te veel rente. Natuurlijk krijgt u dit bedrag van ons terug. Dit doen we door het bedrag dat u te veel betaalde, af te lossen op uw nieuwe hypotheekbedrag.

  • Ik zie in Internet Bankieren wel mijn hypotheekgegevens, maar niet de optie om mijn hypotheek af te lossen. Hoe komt dat?

    U kunt via Internet Bankieren alleen extra aflossen op een aflossingsvrije -, annuïtaire - of lineaire hypotheek. Wilt u een extra aflossing doen op andere hypotheekvormen (zoals een spaarhypotheek of levenhypotheek)? Neem dan contact met ons op. 

    Probeert u een extra aflossing op een aflossingsvrije -, annuïtaire - of lineaire hypotheek en lukt het alsnog niet? Neem contact met ons op, dan helpen we u verder.

  • Ik zie mijn hypotheekgegevens niet in Internet Bankieren. Hoe komt dat?

    U ziet uw hypotheekgegevens alleen als u inlogt met uw e.dentifier. Logt u in met uw 5-cijferige identificatiecode, dan verschijnen uw hypotheekgegevens niet. Bent u ingelogd met uw e.dentifier en ziet u uw hypotheekgegevens nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

  • Ik kan een leningdeel niet selecteren. Wat is er aan de hand?

    Wordt een van uw leningdelen in het grijs weergegeven? Dat kunt u niet extra aflossen via Internet Bankieren op dit leningdeel. Wilt u toch een aflossing doen op dit leningdeel? Neem dan contact met ons op.

  • Kan ik via Internet Bankieren ook mijn gehele hypotheek in één keer aflossen?

    Nee, via Internet Bankieren kunt u alleen een gedeelte van uw leningdeel aflossen, tot er minimaal € 500,- van uw leningdeel overblijft. Wilt u toch uw gehele hypotheek aflossen? Neem dan contact met ons op.

  • Moet ik een Vergoeding Vervroegde Aflossing betalen?

    In uw voorwaarden staat welk bedrag u kunt aflossen zonder dat u een Vergoeding Vervroegde Aflossing moet betalen. Als u wel een Vergoeding Vervroegde Aflossing moet betalen, wordt dit voor u berekend vóórdat u de opdracht aan ons verzendt. U kunt de specificatie en uitleg inzien voordat u deze accepteert.

  • Wat gebeurt er als er geen saldo op mijn rekening staat?

    Na verzending van uw aflossingsopdracht wordt direct het totaalbedrag van uw rekening afgeschreven. Dit bedrag bestaat uit de opgegeven aflossing van uw leningdelen, plus de eventuele vergoeding die u betaalt. 
    Als het saldo op uw rekening onvoldoende is, vervalt de opdracht. Wilt u alsnog een aflossing doen? Dan kunt u een nieuwe opdracht opgeven.

  • Kan ik meerdere aflossingen tegelijk doorgeven?

    Ja u kunt extra aflossingen voor meerdere leningdelen tegelijk aan ons doorgeven. Zodra u uw opdracht voor een extra aflossing aan ons heeft verzonden, kunt u uw hypotheek enige tijd niet wijzigen. Wij hebben namelijk even tijd nodig om uw nieuwe gegevens te verwerken. U ontvangt na verzending van de opdracht een bevestiging in Internet Bankieren. Daarin staat vanaf welke datum u een nieuwe aflossing aan ons kunt doorgeven. 

Heeft u een vraag  
of wilt u contact met ons?

Service & Contact

Extra aflossen op uw hypotheek?

Zie direct uw nieuwe maandbedrag

Extra aflossen op uw hypotheek

Elk jaar mag u een deel van uw hypotheek zonder kosten aflossen. Regel het eenvoudig zelf in Internet Bankieren en zie meteen wat uw nieuwe maandbedrag wordt als u extra aflost.