Naar de navigatie Naar de inhoud

Geld overmaken

Hoe wilt u geld overmaken?

U kunt op verschillende manieren geld overmaken. U maakt bijvoorbeeld elke maand een bedrag over naar uw spaarrekening. Maar u kunt er ook voor kiezen uw internetaankopen direct te betalen. Bekijk de mogelijkheden.

Overboeking

Met een overboeking kunt u geld overmaken naar alle landen ter wereld. U maakt periodieke overboekingen aan als u met regelmaat dezelfde rekeningen betaalt. Of u voert een spoedoverboeking uit. Binnen het SEPA-gebied boekt u geld over naar het IBAN-nummer van de begunstigde.

IBAN staat voor International Bank Account Number. IBAN vervangt de huidige rekeningnummers met 9 cijfers. Voor al het betalingsverkeer in euro's binnen het SEPA-gebied moet IBAN voortaan worden gebruikt. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het huidige rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

Incasso

Met een incasso geeft u toestemming om eenmalig of regelmatig een bedrag van uw rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld de premie van uw ziektekostenverzekeraar.

iDEAL

Betaal uw online aankopen bij Nederlandse webwinkels met iDEAL. U boekt het verschuldigde bedrag direct over via Internet Bankieren. De webwinkel heeft alles al voor u ingevuld, u hoeft alleen nog maar akkoord te geven.

FiNBOX

In FiNBOX kunt u niet alleen digitale rekeningen ontvangen, maar ook betalen. Dit doet u heel gemakkelijk vanuit Internet Bankieren.

Veelgestelde vragen

  • Wat betekent IBAN precies?

    IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds februari 2014 zijn de rekeningnummers vervangen door IBAN. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd:

    • NL voor landcode

    • Twee cijfers als controlegetal

    • Vier letters die de bank aanduiden

    • Tien cijfers, het huidige rekeningnummer aangevuld met nullen.

  • Wat zijn de voorwaarden voor een spoedoverboeking?

    Levert u de opdracht vóór 16.30 uur bij ons aan en u heeft voldoende saldo op uw rekening? Een binnenlandse betaling is dan binnen maximaal 1,5 uur overgemaakt. Doet u in het weekend via Internet Bankieren een spoedbetalingen naar een andere bank? Die opdracht voeren wij op maandag vóór 08.00 uur uit.

  • Tot wanneer kan ik een periodieke overboeking wijzigen of annuleren?

    U kunt een periodieke overboeking wijzigen of annuleren tot de dag waarop die moet worden uitgevoerd. Op de dag zelf kan dat niet meer.

  • Hoe maak ik veilig geld over naar het buitenland?

    De veiligheid van uw bankzaken staat bij ons voorop. Het zo goed mogelijk beveiligen van uw bankzaken kunnen wij alleen samen met u doen. Stel daarom uw betaalprofiel in. Via uw betaalprofiel zet u de optie 'buitenlandoverboekingen' tijdelijk of voor onbepaalde tijd uit. Lees meer over het instellen van uw betaalprofiel

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Bericht als uw salaris komt

Sms of mail bij een bij- of afschrijving

Betaalalert lezen

Met Betaalalerts krijgt u een berichtje op uw telefoon als er iets wijzigt op uw betaalrekening. U bepaalt zelf wanneer en hoe vaak u alerts ontvangt. Bijvoorbeeld als uw salaris is overgemaakt.

Volg ons via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Volg ons via Google