Naar de navigatie Naar de inhoud

Geld overmaken

Hoe wilt u geld overmaken?

U kunt op verschillende manieren geld overmaken. U maakt bijvoorbeeld elke maand een bedrag over naar uw spaarrekening. Maar u kunt er ook voor kiezen uw internetaankopen direct te betalen. Bekijk de mogelijkheden.

Overboeking

Met een overboeking kunt u geld overmaken naar alle landen ter wereld. U maakt periodieke overboekingen aan als u regelmatig naar dezelfde rekeningen overmaakt. Met een spoedoverboeking zorgt u ervoor dat het geld binnen enkele uren op van degene naar wie u geld wilt overmaken staat. Binnen het SEPA-gebied maakt u geld over naar het IBAN-nummer van degene naar wie u geld wilt overmaken.

Geld overboeken binnen het SEPA-gebied gaat steeds sneller. Bij sommige overboekingen staat het geld al binnen een paar seconden op de rekening. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Zowel voor overboekingen via Internet Bankieren als Mobiel Bankieren én als de bank van de ontvanger hieraan meedoet. U ziet dan in de samenvatting van de overboeking 'Bij de ontvanger: direct'. Doet de bank van de ontvanger nog niet mee? Dan ziet u 'Bij de ontvanger: binnen 1 werkdag'. Overboekingen tussen twee Nederlandse ABN AMRO rekeningen worden altijd direct op de rekening van de ontvanger bijgeschreven.

IBAN staat voor International Bank Account Number. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het oude rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

Incasso

Met een incasso geeft u toestemming om eenmalig of regelmatig een bedrag van uw rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld de premie van uw ziektekostenverzekeraar.

iDEAL

Betaal uw online aankopen bij Nederlandse webwinkels met iDEAL. U boekt het verschuldigde bedrag direct over via Internet Bankieren. De webwinkel heeft alles al voor u ingevuld, u hoeft alleen nog maar akkoord te geven.

Veelgestelde vragen

  • Kan ik een overboeking terugstorten?

    Dat ligt aan de soort overboeking die u heeft gedaan.
    • Wilt u een automatische incasso terugboeken? Dit kan eenvoudig via Mobiel of Internet Bankieren. Let op: wilt u een bedrag terugboeken dat langer dan 56 dagen geleden is afgeschreven? Dan betaalt u soms onderzoekskosten. Lees ook de veelgestelde vragen over incasso's.
    • Heeft u een factuur per ongeluk 2 keer betaald? Dan stort het bedrijf of de instantie het teveel betaalde bedrag meestal automatisch aan u terug. Neem hiervoor contact op met het bedrijf of de instelling.
    • Heeft u een verkeerde overboeking gedaan? Bijvoorbeeld een fout bedrag of rekeningnummer (IBAN) ingevuld? Vraag degene aan wie u het bedrag heeft overgeboekt dit aan u terug te storten. 
    • Weet u niet van wie het rekeningnummer is? Dan kunt u ABN AMRO vragen contact op te nemen met de rekeninghouder. Wij vragen deze het bedrag aan u terug te betalen. Gebeurt dit niet? Dan mogen wij u de gegevens van de rekeninghouder geven zodat u zelf contact kunt opnemen met de ontvanger.

  • Wat betekent IBAN precies?

    IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds februari 2014 zijn de rekeningnummers vervangen door IBAN. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd:

    • NL voor landcode

    • Twee cijfers als controlegetal

    • Vier letters die de bank aanduiden

    • Tien cijfers, het huidige rekeningnummer aangevuld met nullen.

  • Wat zijn de voorwaarden voor een spoedoverboeking?

    Levert u de opdracht vóór 16.30 uur bij ons aan en u heeft voldoende saldo op uw rekening? Een binnenlandse betaling is dan binnen maximaal 1,5 uur overgemaakt. Doet u in het weekend via Internet Bankieren een spoedbetaling naar een andere bank? Die opdracht voeren wij op maandag vóór 08.00 uur uit. Wij controleren of een gewone overboeking binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger kan worden bijgeschreven. Is dit het geval? Dan is een spoedoverboeking niet nodig. Zo bespaart u extra kosten voor de spoedoverboeking.

  • Hoe zie ik of een overboeking binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger kan worden bijgeschreven?

    Na het invoeren van de betaling krijgt u een scherm met een samenvatting. Daarin staat 'Bij de ontvanger: direct'. Doet de bank van de ontvanger nog niet mee met sneller overboeken? Dan staat er 'Bij de ontvanger: binnen 1 werkdag'. Overboekingen tussen 2 Nederlandse ABN AMRO rekeningen worden altijd direct op de rekening van de ontvanger bijgeschreven.

  • Tot wanneer kan ik een periodieke overboeking wijzigen of annuleren?

    U kunt een periodieke overboeking wijzigen of annuleren tot de dag waarop die moet worden uitgevoerd. Op de dag zelf kan dat niet meer.

  • Hoe maak ik veilig geld over naar het buitenland?

    De veiligheid van uw bankzaken staat bij ons voorop. Het zo goed mogelijk beveiligen van uw bankzaken kunnen wij alleen samen met u doen. Stel daarom uw betaalprofiel in. Via uw betaalprofiel zet u de optie 'buitenlandoverboekingen' tijdelijk of voor onbepaalde tijd uit. Lees meer over het instellen van uw betaalprofiel

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Weet u precies wat u besteedt?

Meer controle op uw geld met Grip

Met Grip weet je precies wat je per maand aan koffie uitgeeft

Een kop koffie to go, een lunch in de stad of een extra zak chips in uw boodschappenmand. Naast uw vaste lasten kunnen de kosten van kleine uitgaven snel oplopen. Met de Grip app weet u precies waar uw geld naartoe gaat en houdt u de controle.