Naar de navigatie Naar de inhoud

Een overlijden melden aan instanties

Aan welke instanties moet ik een overlijden meteen melden?

Er zijn diverse instanties waar u een overlijden moet melden. Hieronder zetten wij er een aantal op een rijtje zoals de huisarts, burgerlijke stand en ABN AMRO Nabestaandendesk.

Huisarts

De huisarts van de overledene moet de oorzaak van overlijden vaststellen. Hij of zij geeft daarna een 'verklaring van overlijden' af. Dit document heeft u nodig om bij de gemeente aangifte van overlijden te doen.

Burgerlijke stand

U moet een overlijden kenbaar maken bij de gemeente waar de overledene woonde. De burgerlijke stand maakt dan een overlijdensakte op, waarmee u toestemming krijgt om de overledene te begraven of te cremeren.

Uitvaartondernemer

Het is niet verplicht om een uitvaartondernemer in te schakelen. Maar het kan wel helpen om een aantal zaken soepel te laten verlopen. De uitvaartondernemer weet namelijk praktisch en financieel precies wat er geregeld moet worden en kan u helpen met de rouwverwerking.

ABN AMRO Nabestaandendesk

Is iemand klant bij ABN AMRO? Dan is het ook belangrijk om het overlijden bij ABN AMRO te melden. De bank kan dan bijvoorbeeld rekeningen blokkeren of sommige openstaande facturen die op naam van de overledene staan betalen. Bent u verzekerd bij ABN AMRO? Ook dan kunt u het overlijden melden bij de Nabestaandendesk. Onze Nabestaandendesk is op werkdagen bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur op 020-3434545 (lokaal tarief).

Notaris

Tot slot kan een notaris vaststellen of de overledene een testament heeft gemaakt. Dat is van belang voor de vraag wie de erfgenamen zijn. De notaris kan dit vastleggen in een 'verklaring van erfrecht '. Die heeft u in sommige situaties nodig om papieren op naam van de overledene te wijzigen of om toegang tot bankrekeningen te krijgen. De ABN AMRO Nabestaandendesk kan u hier meer over vertellen.

Verder praten over uw situatie

Bij grote financiële beslissingen is het fijn als iemand met verstand van zaken met u meedenkt. De adviseurs van ABN AMRO helpen u hier graag bij. Wij gaan samen met u op zoek naar de oplossing die het beste bij u past.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Internet Bankieren is vernieuwd

Helpt u ons mee testen?

Inloggen in het vernieuwde Internet Bankieren

U wilt natuurlijk zo prettig mogelijk bankieren. Daarom verbeteren we Internet Bankieren voortdurend. We voeren deze wijzigingen pas door, nadat we deze hebben getest. En u kunt daarbij helpen. Test u mee?

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief