Javascript is required Overlijden melden bij ABN AMRO - ABN AMRO

Overlijden melden

Moeilijk moment, we helpen je erbij

Gecondoleerd met het verlies van je naaste. We begrijpen dat er nu veel op je afkomt. Daarom helpen we je graag een stap vooruit.

Laten we beginnen

Melden bij andere instanties

Naast overlijden melden aan de bank, is het belangrijk dat je het overlijden ook meldt aan andere instanties. Zoals bij de gemeente, verzekeraars en de verschillende social media.

Bankzaken na een overlijden

Als je een overlijden meldt verandert er een aantal dingen in de producten van de overledene. Wat precies lees je op deze pagina.

Erfenis

Is er een naaste overleden en ontvang je een erfenis? Dan is er een aantal zaken om rekening mee te houden. Had je naaste bijvoorbeeld een testament? En hoe kun je het beste omgaan met een erfenis?

Hoe meld je dit bij ons?

Geef het overlijden aan ons door

Stap 1

Als je onderstaande alvast verzamelt gaat de melding makkelijker. Lukt dit nu niet? Geen probleem, dan komt het later.

  • Overlijdensakte
  • Rekeningnummers
Ben je zelf klant bij ons? Log dan in als je de melding doet. Al je gegevens worden dan automatisch ingevuld. Wel zo makkelijk

Dit krijg je van ons

Stap 2

Binnen 3 werkdagen sturen we je een aantal e-mails.

Hierin staat:

Stuur ons de gevraagde documenten

Stap 3

We ontvangen graag alles in één e-mail. Dan hebben we alles bij elkaar en kunnen we je sneller helpen. Vergeet niet om je referentienumner in de e-mail te zetten.

Wat gaan wij voor je doen als we alle documenten hebben?

Vier

Nadat we alle documenten en informatie hebben ontvangen handelen we de nalatenschap af.

  • De rekening wordt vrijgegeven.
  • De rekening wordt op 'erven van...' gezet en gedeblokkeerd. Je ontvangt hiervan een bevestiging per e-mail.
  • De erfgenaam, bewindvoerder of executeur krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt ook wat er met de rekening gebeurt.

Veelgestelde vragen

Had de overledene rekeningen alleen op zijn of haar eigen naam?

Dan blokkeren we de rekeningen en passen, alle creditcards waarvan de overledene hoofdcardhouder was, de toegang tot online bankieren en de automatische betalingen. Geld storten op de geblokkeerde rekening kan nog wel.

Wat gebeurt er met automatische incasso's?

Wil je dat automatische incasso's van bedrijven toch worden afgeschreven? Laat dat ons dan weten

Wat gebeurt er met een machtiging?

Staat de rekening alleen op naam van de overledene? Dan kan de gemachtigde de rekening niet meer gebruiken. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden.

Had de overledene gezamenlijke rekeningen en betaalpassen?

Dan blijven deze beschikbaar. Andere gemachtigden voor deze gezamenlijke rekening houden toegang. Dat komt doordat we alleen de betaalpas en/of creditcards blokkeren die op naam staan van de overledene. Eventuele extra creditcards komen wel te vervallen als de hoofdkaarthouder is overleden.

Had de overledene een zakelijke rekening of was de overledene (mede-)eigenaar van een onderneming?

Dan kijken we samen naar uw wensen en bespreken we de vervolgstappen. Ook kijken we naar de mogelijkheden voor het overnemen van (zakelijke) producten.

Dringend een rekening van de overledene betalen? 

Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? 
Dat kunnen we vaak voor je regelen.

Heb je vragen?

Bel met de Nabestaandendesk of kijk op de pagina Service & Contact