Naar de navigatie Naar de inhoud

IBAN: wat verandert er voor u?

IBAN-nummers zelf invullen

Sinds 1 augustus 2014 kunt u alleen nog IBAN (International Bank Account Number) gebruiken voor betalingen in euro's binnen het SEPA-gebied. Tot 1 augustus werden 'oude' 9-cijferige rekeningnummers nog door banken automatisch omgezet naar IBAN. Na 1 augustus moet u zelf de IBAN invullen, dus ook als u geld overboekt naar vrienden.

IBAN staat voor International Bank Account Number. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het oude rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789
 

Tips voor invullen IBAN

Om het invullen voor u zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we een aantal tips op een rijtje gezet:

  • Heeft u een overboeking uitgevoerd? Sla de IBAN direct op in uw adresboek, dan hoeft u deze later niet meer op te zoeken. Hoe meer nummers er in uw adresboek staan, hoe minder u dit handmatig moet invoeren.

  • Heeft u al eerder geld overgemaakt naar de ontvanger? Zoek deze overboeking dan op, open deze en gebruik de knop 'Nieuwe overboeking'. De IBAN is dan al vooraf ingevuld in de overboeking. Met Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app kunt u zoeken op naam, rekeningnummer en bedrag.

  • Met de Mobiel Bankieren app kunt u acceptgiro's met IBAN nummers makkelijk inscannen, dan hoeft u deze niet over te typen. Deze mogelijkheid is beschikbaar voor onze iOS en Android app.

  • U kunt uw eigen IBAN vinden als u de Mobiel Bankieren app opent, of als u inlogt in Internet Bankieren.

Let op: de overgang op IBAN is ook voor criminelen een aanleiding om u te benaderen per telefoon of e-mail. Ga niet in op vreemde verzoeken. Lees meer over vreemde verzoeken.  

 

Wat verandert er nog meer?

Een aantal van onze producten is veranderd met de komst van IBAN. Mobiel Bankieren en Internet Bankieren zijn sinds dit voorjaar al klaar voor IBAN. Zo zijn bijvoorbeeld alle adressen in het adresboek al omgezet naar IBAN.

 

Betaalpas

Op onze betaalpassen (uitgegeven vanaf september 2012) is uw 9-cijferige rekeningnummer vervangen door uw IBAN. U ontvangt een betaalpas met IBAN als u een nieuwe betaalpas aanvraagt. Of als uw pas wordt vervangen. Lees meer over betaalpassen.

Overboekingsformulieren

De nieuwe overboekingsformulieren zijn aangepast naar IBAN. Deze kunt u voortaan gebruiken om overboekingen in euro's te doen binnen het hele SEPA-gebied.

 

Incasso's

Ook incasso's gaan over op IBAN. Dus als u een bedrijf machtigt om bij u te incasseren, vul dan ook de IBAN in. U kunt deze gebruiken voor alle bedrijven binnen het SEPA-gebied. Daarnaast verandert de manier van incasso's afschrijven. Hieronder leest u wat er precies gaat gebeuren.

  • U ziet enkele dagen van tevoren al wie er geld van uw rekening gaat incasseren. Deze informatie vindt u in het incasso-overzicht in Internet Bankieren. Zo kunt u op tijd zorgen voor voldoende saldo op uw rekening. Nieuw is dat u de mogelijkheid heeft om een incasso vooraf te weigeren als u het er niet mee eens bent.

  • Als u onvoldoende saldo op uw rekening heeft, wordt een incasso geweigerd. Voorheen zag u dat het bedrag eerst werd afgeschreven en na een paar dagen bij onvoldoende saldo weer werd bijgeschreven. Dit is nu niet meer het geval. Geweigerde incasso's kunt u nu alleen nog zien in uw incasso overzicht.

 

Acceptgiro's

  • U kunt alleen nog betalen met IBAN-acceptgiro's. Deze acceptgiro's herkent u aan de stempel die u hiernaast ziet. Heeft u nog een oude acceptgiro in huis? Deze kunnen wij niet meer voor u verwerken. Wij adviseren u om op een andere manier te betalen.

stempel-IBAN
 

Meer over IBAN

Wilt u meer weten over deze wijziging en andere veranderingen rond IBAN? Bekijk de over op IBAN-pagina.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Betaalpas kwijt? Blokkeer die direct

Regel het zelf met Mobiel Bankieren

Zelf uw betaalpas blokkeren met de app

Met de app kunt u uw betaalpas direct blokkeren en een nieuwe aanvragen. Zo kan er niets met uw geld gebeuren. Heeft u uw pas later weer gevonden? Geen probleem. Via de app deblokkeert u uw pas net zo gemakkelijk.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief