Naar de navigatie Naar de inhoud

Zo betaalt u met iDEAL

Met iDEAL betaalt u uw online aankopen van uw ABN AMRO betaalrekening. Binnen enkele seconden krijgt u een bevestiging van uw betaling en uw betaling wordt direct verwerkt.

Betalen met iDEAL via Internet Bankieren

Logo iDeal

Met de volgende stappen doet u een iDEAL-betaling via Internet Bankieren op uw computer:

  • Kies bij een bestelling op internet voor iDEAL.

  • Kies daarna voor ABN AMRO. De betaalopdracht staat dan klaar voor verzending.

  • Bevestig de betaling met uw betaalpas en e.dentifier.

  • Selecteer het rekeningnummer waarvan de betaling afgeschreven moet worden.

  • Klik op de knop 'bestelling afronden'. Het bedrag wordt direct van uw betaalrekening afgeschreven en de webwinkel krijgt een bevestiging van de betaling.

Betalen met iDEAL via Mobiel Bankieren app

Met de volgende stappen doet u een iDEAL-betaling via de Mobiel Bankieren app:

  • Kies bij een bestelling op internet, smartphone of tablet voor iDEAL.

  • Kies daarna voor ABN AMRO. 

  • U kunt kiezen tussen betalen via de app of de website. Kies voor betalen via de Mobiel Bankieren app.

  • De Mobiel Bankieren app opent en log in met uw identificatiecode.

  • Selecteer de rekening waarvan u wilt betalen. Als u regelmatig geld overmaakt naar de webwinkel en binnen uw daglimiet blijft, dan kunt u de betaling verzenden door te kiezen voor 'Betalen'. Overige iDEAL-betalingen verzendt u met uw betaalpas en e.dentifier.

  • Het bedrag wordt direct van uw betaalrekening afgeschreven en de webwinkel krijgt een bevestiging van de betaling. U kunt daarna terug naar de webwinkel.

Veelgestelde vragen

  • Hoe weet ik zeker dat ik heb betaald?

    Na elke betaling met iDEAL ziet u een bevestiging die u kunt uitprinten. De afschrijving is direct zichtbaar in uw bij- en afschrijvingenoverzicht.

    De webwinkel krijgt altijd een bevestiging van de betaling, zodat deze kan zien of de bestelling gelukt is.

  • Is het bedrag wel bij u afgeschreven, maar heeft de verkoper het geld niet ontvangen?

    In dat geval moet de verkoper contact opnemen met zijn bank. Die heeft daarbij het 16-cijferig nummer van de bestelling, de datum en het tijdstip van betaling nodig. Deze informatie vindt u op uw rekeningoverzicht.

  • Heeft u de bestelling niet ontvangen?

    ABN AMRO is geen partij in overeenkomsten tussen koper en verkoper. Handel dit daarom rechtstreeks af met de webwinkelier.

    Is er sprake van fraude?
    Dan adviseren wij u om aangifte te doen bij de politie en hier melding van te maken bij een van onze kantoren of ons Advies en Service Center 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

  • Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?

    U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht akkoord te geven voor een betaling. Wanneer u dit akkoord geeft, kan de handeling niet ongedaan gemaakt worden.

  • Moet ik mij aanmelden voor iDEAL?

    U hoeft zich niet aan te melden voor iDEAL. Als u kunt internetbankieren, kunt u ook met iDEAL betalen. U kunt ook iDEAL-betalingen doen met de Mobiel Bankieren app van ABN AMRO. Voor veilig gebruik van iDEAL en Internet Bankieren adviseert ABN AMRO uw computer goed te beveiligen en een van de besturingssystemen en browsers uit het overzicht te gebruiken.

    U doet de betaling in uw vertrouwde omgeving van Internet Bankieren. Dit gebeurt op basis van de specifieke beveiligingsmethodes van ABN AMRO. 

  • Wat is de limiet voor iDEAL-betalingen?

    U kunt met iDEAL maximaal € 50.000,- per dag betalen. Dit maximumbedrag geldt per rekening waarmee u met iDEAL kunt betalen.

  • Waar moet ik op letten als ik via de website betaal met iDEAL?

    Controleer of het internetadres begint met https://ideal.abnamro.nl/...... Sommige browsers tonen dan een hangslotje in het browservenster.
    Zorg dat er bij het uitvoeren van de betaling niemand mee kan kijken op uw scherm.

  • Hoe houd ik mijn mobiel apparaat veilig?

    • Gebruik uw mobiele apparaat alleen volgens de handleiding van de leverancier. Hack uw mobiele apparaat niet, bijvoorbeeld door het te 'jailbreaken' of te 'rooten'. U ondermijnt hiermee de beveiliging van uw mobiele apparaat waardoor het kwetsbaar wordt voor aanvallen door cybercriminelen.

    • Activeer de functie 'wissen op afstand' op uw mobiele apparaat als het besturingssysteem of de geïnstalleerde software dit ondersteunt. Hiermee voorkomt u dat uw persoonlijke informatie in handen van kwaadwillenden komt bij verlies of diefstal. De leverancier van uw mobiele apparaat kan u meer informatie over deze functie geven.

    • Installeer uitsluitend applicaties (apps) uit de officiële app-winkel voor uw mobiele apparaat. Wees alert op apps van niet officieel erkende leveranciers.

    • Gebruik nooit apps die niet van ABN AMRO zijn om transacties mee te doen, of uw bankrekening in te zien. Voer uw beveiligings codes alleen in op officiële ABN AMRO apps en op de websites van ABN AMRO en/of iDEAL.

    • Installeer zo snel mogelijk de laatste officiële updates en upgrades van alle software op uw mobiele apparaat. Volg daarbij de officiële procedure die de oorspronkelijke fabrikant van het mobiele apparaat daarvoor heeft bedacht. De laatste updates en upgrades bevatten meestal ook verbeteringen voor de beveiliging van uw mobiele apparaat en apps.

    • Geef apps niet méér toegangsrechten tot uw gegevens en tot de functies van uw mobiele apparaat dan strikt noodzakelijk is om de app te gebruiken. Installeer ook geen apps die toegang vragen tot diensten en gegevens bij derden.


     

  • Hoe kan ik op mijn Android toestel, mijn betaling afronden met Firefox?

    Gebruik bij een betaling met de app altijd een standaard browser zoals Internet of Google Chrome. Firefox op mobiel wordt nog niet ondersteund door ABN AMRO. Als u Firefox gebruikt voor iDEAL dan kunt u de betaling in deze browser afronden met uw e.dentifier.

  • Waarom moet ik mijn e.dentifier gebruiken als ik 15 maanden geleden al naar deze webwinkel heb overgemaakt?

    Met een identificatiecode boekt u geld over naar 'bekende' rekeningen. Dat zijn rekeningen waarnaar u in de afgelopen 18 maanden geld heeft overgeboekt. Bij iDEAL hebben we 12 maanden historie opgebouwd. Tot 1 december heeft u bij iDEAL betalingen naar rekeningen waarnaar u sinds 1 juni 2014 geld hebt overgeboekt geen e.dentifier nodig. Vanaf 1 december zal ook bij iDEAL de standaard 18 maanden gelden voor 'bekende' rekeningen.

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Bericht als uw salaris komt

Sms of mail bij een bij- of afschrijving

Betaalalerts lezen

Met Betaalalerts krijgt u een berichtje op uw telefoon als er iets wijzigt op uw betaalrekening. U bepaalt zelf wanneer en hoe vaak u alerts ontvangt. Bijvoorbeeld als uw salaris is overgemaakt.

Volg ons via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Volg ons via Google