
Betalen met iDEAL
Online shoppen, makkelijk betalen
Met iDEAL betaal je veilig, makkelijk en snel online. Zo reken je in een paar stappen in een webwinkel af via de ABN AMRO app of Internet Bankieren. We leggen uit hoe je dit doet, van winkelmandje tot betaalbevestiging.
Misschien zie je een ander scherm dan je gewend bent tijdens het online betalen. iDEAL is namelijk vernieuwd.

Het nieuwe iDEAL
iDEAL is vernieuwd. Met jouw iDEAL-profiel kun je nu sneller afrekenen bij webwinkels. Je kunt ook direct je bezorgadres delen met de winkel. Handig! Dit gebeurt veilig en alleen met jouw toestemming.
Zo betaal je met iDEAL
Met de ABN AMRO app
- Kies bij de betaalmogelijkheden tijdens het afrekenen voor 'iDEAL'.
- Kies 'ABN AMRO app' en log in.
- Selecteer de juiste betaalrekening en kies voor 'Betalen'.
- Bevestig je betaling.
Je krijgt een bevestiging of je betaling is gelukt. Tot slot keer je terug naar de bevestigingspagina van de webwinkel.
Via Internet Bankieren
- Kies bij de betaalmogelijkheden tijdens het afrekenen voor 'iDEAL' en selecteer 'ABN AMRO'.
- Ga op je telefoon naar de ABN AMRO app en tik linksboven op de QR-scanner.
- Richt de camera van je telefoon op de QR-code op het computerscherm.
- Log nu in, in de app en volg de aanwijzingen.
Je krijgt een bevestiging of je betaling is gelukt. Tot slot keert je terug naar de bevestigingspagina van de webwinkel.
Meer over het nieuwe iDEAL
Waarom is iDEAL vernieuwd?
De wereld van online afrekenen is de afgelopen jaren flink veranderd. Om de meest makkelijke en betrouwbare betaaloplossing te blijven, verandert iDEAL ook. Je hebt nu een sneller en makkelijker betaalproces en het is even veilig als voorheen. Lees meer op de site van iDEAL.
Wat is een iDEAL-profiel en hoe maak ik dit aan?
Het iDEAL-profiel is een profiel dat je aanmaakt bij de eigenaar van iDEAL. Je vult één keer je gegevens in en doet al je online aankopen met dit profiel. Lees meer over het iDEAL-profiel en hoe je dit aanmaakt.
Wanneer kan ik het iDEAL-profiel gebruiken?
Je kunt nu gebruikmaken van het iDEAL-profiel. Lees meer informatie over het profiel en hoe je dit aanmaakt.
Ik zie een ander betaalscherm dan ik gewend ben. Waarom is dit?
iDEAL is vernieuwd. Ook het scherm dat je ziet tijdens het betalen is aangepast. Hieronder ziet je hoe dit nieuwe scherm eruitziet.
Ga alleen verder met je betaling als je bij de iDEAL-betaalpagina boven in je scherm https://pay.ideal.nl/ ziet en een slotje. Dan weet je zeker dat de pagina van iDEAL is en beveiligd.

Hoe ziet het nieuwe betaalscherm eruit?
Hieronder ziet je hoe het nieuwe betaalscherm eruitziet.

Hoe weet ik of het betaalscherm dat ik zie veilig is?
Check ten eerste altijd of de webshop of site waar je een bestelling plaatst betrouwbaar is. Bekijk bijvoorbeeld vergelijkingssites en reviews. Kun je er veilig betalen? Zijn er contactgegevens?
Ga ook alleen verder met de betaling als je boven in je scherm https://pay.ideal.nl/ ziet staan en een slotje. Dat betekent dat de pagina van iDEAL is. Je kunt ook de URL van de betaalpagina checken op checkjelinkje.nl.
Veelgestelde vragen
Waar vind ik meer informatie over betalen met een iDEAL QR-code?
Bekijk de video op de website van iDEAL. Hierin ziet je hoe eenvoudig het is om te betalen met iDEAL QR.
Heb ik nooit meer een e.dentifier nodig om een iDEAL-betaling te doen?
Dat klopt, je hebt geen e.dentifier nodig voor je iDEAL-betalingen. Je bevestigt je betaling met de ABN AMRO app, in Internet Bankieren of met een van onze andere hulpmiddelen.
Kan ik een iDEAL-betaling terugboeken?
Als je met iDEAL hebt betaald en je geld terug wilt, kun je dit niet terugboeken via de ABN AMRO app of Internet Bankieren. Neem contact op met de persoon of winkel waaraan je hebt betaald.
Ik krijg de melding 'Ongebruikelijke transactie'. Waarom is dit?
Dit is een extra waarschuwing om er zeker van te zijn dat je geld bij de juiste ontvanger aankomt. Klopt het ingevulde rekeningnummer? Ga dan door met de betaling door voor 'Ja, ga verder' te kiezen.
Ik krijg een melding over mijn dagelijkse limiet. Waarom word ik doorgestuurd naar Internet Bankieren?
Je dagelijkse limiet geldt alleen in de ABN AMRO app. Om je betaling zo snel mogelijk af te maken, sturen we je door naar Internet Bankieren.
Waar kan ik terecht als ik een vraag heb over de betaling?
Als je vragen heeft over de betaling, neem dan contact op met de webwinkel.