Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw automatische afschrijvingen onder controle

Met een incasso-machtiging laat u een bedrijf of instelling eenmalig of doorlopend bedragen van uw bankrekening afschrijven. Bijvoorbeeld die van de energieleverancier.

Het is natuurlijk verstandig om in de gaten te houden of alles goed loopt met uw automatische afschrijvingen (incasso's). Dat doet u gemakkelijk in Internet Bankieren. Bekijk hoe u snel kunt achterhalen hoe het met uw incasso's zit. Bekijk de video (video, 1:39).

Heeft u al uw automatische betalingen onder controle
 

Controleer regelmatig uw incasso's

In Internet Bankieren ziet u via het 'Overzicht van uw rekening' de incasso's in verschillende tabbladen. Kijk regelmatig naar deze overzichten om uw incasso's te controleren.

 Naam van tabWelke incasso's ziet u? 
Bij- en afschrijvingenAlle uitgevoerde incasso's op uw rekening.
In behandeling en afgekeurdNiet uitgevoerde incasso's op uw rekening, bijvoorbeeld door onvoldoende saldo op uw rekening.
Gepland en periodiekIncasso's die binnenkort van uw rekening worden afgeschreven.
 

Wilt u een automatische afschrijving regelen?

Een incasso is géén overeenkomst met de bank maar met het bedrijf aan wie u betaalt. Een bedrijf mag alleen een incasso uitvoeren, als u hiervoor toestemming heeft gegeven. Vaak geeft u deze toestemming als u iets aanvraagt of koopt bij het bedrijf. Wilt u een bedrijf later machtigen voor incasso's op uw rekening? Doe dan het volgende:

  1. Neem contact op met het bedrijf of de instelling waarvoor u een incasso wilt afgeven.

  2. Vraag of het bedrijf of de instelling u een machtigingsformulier toestuurt.

  3. Vul het formulier in en stuur het op.

 

Incasso terugboeken

Is er een bedrag van uw rekening afgeschreven waarvoor u geen toestemming (machtiging) heeft afgegeven? Of is er een bedrag dubbel afgeschreven? Dan kunt u het bedrag laten terugboeken.

Incasso's instellen

U kunt de incasso-instellingen van uw rekening aanpassen. Zo voorkomt u dat een bedrijf of instelling ongewenst incasso's afschrijft van uw rekening. U kunt bijvoorbeeld bepaalde incasso's blokkeren of een maximumbedrag instellen.

 

Incasso stopzetten

U kunt een automatisch incasso altijd stopzetten. Dit moet u altijd doen bij het bedrijf of de instelling waaraan u toestemming heeft gegeven voor een incasso. We raden u aan dit schriftelijk te doen. U kunt hiervoor ook gebruik maken van de zogeheten 'rode kaart'. Deze moet u ingevuld opsturen naar het bedrijf of de instelling waaraan u toestemming heeft gegeven voor de incasso.

Gebruik hiervoor de algemene versie van de 'rode kaart'. Stuur het rode deel per post naar het bedrijf dat van uw rekening incasseert. U kunt het bedrijf of de instelling ook gewoon een brief sturen.

Veelgestelde vragen

  • Kan ik een incasso terugboeken?

    Ja, dit kan tot 8 weken nadat het bedrag is afgeschreven. Volg dan deze stappen:

    • Ga naar het overzicht van uw bij- en afschrijvingen binnen Internet Bankieren.
    • Klik op de incasso die u wilt terugboeken. U ziet nu de details van de afschrijving.
    • Controleer de gegevens van de afschrijving. Bent u niet akkoord? Klik dan op de knop 'Terugboeken en verzendt de terugboeking via de 'Takenlijst'.
  • Wat is het verschil tussen een doorlopende en een eenmalige machtiging?

    • Een doorlopende machtiging geeft u af aan een bedrijf of instelling om periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) geld van uw rekening te incasseren. Dit bedrag hoeft niet iedere keer hetzelfde te zijn. 

    • Een eenmalige machtiging geeft u af aan een bedrijf of instelling voor één incasso. Dit wordt vaak gebruikt voor het leveren van aankopen, bijvoorbeeld die u online bestelt.

  • Wat betekent 'storneren'?

    Storneren betekent terugboeken. Via Internet Bankieren kunt u zelf een incasso terugboeken.

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Stand-By Service

Tas ergens laten staan? Geen paniek!

Stand By Service

Uw tas in de trein laten staan? Met de Stand-By Service regelt u de belangrijkste zaken met 1 telefoontje. Uw passen blokkeren bijvoorbeeld. En wij vragen direct nieuwe aan als dat kan.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief