Naar de navigatie Naar de inhoud

Automatische afschrijving regelen?

Met een incasso laat u een bedrijf of instelling eenmalig of doorlopend bedragen van uw bankrekening afschrijven. Zo bent u nooit te laat met het betalen van uw rekeningen. Neem daarvoor contact op met het bedrijf of de instelling. Zij sturen u een machtigingsformulier. Een incasso is dus géén overeenkomst met de bank maar met het bedrijf aan wie u betaalt.

U kunt een machtiging ook telefonisch afgeven. Deze moet wel schriftelijk aan u bevestigd worden. Wij adviseren u om alleen een telefonische machtiging te geven als u het bedrijf of de instelling vertrouwt. Dit kan overigens niet voor incasso's met IBAN.

 

Inzien

Uw incasso's staan in een overzicht in Internet Bankieren. U klikt in de bovennavigatie op 'Tools'. Kies daarna onder 'Tools' voor het pictogram 'Incasso'. U ziet nu een overzicht van incasso's van bedrijven en instellingen aan wie u toestemming heeft gegeven.

U ziet hoe vaak een bepaald incasso heeft plaatsgevonden. Doorlopende incasso's (regelmatig terugkerend) staan bovenaan. Eenmalige incasso's staan onderaan. In het veld 'Naam' ziet u de naam van de instelling of het bedrijf waaraan u een machtiging hebt gegeven om het incasso uit te voeren.
Als u de muis over de naam van het bedrijf beweegt, ziet u wanneer de laatste overschrijving plaatsvond.

 

Incasso's met IBAN

De overgang op IBAN zorgt er ook voor dat bedrijven binnen het hele SEPA-gebied op dezelfde manier incasseren. Dit betekent dat u:

  • Ook buitenlandse bedrijven kunt machtigen en

  • Straks machtigingen moet afgeven op basis van IBAN.

De incassovoorwaarden zijn in alle deelnemende landen binnen het SEPA-gebied hetzelfde.

Een incasso moet volgens de nieuwe wet enkele dagen van tevoren aangekondigd worden. U kunt dan nog beslissen of u de betaling gaat doen. U weet dan ook dat u moet zorgen voor voldoende geld op uw rekening. U vindt het incasso terug in Internet Bankieren in het overzicht 'incasso's'.
Bent u het niet eens met het te incasseren bedrag? U kunt het incasso vooraf weigeren.

Is het bedrag al afgeschreven? Binnen 56 kalenderdagen na afschrijving kunt u het incasso terug laten boeken.

 

Terugboeken incasso in Internet Bankieren

U kunt een incasso op 2 manieren terugboeken:

Een Nederlandse incasso (zonder IBAN) of
een Incasso met IBAN

Voor een Nederlandse incasso (zonder IBAN) volgt u deze stappen:

  • Kies binnen Internet Bankieren de rekening waarvan het incasso is afgeschreven.

  • Zoek het incasso in de bij- en afschrijvingen.

  • Klik op het incasso. Deze klapt nu uit, zodat u alle details kunt zien.

  • Klik op de knop 'Terugboeken' *

  • Geef de reden van terugboeken aan en klik op de knop 'Volgende'.

  • U ziet nu een samenvatting. Klik op 'Bevestigen' om het verzoek direct te verzenden.

* Ziet u hier geen knop 'Terugboeken'? Dan is de overboeking waarschijnlijk een 'SEPA-incasso'. Volg dan de stappen voor 'Een incasso met IBAN'.

Voor een incasso met IBAN volgt u deze stappen:

  • Kies binnen Internet Bankieren voor 'Tools'.

  • Kies bij 'Overzichten' voor 'Incasso'. U ziet nu het overzicht met incasso's met IBAN.

  • Klik naast de afschrijving van het incasso op de knop met het vergrootglas.

  • Controleer de gegevens van de afschrijving. Bent u niet akkoord? Klik dan op de knop 'Terugboeken'.

  • Geef de reden van terugboeken aan en klik op de knop 'Bevestigen'. Uw verzoek wordt direct verzonden.

 

Voorwaarden terugboeken

Is een bedrag volgens u onterecht afgeschreven, dan kunt u soms de afschrijving laten terugboeken. Bijvoorbeeld als een bedrag dubbel is afgeschreven.

U kunt een bedrag ook terug laten boeken als u geen machtiging heeft afgegeven. U kunt dan bij een van onze bankkantoren tot 13 maanden na de afschrijving het onterechte incasso melden. Wij kunnen echter niet garanderen dat uw verzoek altijd wordt uitgevoerd. U krijgt een brief van ons wanneer een terugboeking niet mogelijk is.

 

Stopzetten

U kunt een automatisch incasso altijd stopzetten. U stuurt daarvoor de zogenoemde 'rode kaart' naar het bedrijf of de instelling waaraan u toestemming heeft gegeven voor het incasso. Deze heeft u ontvangen bij bevestiging van uw machtiging. U kunt het bedrijf of de instelling ook gewoon een brief sturen.

Heeft u deze rode kaart niet (meer)? Download dan een algemene versie en stuur deze in een envelop naar het bedrijf dat van uw rekening incasseert.

Veelgestelde vragen

  • Wat is het verschil tussen een doorlopende en een eenmalige machtiging?

    Een doorlopende machtiging geeft u af aan een bedrijf of instelling, dat periodiek een incasso uitvoert op uw rekening. Dit bedrag hoeft niet iedere keer hetzelfde te zijn. Een eenmalige machtiging geeft u af aan een bedrijf of instelling voor één betaling. Een eenmalige machtiging wordt vaak gebruikt voor de aflevering van goederen, bijvoorbeeld die u via het internet bestelt.

  • Wat betekent incasso's met IBAN in het overzicht binnen Internet Bankieren?

    De incasso met IBAN is de nieuwe betaalmethode binnen het SEPA-gebied, waarmee u bedrijven in Nederland en in 32 landen in Europa op dezelfde manier machtigt.

  • Wat betekent 'storneren'?

    Storneren betekent terugboeken. U vindt de terugboeking in uw rekeningoverzicht onder de bij- en afschrijvingen.

Hulp nodig? Bel met een van onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (uitleg tarieven)

Paraplu cadeau bij aanvraag Credit Card

Onbezorgd erop uit gaan

De paraplu met wolkendesign die u krijgt bij een creditcardaanvraag

Een weekend shoppen in Londen? Of een paar dagen uitwaaien op Texel? Vraag nu een creditcard aan en u ontvangt deze ijzersterke paraplu cadeau. Weer of geen weer, jullie weekendje weg kan niet meer stuk.

Volg ons via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Volg ons via Google