Naar de navigatie Naar de inhoud

Automatische afschrijving regelen?

Met een incasso laat u een bedrijf of instelling eenmalig of doorlopend bedragen van uw bankrekening afschrijven. Zo bent u nooit te laat met het betalen van uw rekeningen. Neem daarvoor contact op met het bedrijf of de instelling. Zij sturen u een machtigingsformulier. Een incasso is dus géén overeenkomst met de bank maar met het bedrijf aan wie u betaalt.

U kunt een machtiging ook telefonisch afgeven. Deze moet wel schriftelijk aan u bevestigd worden. Wij adviseren u om alleen een telefonische machtiging te geven als u het bedrijf of de instelling vertrouwt. Dit kan overigens niet voor incasso's met IBAN.

 

Inzien

Uw incasso's staan in een overzicht in Internet Bankieren. U klikt in de bovennavigatie op 'Tools'. Kies daarna onder 'Tools' voor het pictogram 'Incasso'. U ziet nu een overzicht van incasso's van bedrijven en instellingen aan wie u toestemming heeft gegeven.

U ziet hoe vaak een bepaald incasso heeft plaatsgevonden. Doorlopende incasso's (regelmatig terugkerend) staan bovenaan. Eenmalige incasso's staan onderaan. In het veld 'Naam' ziet u de naam van de instelling of het bedrijf waaraan u een machtiging hebt gegeven om het incasso uit te voeren.
Als u de muis over de naam van het bedrijf beweegt, ziet u wanneer de laatste overschrijving plaatsvond.

 

Incasso's met IBAN

De overgang op IBAN zorgt er ook voor dat bedrijven binnen het hele SEPA-gebied op dezelfde manier incasseren. Dit betekent dat u:

  • Ook buitenlandse bedrijven kunt machtigen en

  • Straks machtigingen moet afgeven op basis van IBAN.

De incassovoorwaarden zijn in alle deelnemende landen binnen het SEPA-gebied hetzelfde.

Een incasso moet volgens de nieuwe wet enkele dagen van tevoren aangekondigd worden. U kunt dan nog beslissen of u de betaling gaat doen. U weet dan ook dat u moet zorgen voor voldoende geld op uw rekening. U vindt het incasso terug in Internet Bankieren in het overzicht 'incasso's'.
Bent u het niet eens met het te incasseren bedrag? U kunt het incasso vooraf weigeren.

Is het bedrag al afgeschreven? Binnen 56 kalenderdagen na afschrijving kunt u het incasso terug laten boeken.

 

Terugboeken incasso in Internet Bankieren

U kunt een incasso op 2 manieren terugboeken:

Een Nederlandse incasso (zonder IBAN) of
een Incasso met IBAN

Voor een Nederlandse incasso (zonder IBAN) volgt u deze stappen:

  • Kies binnen Internet Bankieren de rekening waarvan het incasso is afgeschreven.

  • Zoek het incasso in de bij- en afschrijvingen.

  • Klik op het incasso. Deze klapt nu uit, zodat u alle details kunt zien.

  • Klik op de knop 'Terugboeken' *

  • Geef de reden van terugboeken aan en klik op de knop 'Volgende'.

  • U ziet nu een samenvatting. Klik op 'Bevestigen' om het verzoek direct te verzenden.

* Ziet u hier geen knop 'Terugboeken'? Dan is de overboeking waarschijnlijk een 'SEPA-incasso'. Volg dan de stappen voor 'Een incasso met IBAN'.

Voor een incasso met IBAN volgt u deze stappen:

  • Kies binnen Internet Bankieren voor 'Tools'.

  • Kies bij 'Overzichten' voor 'Incasso'. U ziet nu het overzicht met incasso's met IBAN.

  • Klik naast de afschrijving van het incasso op de knop met het vergrootglas.

  • Controleer de gegevens van de afschrijving. Bent u niet akkoord? Klik dan op de knop 'Terugboeken'.

  • Geef de reden van terugboeken aan en klik op de knop 'Bevestigen'. Uw verzoek wordt direct verzonden.

 

Voorwaarden terugboeken

Is een bedrag volgens u onterecht afgeschreven, dan kunt u soms de afschrijving laten terugboeken. Bijvoorbeeld als een bedrag dubbel is afgeschreven.

U kunt een bedrag ook terug laten boeken als u geen machtiging heeft afgegeven. U kunt dan bij een van onze bankkantoren tot 13 maanden na de afschrijving het onterechte incasso melden. Wij kunnen echter niet garanderen dat uw verzoek altijd wordt uitgevoerd. U krijgt een brief van ons wanneer een terugboeking niet mogelijk is.

 

Stopzetten

U kunt een automatisch incasso altijd stopzetten. U stuurt daarvoor de zogenoemde 'rode kaart' naar het bedrijf of de instelling waaraan u toestemming heeft gegeven voor het incasso. Deze heeft u ontvangen bij bevestiging van uw machtiging. U kunt het bedrijf of de instelling ook gewoon een brief sturen.

Heeft u deze rode kaart niet (meer)? Download dan een algemene versie en stuur deze in een envelop naar het bedrijf dat van uw rekening incasseert.

Veelgestelde vragen

  • Wat is het verschil tussen een doorlopende en een eenmalige machtiging?

    Een doorlopende machtiging geeft u af aan een bedrijf of instelling, dat periodiek een incasso uitvoert op uw rekening. Dit bedrag hoeft niet iedere keer hetzelfde te zijn. Een eenmalige machtiging geeft u af aan een bedrijf of instelling voor één betaling. Een eenmalige machtiging wordt vaak gebruikt voor de aflevering van goederen, bijvoorbeeld die u via het internet bestelt.

  • Wat betekent incasso's met IBAN in het overzicht binnen Internet Bankieren?

    De incasso met IBAN is de nieuwe betaalmethode binnen het SEPA-gebied, waarmee u bedrijven in Nederland en in 32 landen in Europa op dezelfde manier machtigt.

  • Wat betekent 'storneren'?

    Storneren betekent terugboeken. U vindt de terugboeking in uw rekeningoverzicht onder de bij- en afschrijvingen.

Hulp nodig? Bel met een van onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (uitleg tarieven)

Paraplu cadeau bij aanvraag Credit Card

Onbezorgd erop uit gaan

Stel onder een paraplu gratis bij de Credit Card

Een weekend shoppen in Londen? Of een paar dagen uitwaaien op Texel? Vraag nu een creditcard aan en u ontvangt deze ijzersterke paraplu cadeau. Weer of geen weer, jullie weekendje weg kan niet meer stuk.

Volg ons via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Volg ons via Google