Naar de navigatie Naar de inhoud

Kenmerken Betaalpas

Alles over de betaalpas

Wat is de betaalpas?

Met de betaalpas kunt u betalen bij betaalautomaten in onder andere winkels, restaurants en tankstations. Bovendien kunt u met de Betaalpas geld opnemen in Nederland en in het buitenland bij geldautomaten met een PIN-, Maestro- en Cirruslogo.

Voor wie?

Voor alle klanten van ABN AMRO met een privérekening of een betaalpakket.

IBAN

Op uw betaalpas staat het IBAN (International Bank Account Number). Het IBAN kan worden gebruikt voor alle betalingen binnen Nederland en Europa. De laatste 10 cijfers van het IBAN zijn hetzelfde als uw huidige bankrekeningnummer.

Wat kan ik met de betaalpas?

  • Betalen
    Met de betaalpas kunt u bijna overal betalen:
    - in Nederland bij alle betaalautomaten (bijvoorbeeld in winkels, parkeergarages of op stations)
    - in het buitenland bij alle betaalautomaten met een Maestro-logo

    In steeds meer winkels in Nederland en in het buitenland kunt u met uw betaalpas ook  contactloos betalen.

  • Geld opnemen
    Met de betaalpas kunt u geld opnemen:
    - in Nederland via alle geldautomaten
    - in het buitenland bij geldautomaten met een Maestro-logo.

  • Parkeren zonder pincode (Dip & Go)
    Met Dip & Go betaalt u bij parkeerautomaten met een normale betaalpas zonder een pincode in te voeren. U geeft alleen nog akkoord voor de transactie. Doordat de pincode niet wordt ingevoerd, kan een skimmer nooit de volledige pinpasgegevens bemachtigen. Bovendien is de transactietijd korter.

    - Dip & Go werkt voor alle Nederlandse betaalpassen en wordt alleen geaccepteerd voor betalingen bij parkeerautomaten.
    - Per keer kunt u maximaal € 50,- afrekenen met Dip & Go.

Hoeveel kan ik betalen met mijn betaalpas?

U kunt per dag tot € 2.500,- betalen (bijvoorbeeld in winkels) over de hele wereld. U kunt dit verhogen tot maximaal € 50.000,- per dag. In het buitenland gelden andere maximumlimieten voor een betaalautomaat. Deze worden lokaal bepaald.

Hoeveel geld kan ik opnemen met mijn betaalpas?

  • Geldautomaten in Nederland:
    € 500,- bij geldautomaten van ABN AMRO.
    - € 250,- bij andere banken in Nederland.

    U kunt standaard maximaal € 500,- per dag opnemen.
    U kunt dit verhogen tot maximaal € 10.000,- per dag via Internet Bankieren.

  • Geldautomaten in het buitenland:
    Bij geldautomaten in het buitenland kunt u standaard maximaal € 500,- opnemen. Maar let op, dit bedrag kan verschillen per land of per bank. ABN AMRO heeft geen invloed op deze verschillen.

    Lees meer over veilig betalen.

  • Kosten en vreemde valuta
    Het bedrag dat u opneemt of betaalt in vreemde valuta, wordt met de indicatieve wisselkoers naar de euro omgerekend. De werkelijk gehanteerde koers wordt vermeld op uw afschrift. Voor een betaling of geldopname in vreemde valuta geldt een valutakoersmarge. De valutakoersmarge en overige tarieven kunt u terugvinden in het Informatieblad Betaaldiensten (pdf, 103kB).

Limiet wijzigen

  • De limiet van uw betaalpas past u eenvoudig aan via Internet Bankieren of via de Mobiel Bankieren app. Wij adviseren u de limiet zo laag mogelijk te houden. Meer over het wijzigen van de limiet van uw betaalpas.

  • U kunt de limiet ook telefonisch aanpassen. U belt daarvoor met onze medewerkers op 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).
    Let op: u heeft voor deze telefonische aanvraag uw 5-cijferige identificatiecode nodig. U kunt ook uw e.dentifier met betaalpas gebruiken. Houd deze daarom bij de hand als u belt.

Kosten

  • Wat kost de betaalpas?
    Als u een betaalpakket heeft bij ABN AMRO, betaalt u niets voor uw betaalpas. Heeft u geen betaalpakket? Dan betaalt u € 1,58 per maand.

  • Wat kost het om te betalen via een betaalautomaat?
    Betalen in euro's in Nederland en alle Eurolanden is gratis. Betalen in andere valuta dan euro kost: € 0,15 en 1,2% valutakoersopslag per betaling. U maakt geen extra kosten als u een Studenten Pakket of Prestige Pakket (vanaf 15 december 2013 uit de verkoop) heeft. U betaalt dan alleen een valutakoersopslag.

  • Wat kost het om geld op te nemen bij een geldautomaat?
    Het opnemen van euro's bij een geldautomaat in Nederland en alle Eurolanden is gratis.* Bij het opnemen van andere valuta dan euro zijn de kosten: € 2,25 en 1,2% valutakoersopslag. U maakt geen extra kosten als u een Studenten Pakket of Prestige Pakket (sinds 15 december 2013 uit de verkoop) heeft. U betaalt dan alleen een valutakoersopslag.

    * Bij een buitenlandse geldautomaat kan het voorkomen dat de betreffende bank kosten in rekening brengt voor het gebruik van de geldautomaat. U wordt hierover tijdens de geldopname geïnformeerd.

Geld opnemen in het buitenland

Bijna overal ter wereld kunt u geld opnemen met uw betaalpas. U kunt geld opnemen bij geldautomaten waarop u het Cirruslogo of het Maestrologo ziet. Hieronder leest u waar u op moet letten als u in het buitenland geld wilt opnemen.

  • Gaat u op reis buiten Europa?
    Let u er dan op dat uw betaalprofiel op 'Wereld' staat. Alleen met deze instelling kunt u ook buiten Europa geld opnemen.

    Lees meer over pinnen en betalen buiten Europa

  • Banken waarvoor een beperking geldt
    In een aantal landen buiten Europa kunt u niet bij iedere bank geld opnemen. Deze beperkingen gelden voor alle Europese passen met een Maestro-logo.

    Lees waar u geen geld kunt opnemen

  • Kosten bij geldopnames in het buitenland
    Als u geld opneemt in Euro's, dan kost u dat meestal niets. Bij opnames in andere valuta dan Euro's, worden kosten in rekening gebracht. Hierover leest u meer onder het kopje 'kosten'.

Betaalpas kwijt of gestolen?

Blokkeer uw betaalpas zo snel mogelijk via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). Maakt u gebruik van de Stand-By Service? Dan belt u vanuit Nederland 0800 - 0701 (gratis), vanuit het buitenland: +31 20 651 59 27.

Als uw betaalpas gestolen is, dan kan deze niet meer worden gedeblokkeerd. U moet dan een nieuwe betaalpas aanvragen.

Vervangende betaalpas

  • Vervangende betaalpas 
    Als u uw betaalpas kwijt bent of als deze gestolen is, belt u met 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). U vraagt een nieuwe pas aan en laat de oude blokkeren. Wilt u om een andere reden een nieuwe Betaalpas? Gebruik dan de online formulieren. Een vervangende betaalpas is gratis .

  • Deblokkeren van de chip of pas
    Is uw pas om een andere reden geblokkeerd? Neem dan contact op met uw bankkantoor of bel vanuit Nederland via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten), vanuit het buitenland via +31 10 241 17 20 (standaard gesprekstarief).

  • Deblokkeren van de chip
    U kunt uw chip zelf deblokkeren via elke geldautomaat in binnen- en buitenland. Dit geldt enkel voor die blokkades die zijn ontstaan door het intoetsen van 3x een foute pincode op de betaalautomaat of de e.dentifier. U deblokkeert de chip door met uw betaalpas een geldopname te doen of door een saldocontrole uit te voeren via de geldautomaat. De deblokkade wordt vanzelf uitgevoerd.

Pincode veranderen

U kunt uw pincode altijd zelf veranderen via elke geldautomaat van ABN AMRO in Nederland. Dit kan direct nadat u uw betaalpas heeft geactiveerd, maar het kan ook op een later tijdstip. Kies altijd een pincode die u zelf makkelijk onthoudt, maar die door anderen niet te raden is.

Vragen of advies?

Meer weten over de betaalpas? U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Bedrag onterecht afgeschreven?

Boek een verkeerde incasso terug via de app

U kunt via de app eenvoudig een onterechte incasso terugboeken.

Is er geld van uw rekening afgeschreven waarvoor u geen toestemming heeft gegeven? U kunt een onterechte incasso eenvoudig terugboeken via de Mobiel Bankieren app.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief