Duurzaamheid

Circulaire economie: strategie om klimaatverandering tegen te gaan

Circulariteit: wat is dat eigenlijk? Bij circulariteit zijn producten van nu de grondstoffen voor straks. De circulaire economie is een van de oplossingen voor de klimaatproblemen, zowel ecologisch als economisch. En tegelijk een uitdaging voor ons allemaal.

 

03/06/2021 – Judith Sanders

Ons mondiale economische systeem is gebouwd op een lineair model: we ontginnen natuurlijke hulpbronnen om producten te maken. Die worden relatief kort gebruikt en daarna weggegooid. Hier danken wij onze economische groei en welvaart van de laatste tweehonderd jaar aan. Maar de ecosystemen van de aarde zuchten onder dit systeem. De winning van hulpbronnen en verwerking daarvan tot materialen, brandstoffen en voedsel zorgen voor ongeveer de helft van de totale wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en veroorzaken waterschaarste en meer dan negentig procent van het verlies aan biodiversiteit.1

In een circulaire economie kan verder oplopende milieuschade worden beperkt, net als grondstoffenschaarste. Daar staan wel hogere arbeids- en productiekosten tegenover. Het kost bedrijven tijd en geld om anders te gaan produceren. En de vraag kan dalen door een stijgende levensduur van circulaire producten. Een nieuwe methode om klanten toch langer aan een bedrijf te binden lijkt te zijn gevonden in ‘products as a service.’ Hierbij worden producten en bijpassende diensten bijvoorbeeld via een abonnementsmodel aangeboden.

Van product naar nieuw product

Steeds meer bedrijven bedden circulariteit in in hun bedrijfsmodel en hergebruiken grondstoffen. Bijvoorbeeld het Noorse Tomra, bekend van emballage-automaten waardoor waardvolle grondstoffen uit plastic flessen opnieuw te gebruiken zijn. Tomra is tevens medeontwikkelaar van zogeheten steam peelers die superefficiënt aardappels schillen. Zo wordt de productopbrengst verhoogd, terwijl energie- en waterverbruik fors worden gereduceerd.

Ook sportmerk Adidas doet mee, met de Futurecraft loopschoen. Deze schoen is ontworpen met het oog op hergebruik. Er is maar één type materiaal (TPU) en geen lijm gebruikt, wat recyclen makkelijk maakt. Aan het einde van de gebruikscyclus worden de onderdelen verwerkt tot ‘pellets’: korrels die gebruikt worden voor het maken van een nieuwe schoen. Het is de eerste stap in een bredere strategie van het bedrijf om tegen 2024 in alle producten uitsluitend gerecycled polyester te gebruiken.

Positief is ook de toename van de verkoop van tweedehands kleding en producten. Veilingsite eBay behaalt inmiddels ongeveer twintig procent van de omzet uit de verkoop van gebruikte artikelen. Het bedrijf wil tussen 2020 en 2025 drie miljoen ton CO₂-uitstoot vermijden.

Dat de ontwikkeling naar circulariteit sectorbreed wordt opgepakt, bewijst het voormalige Philips Lighting, nu Signify. Met het programma Brighter Lives, Better World zet het bedrijf in op duurzaam verbruik, hergebruik en het elimineren van afval. Een voorbeeld zijn recyclebare 3D-geprinte armaturen waarmee een reductie wordt gerealiseerd van 47% van de ecologische voetafdruk voor verlichting.2

Vraag naar circulariteit neemt toe

Bedrijven die grondstoffen besparen en recyclen zijn beter bestand tegen schaarste van grondstoffen en daaropvolgende hoge prijzen. Daarnaast zien we dat een goed duurzaamheidsbeleid merken aantrekkelijker maakt. In de Global Consumer Insights Pulse Survey van consultancybedrijf PWC zegt 29% van de respondenten merken te kopen die duurzaamheid promoten.3 Vooral millennials beslissen op basis van duurzame en milieuverantwoorde overwegingen. Onderzoek van Kantar Consulting laat zien dat merken met ‘purpose,’ ofwel zingeving en langetermijndoelstellingen, de afgelopen twaalf jaar de waardering voor hun producten met 175% zagen stijgen. Dit versus een groeipercentage van 70% voor merken met een laag gevoel van purpose.4

Hoewel circulariteit nog in de kinderschoenen staat, groeit de aandacht en de vraag. Het is kortom een ontwikkeling om in de gaten te houden. En wellicht het antwoord op de vele vraagstukken die er liggen op het pad naar een duurzame wereld.

Judith Sanders – Beleggingsstrateeg

1 Bron: UNEP (2019), Global Resources Outlook 2019
2 Bron: Signify Infographic 
3 Bron: PwC’s March 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey
4 Bron: Engage for Good

Afbeelding Lansinks Ladder

Politicus Ad Lansink stelde eind jaren 70 dat de beste manier om vooruitgang te boeken het samenstellen van een rangorde van opties is bij de productie van goederen en diensten. Daarbij is het de beste optie om het gebruik van fysieke hulpbronnen te verminderen of zelfs helemaal te vermijden. Hergebruik is daarna de beste optie, gevolgd door recycling, terugwinnen en als laatste de afvalstortplaats.

 

De risico’s van beleggen

Beleggen kan interessant zijn maar brengt risico’s met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u alleen te beleggen in beleggingsproducten die aansluiten bij uw kennis en ervaring. We hebben de meest voorkomende risico’s voor u op een rij gezet.

Kijk de uitzending ‘De waterstofeconomie: van grijs naar groen’ terug

Heeft u de online uitzending 'De waterstofeconomie; van grijs naar groen' met presentator Roelof Hemmen op 22 juni gemist, of wilt u die nog een keer bekijken? Wij hebben de uitzending voor u opgenomen.