Netflix maakt verwachtingen groei niet waar

Verkopen
22-10-2020

Het aantal nieuwe abonnementen bij Netflix (Verkopen) kwam in het derde kwartaal lager uit dan wij en het management zelf hadden verwacht. Netflix heeft waarschijnlijk wat van de groei naar voren gehaald en verwerkt in de cijfers over de eerste helft van het jaar. Maar we vermoeden dat de toenemende concurrentie in de Verenigde Staten ook een rol speelt.

 

Ondanks de mindere groei van het aantal abonnementen kwam de omzet afgelopen kwartaal overeen met onze verwachtingen. We denken dat de wereldwijde introductie van Disney+ en de recente komst van Peacock en HBO Max de druk op de stijging van het aantal abonnementen zal opvoeren. We houden vast aan onze inschatting van een gering concurrentievoordeel. Onze reëlewaarde-inschatting voor het aandeel van 200 dollar verandert ook niet.

Netflix voegde afgelopen kwartaal 2,2 miljoen klanten toe. Er was gerekend op een stijging met 2,5 miljoen abonneehouders. In de Verenigde Staten en Canada (UCAN) bedroeg de toename slechts 180.000. De onderneming is gestopt met het geven van vooruitzichten voor de groei van het aantal abonnementen op de thuismarkt en internationale markten. Aan het einde van het derde kwartaal had Netflix wereldwijd 195 miljoen betalende klanten. Vorig jaar was dat om deze tijd 158 miljoen klanten.

De vertraging in de groei vond plaats in alle 4 regionale markten. In iedere regio was de stijging aanzienlijk minder dan een jaar geleden. Alleen Azië-Pacific liet een stijging zien van het aantal abonnementen met meer dan 1 miljoen. Dat is de regio waar de aanwezigheid van Netflix minder prominent is.

De omzet van 6,4 miljard dollar kwam overeen met onze verwachtingen. Daarbij houden we rekening met toenemende invloed van wisselkoersschommelingen als gevolg van de steeds grotere internationale rol die de onderneming speelt. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar stegen de inkomsten in de VS en Canada met 12%. Dat is het gevolg van hogere prijzen en een stijging van het aantal abonnementen.

De maandelijkse inkomsten per abonnee stegen 2% naar 13,40 dollar. Dat wijst erop dat de meerderheid van de klanten kiest voor het basis-abonnement van 12,99 dollar. Een groeiend aantal klanten kiest echter voor het 4K abonnement dat maandelijks 15,99 kost.

Netflix verhoogde recent de prijzen in Canada. Op de korte termijn zien we weinig ruimte voor prijsverhogingen in de Verenigde Staten. De druk van de concurrentie met lagere prijzen neemt toe. Gezien de lagere groei van het aantal abonnementen, en de aanhoudende stijgende kosten van het televisieaanbod, kan Netflix toch kiezen voor prijsverhogingen. Daarmee nemen ze het risico van vertrekkende klanten voor lief.

Morningstar

 

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO Markets levert de input en opinie voor aandelen uit de Benelux.
  • Het Duitse researchhuis Independent Research voert dit uit voor een aantal Duitse aandelen.