
Starbucks merk sterker door premium cafe’s
Starbucks (Houden) heeft de terugval in het aantal bezoekers in de sector gevoeld, maar het merk is bestand tegen de druk. De koffiegigant zit niet stil; het verhoogt zijn investeringen in marketing, personeel, verbouwingen en menu-innovatie om de ervaring te verbeteren en zijn premium waardepropositie te versterken.
Korte termijn zwakte
De koers van het aandeel onder druk als gevolg van een zwakkere restaurantmarge en vergelijkbare omzetgroei (comp sales) op korte termijn. Toch blijft Starbucks een bedrijf met een breed concurrentievoordeel (wide moat rating), ondersteund door immateriële activa en een kostenvoordeel.
Effect investeringen duurt langer
We verwachten nu dat de operationele marges in Noord-Amerika in 2030 19% zullen bedragen (tegenover 11,5% in 2025 en 20,8% eerder), een herziening die een weerspiegeling is van hardnekkigere investeringen in personeel in de winkels, en we verlagen onze schatting voor de vergelijkbare omzetgroei voor het boekjaar 2026 van 6,5% naar 3,5%, aangezien initiatieven tijd nodig hebben om door het systeem te filteren.
Klantervaring bepalend voor groei
Starbucks lijkt zijn merk opnieuw te definiëren na de pandemie, toen de focus lag op gemak boven ervaring. Nu richt het bedrijf zich opnieuw op het verbeteren van de klantervaring om klanten terug te trekken en zich beter te onderscheiden van goedkopere concurrenten. We verwachten dat deze inspanningen de komende vijf jaar zullen leiden tot een omzetstijging van 4,8% in Noord-Amerika, wat hoger is dan de groei van 4% in de foodservice.
Loyaliteit door personalisatie
We zijn optimistisch over een grotere loyaliteit onder de 34 miljoen actieve gebruikers in de VS in de afgelopen 90 dagen door meer personalisatie in plaats van brede kortingen. We denken niet dat inspanningen om het merk te versterken de internationale expansie zullen belemmeren. We verwachten zelfs dat het segment de komende vijf jaar met 7% zal groeien, omdat het zich richt op onderbenutte, snelgroeiende koffiemarkten, met name in Azië, terwijl de joint venture in China middelen en focus zou moeten vrijmaken.