
Boeing’s 777X nog later in de lucht
Boeing-CEO Kelly Ortberg heeft tijdens recente bijeenkomsten met investeerders aangegeven dat het certificeringsproces van de Federal Aviation Administration (FAA) voor de nieuwe 777X langer duurt dan verwacht. Dit kan de geplande introductie van het vliegtuig, die gepland staat voor medio 2026, in gevaar brengen.
Certificering essentieel voor kasstroom
De 777X is een enorm vliegtuig, en het programma om het te ontwerpen, produceren, certificeren en leveren loopt al vijf jaar achter op schema en heeft $10 miljard meer gekost dan oorspronkelijk begroot. Het succesvol certificeren en leveren van de 777X aan klanten is essentieel voor Boeing (Houden) om de broodnodige kasstromen vrij te maken die nodig zijn om toekomstige vliegtuigen te financieren.
FAA strenger bij goedkeuring na 737MAX debacle
De huidige omstandigheden rond het certificeringsproces van de 777X lijken ongebruikelijk. Ortberg’s opmerkingen suggereren dat deze situatie uiteindelijk onhoudbaar is. Dit is het eerste grote certificeringsproject van Boeing sinds de fouten bij de certificering van de 737MAX. We verwachten dat de FAA nu strengere eisen stelt aan documentatie en naleving van regelgeving. Historisch gezien gaf de FAA Boeing vaak meer speelruimte, en in sommige gevallen delegeerde het zelfs inspectietaken aan de fabrikant. In het geval van de 777X lijkt de FAA zijn autoriteit te willen versterken, mogelijk om zijn eigen reputatie te herstellen, nieuwe normen te stellen voor certificeringsprocessen of zelfs om Boeing te straffen voor eerdere fouten.
Verlies van 3 miljard
We verwachten dat Boeing de leveringsdata voor de 777X officieel met ongeveer zes maanden zal uitstellen en opnieuw een “forward loss”-last zal nemen. Deze schatten we op ongeveer 3 miljard dollar. In onze prognoses hebben we rekening gehouden met deze waarschijnlijke gebeurtenissen, wat impact heeft op de reële waarde van het aandeel Boeing.