Javascript is required Beurstrend - ABN AMRO

Veeva blijft groeien ondanks verlies klanten

Houden

Veeva (Houden) boekte een omzetgroei van 16% en een aangepaste winst per aandeel (EPS) van $2,04 in het derde fiscale kwartaal. Beide cijfers lagen iets boven de eerder afgegeven richtlijnen. Daarnaast verhoogde het bedrijf zijn prognose voor het volledige jaar met een klein percentage. Ondanks deze positieve resultaten daalde de aandelenkoers gisteren, 20 november, na beurs met 6%.

Groei kleine klanten compenseert vrijwel verlies grote klanten

De daling wordt toegeschreven aan het verwachte verlies van drie van de top 20 biofarmaceutische klanten in Veeva’s Vault CRM (Customer Relationship Management). Dit verlies komt bovenop de drie klanten die vorig kwartaal al een mondelinge toezegging aan een concurrent hadden gedaan.

Hoewel CRM ongeveer 20% van de totale omzet uitmaakt, denken wij dat het extra klantenverlies slechts een klein percentage van de totale omzet zal beïnvloeden. Buiten de top 20 klanten blijft Vault CRM namelijk sterk presteren. Het aantal nieuwe klanten groeit, en bestaande klanten passen een breed scala aan applicaties van Veeva toe. Dit onderstreept de robuustheid van het platform en het potentieel voor verdere groei.

Stabiel lange-termijn strategie

Het management heeft aangegeven dat het klantenverlies geen materiële impact zal hebben op de omzet in fiscaal 2027. Ook de prognose voor 2030 blijft ongewijzigd. Dit geeft vertrouwen in de stabiliteit van Veeva’s lange-termijn strategie. De marge-uitbreiding zet door, met een verbetering van de aangepaste operationele marge van 150 basispunten ten opzichte van vorig jaar. Dit laat zien dat Veeva niet alleen focust op omzetgroei, maar ook op winstgevendheid.

Sterke prestaties in andere segmenten

Hoewel enkele grote klanten zijn overgestapt naar een concurrent, geloven wij dat Veeva’s platform hoge overstapkosten blijft houden. Dankzij de schaal en de hoge retentiepercentages in het verleden blijft Veeva een sterke speler op de markt. De grote vraag blijft of de klanten die overstappen naar een concurrent Veeva’s niet-CRM-applicaties blijven gebruiken. We houden dit nauwlettend in de gaten, maar zien sterke prestaties in andere segmenten, wat bijdraagt aan een positieve outlook voor het bedrijf.

Kracht in R&D oplossingen

Veeva heeft een ruim concurrentievoordeel (wide-moat rating) en prognoses voor de omzet en winst per aandeel in fiscaal 2026 liggen iets boven de richtlijnen van het management.

Onze positieve vooruitzichten voor Veeva worden gedreven door de kracht van zijn R&D-oplossingen. Dit segment is goed voor ongeveer drie kwart van de verwachte groei in de komende vijf jaar. Het biedt aanzienlijke mogelijkheden in gebieden zoals de ontwikkeling van cloudoplossingen en datacloud.

Tags

Lees ook

afbeelding_Morningstar

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO-Oddo BHF en Oddo BHF leveren de input en opinie voor aandelen uit de Benelux en enkele overige aandelen binnen Europa.
Aanbevelingen aandelen toegelicht