Javascript is required Beurstrend - ABN AMRO

PepsiCo: gezondere snacks als groeipotentieel

Kopen

De organische omzet van PepsiCo (Kopen) steeg in het derde kwartaal van 2025 met 1%, dankzij een prijsstijging van 4% die het volumeverlies van 3% (voornamelijk in Noord-Amerika) meer dan compenseerde. De aangepaste operationele winst daalde echter met 8%, omdat de operationele marge met 170 basispunten daalde tot 14,9%.

Gezondere producten en meer efficiëntie

Ondanks aanhoudende zwakke volumes in Noord-Amerika door macro-economische tegenwind, zet het management verstandig in op investeringen in innovatie en de "away-from-home" kanalen (zoals horeca). PepsiCo richt zich op het verminderen van zout, vet en suiker in haar producten en het toevoegen van functionele ingrediënten zoals eiwitten en prebiotische vezels. Deze verschuiving naar gezondere producten sluit aan bij de wensen van consumenten, maar het verhogen van marketinguitgaven en het aanbieden van concurrerende prijzen is ook essentieel om de steeds voorzichtiger wordende kopers te overtuigen.

Om deze investeringen te financieren, verwacht PepsiCo kosten te besparen door de snackproductiecapaciteit te verkleinen en slecht presterende merken te schrappen. Ook wordt in Texas een nauwere integratie van voedsel- en drankdistributie getest om de efficiëntie te verbeteren, hoewel de uitrol daarvan tijd kan kosten.

Pepsico op het goede pad

Pespsico heeft een ruim concurrentie voordeel en een goede langetermijn groeipotentieel van de snackbusiness. We verwachten dat de volumes in Noord-Amerika in de komende kwartalen zullen herstellen dankzij innovaties in recepten en betaalbaarheid. In combinatie met een solide internationale expansie zal dit naar verwachting de organische omzetgroei terugbrengen naar de langetermijnrange van 4%-6%.

We voorzien beperkte margestijgingen op korte termijn vanwege de hoge investeringsbehoeften, maar zien een pad naar een operationele marge van 16% in 2034, vergeleken met 14% in 2024. Dit wordt mogelijk gemaakt door een gunstige verkoopmix en aanhoudende efficiëntieverbeteringen.

Nieuwe ervaring in raad van bestuur

PepsiCo heeft Steve Schmitt aangesteld als de nieuwe Chief Financial Officer (CFO), met ingang van november. Hij vervangt de aftredende Jamie Caulfield. Schmitt, momenteel financieel directeur van Walmart US, brengt uitgebreide ervaring in omnichannel retail en kostenbeheersing met zich mee, die PepsiCo kan helpen bij zijn transformatie en groei-initiatieven.

Tags

Lees ook

afbeelding_Morningstar

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO-Oddo BHF en Oddo BHF leveren de input en opinie voor aandelen uit de Benelux en enkele overige aandelen binnen Europa.
Aanbevelingen aandelen toegelicht