Verschillen tussen PepsiCo en Coca-Cola houden aan in 2021

Kopen
26-01-2021

In aanloop naar het cijferseizoen leek het ons nuttig om terug te kijken op het afgelopen jaar voor de twee frisdrankgiganten PepsiCo (Houden) en Coca-Cola (Kopen). We zullen ook prognoses geven voor dit jaar.

 

PepsiCo wist in 2020 behendig te profiteren van de veranderende omstandigheden. We denken dat dit tot uiting komt in de huidige koers. Het aandeel beweegt rond onze reëlewaarde-inschatting van 140 dollar.

Daar staat tegenover dat we een aantrekkelijk verschil zien tussen de koers van het aandeel Coca-Cola en onze reëlewaarde-inschatting van 54 dollar. De zorgen van beleggers over recente rechterlijke uitspraken over belastingen zijn onterecht. De omstandigheden in 2021 zullen aantrekkelijker zijn voor de onderneming.

Er zijn 2 grote verschillen tussen de 2 ondernemingen - de samenstelling van de portefeuille en de geografische spreiding van de activiteiten - die de uiteenlopende prestaties in 2020 verklaren.

In de pandemie bleek de traditionele kracht van Coke – de drankenportefeuille en de internationale spreiding – in 2020 juist een nadeel. De dalende verkoop via restaurants en andere verkooppunten was zo groot dat deze niet kon worden gecompenseerd door stijgende consumptie thuis. Er werd ook gekozen voor eenvoudiger producten. Dit resulteerde in een aanzienlijke daling van de omzet. Wij rekenen op een daling met 8,5%.

Het rendement bleek veerkrachtig. We denken dat het met 13% daalde. De onderneming is nog altijd klaar voor de mobiliteitstrend en de goed renderende foodservice. We denken dat het bedrijf in 2021 een duidelijk herstel zal laten zien van de magere cijfers van 2020. Vaccinaties en innovaties als Topo Chico Hard Seltzer ondersteunen dat.

Het robuuste snackassortiment van Pepsi en nieuwe snackmomenten die door Covid-19 ontstonden, zorgden er samen met de focus op Noord-Amerika voor dat de organische omzet in 2020 steeg. Wij rekenen op een omzetgroei van 4%. Noord-Amerika is verantwoordelijk voor 60% van de genormaliseerde omzet.

De verwachte omzetgroei komt overeen met de trend over de langere termijn. De groei camoufleert het feit dat het een tumultueus jaar is geweest. De onderneming zal snel te maken krijgen met een terugkeer naar normaal, zowel wat consumentengedrag betreft als de traditionele uitdagingen van de frisdrankindustrie.

 

Morningstar

 

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO Markets levert de input en opinie voor aandelen uit de Benelux.
  • Het Duitse researchhuis Independent Research voert dit uit voor een aantal Duitse aandelen.