Voorkeur voor JD boven Alibaba

Kopen
23-11-2021

De resultaten van de Chinese e-commerce activiteiten van JD (Kopen) in het derde kwartaal waren veel beter dan die van Alibaba. JD liet een stijging zien van de totale handelswaarde (First Party Gross Merchandise Value) van 23%. Bij Alibaba was de stijging minder dan 10%. Beide aandelen zijn volgens de analist van Morningstar aantrekkelijk gewaardeerd en worden door ABN AMRO gevolgd met een Kopen-opinie.

 

Er zijn enkele redenen voor het verschil in totale handelswaarde. Alibaba is sterker wat betreft kleding en sportkleding. Deze worden het hardst geraakt door de zwakke macro-economische omstandigheden.

Ten tweede zal de sterke positie van JD op het gebied van apparatuur voor in huis met een vertraging van 2 tot 3 kwartalen geraakt worden door de zwakke vastgoedmarkt in China.

Verder heeft Alibaba een grotere omvang. Het is goed voor naar schatting 60% van de totale handelswaarde in China. De groei van Alibaba komt in de buurt van de groei van de markt.

Binnen onze e-commerce ondernemingen hebben we een voorkeur voor JD boven Alibaba. Er is meer duidelijkheid bij JD over de verbetering van het rendement op de langere termijn. Daar staat een geleidelijke daling van het rendement tegenover bij Alibaba voor de komende jaren.

We blijven rekenen op een verbetering van het rendement bij JD gedurende de komende jaren. We denken dat JD niet zo agressief is als Alibaba met het investeren in minder ontwikkelde gebieden. We houden vast aan het ruime concurrentievoordeel dat we JD toekennen. Onze reëlewaarde-inschatting voor het aandeel (ADR) van 113 dollar blijft gelijk.

Het klantenbestand van JD is kleiner. Er waren afgelopen kwartaal 552 miljoen jaarlijks actieve klanten. Deze klanten hebben meer oog voor kwaliteit dan voor een lage prijs. De klanten van JD gebruiken het JD first party e-commerce platform vanwege de betrouwbare bevoorrading, de kwaliteit van de leveringen en de authenticiteit van de producten.

Sommige internetgebruikers klagen nog altijd over de levering van namaakproducten door JD. Wij kunnen de betrouwbaarheid van die klachten echter moeilijk controleren.

JD richt zich op het behouden en aantrekken van hoogwaardige klanten. De onderneming stimuleert herhaalde aankopen en probeert de gemiddelde bestedingen per klant te verhogen. Dat is belangrijker dan het vergroten van het bereik in minder belangrijke steden. Daar is de hoeveelheid minder hoogwaardige klanten waarschijnlijk groter.

 

Morningstar

 

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO Oddo BHF levert de input en opinie voor aandelen uit de Benelux.
  • Het Duitse researchhuis Independent Research voert dit uit voor een aantal Duitse aandelen.