Javascript is required

Alibaba: groei in cloud en klantbeheer

Kopen

Alibaba (Kopen) verwacht dat de groei van zijn clouddiensten zal versnellen in de komende maanden. Vooral in sectoren zoals auto-industrie, onderwijs en multimedia groeit de vraag. Bedrijven in deze sectoren gebruiken hun eigen data om kunstmatige intelligentie (AI) te trainen. Ook in de gezondheidszorg en onderwijssector is er meer interesse in Alibaba’s AI-modellen.

Succes van marketingtool

Alibaba’s marketingtool Quanzhantui (QZT), die bedrijven helpt met klantbeheer, wordt steeds populairder. In augustus bleef het gebruik van deze tool toenemen. Een vergelijkbare tool van concurrent PDD Holding bereikte al een gebruikspercentage van 80% binnen drie jaar. Alibaba’s QZT heeft nu een gebruikspercentage van ongeveer 30% na een jaar en vier maanden. Dit laat zien dat er nog veel groeipotentieel is.

Internationale winstgevendheid

Alibaba werkt ook aan verbeteringen binnen zijn internationale digitale handelstak, AIDC. In het tweede kwartaal van dit jaar wist deze tak zijn verlies bijna weg te werken. Het doel is om deze divisie winstgevend te maken in de nabije toekomst.

Marktleiderschap in AI-cloud

Volgens een rapport van IDC behaalde Alibaba in 2024 een marktaandeel van 24,6% in AI-cloudservices in China. Hiermee bleef Alibaba de nummer één in deze snelgroeiende markt, die in dat jaar met 55% toenam.

Conclusie

Alibaba's groei in cloudtechnologie en klantbeheer laat zien dat het bedrijf zich versterkt in een competitieve markt. Met nieuwe vraag uit verschillende sectoren en verbeteringen in internationale handel lijkt de toekomst veelbelovend voor deze technologiegigant.

Tags

Lees ook

afbeelding_Morningstar

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO-Oddo BHF en Oddo BHF leveren de input en opinie voor aandelen uit de Benelux en enkele overige aandelen binnen Europa.
Aanbevelingen aandelen toegelicht