
Ford: herstructurering van programma voor elektrische voertuigen kostbaar
Ford (Kopen) verhoogde op 15 december zijn aangepaste EBIT-prognose voor 2025 tot ongeveer 7 miljard dollar en kondigde 19,5 miljard dollar aan herstructureringskosten voor elektrische voertuigen aan in verband met het schrappen van drie geplande elektrische voertuigen (een full-size pick-up en twee bedrijfswagens) en het beëindigen van een joint venture op het gebied van accu's. Ford zal ook een energieopslagbedrijf starten.
Deze stap is een belangrijke ommezwaai in de EV-plannen van Ford als gevolg van het einde van de Amerikaanse EV-belastingvermindering en de hoge batterijkosten, waardoor Ford onvoldoende vraag naar EV's zag om het Model e EV-segment uit te breiden. Ford verwacht nu dat dit segment in 2029 winstgevend zal zijn.
CEO Jim Farley prees de volgende generatie full-size EV-pick-up, die in 2028 op de markt zou komen, maar deze zal niet worden gebouwd. In plaats daarvan komt er op een nog nader te bepalen datum een tweede generatie F-150 Lightning met een actieradius van meer dan 700 mijl. De middelgrote EV-pick-up van 30.000 dollar zal nog steeds in 2027 op de markt komen. De volgende Lightning zal een EV met een groter bereik zijn die alleen op elektrische aandrijving rijdt, maar wordt ondersteund door een gasgenerator.
De BlueOval City-fabriek in Tennessee, die momenteel in aanbouw is, zal nog steeds worden gebouwd, maar wordt nu de Tennessee Truck Plant, waar in 2029 nog nader te onthullen betaalbare gasvrachtwagens zullen worden geproduceerd. Ondanks de enorme afschrijvingen denken we dat de markt het zal waarderen dat Ford een tijdlijn geeft voor de winstgevendheid van Model e, en we denken dat 50% van het wereldwijde volume uit hybrides, EREV's en EV's tegen 2030 beter aansluit bij de voorkeur van de consument.