gebruiken verschillende trucs om geld van u te stelen. Vaak proberen ze uw vertrouwen te winnen, en u te verleiden om uw persoonlijke gegevens te delen. Dit heet social engineering. Bedenk wel dat oplichters altijd weer iets nieuws verzinnen. Regel uw bankzaken daarom verstandig en houd u altijd aan de 5 veiligheidsregels.
We vragen u bijvoorbeeld nooit om
uw
uw pas op te sturen
geld over te boeken
via een link direct in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
software te downloaden waarmee we kunnen meekijken in uw bankomgeving
uw pas aan ons mee te geven als we bij u langskomen
Bij phishing sturen oplichters u een e-mail of sms (smishing) die erg lijkt op een bericht van de bank, of van een bedrijf. Hierin wordt u gevraagd op een link of bijlage te klikken. U komt dan op een nepwebsite.
Bij fraude met betaalpassen wordt u gevraagd om uw betaalpas op te sturen. Doe dit nooit. Let ook goed op als u geld pint. Oplichters leiden u soms af en verwisselen dan snel uw pas.
Verkoopt u weleens iets online? Bijvoorbeeld op Marktplaats? Oplichters doen zich voor als koper en vragen u zich te identificeren. Zij sturen dan een nep-betaalverzoek via WhatsApp of een ander chatprogramma.
Als u klikt op een link of bijlage van een oplichter, kan hij uw computer besmetten met een virus (ook wel malware genoemd). Zo kunnen oplichters toegang krijgen tot uw bankzaken en uw geld.
Oplichters kunnen u opbellen en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn, of van een bekend bedrijf. Vaak doen ze dit nadat u eerder via een valse e-mail uw gegevens heeft ingevuld.
Oplichters willen dat u geld overmaakt naar hun eigen rekeningnummers. Dit proberen ze op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door u 'namens een bekend bedrijf' een valse factuur te sturen.
blijven nieuwe vormen van fraude bedenken. Laat u hierdoor niet verrassen. Kijk voor alle beschrijvingen op veiligbankieren.nl of bekijk de meest recente fraudes op fraudehelpdesk.nl