Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Fraude met betaalpassen

Bij fraude met betaalpassen wordt u gevraagd uw betaalpas op te sturen, bijvoorbeeld omdat deze zogenaamd bijna verloopt. Doe dit niet. We vragen u nooit om uw pas op te sturen. Bekijk de video over fraude met betaalpassen. En lees wat u kunt doen om fraude met uw betaalpas (ook wel: skimming) te voorkomen.

 
 

Wat oplichters vaak doen

kunnen u via e-mail, brief of telefoon vragen om uw betaalpas op te sturen. Maar let ook goed op als u geld gaat pinnen bij de geldautomaat. Soms plaatsen ze een apparaatje of minicamera op de pasgleuf van een geldautomaat (skimming). Of ze leiden u af tijdens het pinnen om uw pincode af te kijken of uw betaalpas te verwisselen. 

 

Tips om uzelf te beschermen en betaalpasfraude (skimming) te voorkomen

  1. Stuur uw betaalpas niet op en geef deze ook aan niemand mee. Wij vragen u dit nooit! 
  2. Deel nooit uw beveiligingscodes, zoals uw pincode of 5-cijferige identificatiecode van de ABN AMRO app.
  3. Als uw betaalpas binnenkort verloopt, ontvangt u automatisch een nieuwe van ons. U hoeft deze dus niet zelf aan te vragen.
  4. Heeft u een nieuwe betaalpas ontvangen en geactiveerd? Knip uw oude betaalpas dan door de chip in stukken. Dan is deze onbruikbaar.
  5. Pin niet bij een geldautomaat als de automaat er anders uitziet. Bijvoorbeeld als u een apparaatje op de pasgleuf ziet dat er eerst niet was.
  6. Pin niet bij een geldautomaat als u zich onveilig voelt. Bijvoorbeeld omdat er iemand erg dichtbij staat.
  7. Laat u niet afleiden tijdens het pinnen.
  8. Neem geen hulp aan, als mensen aanbieden u te willen helpen bij de geldautomaat.
  9. Is uw pas ingeslikt door de geldautomaat? Ga niet weg bij de automaat maar blokkeer uw pas eerst (via de ABN AMRO app of telefonisch).
  10. Denkt u dat er iets mis is met de geldautomaat? Geef het direct door aan Geldmaat via 088 2274 100.