Naar de navigatie Naar de inhoud

Incasso’s terugboeken, stopzetten en wijzigen

Is er een bedrag van uw rekening afgeschreven waarvoor u geen machtiging heeft afgegeven? Dan kunt u dit bedrag zelf terugboeken via de Mobiel Bankieren app of Internet Bankieren. Terugboeken wordt ook wel storneren genoemd. Hieronder ziet u hoe u dat doet.

Incasso terugboeken Mobiel Bankieren app Incasso terugboeken Mobiel Bankieren app

Terugboeken via Mobiel Bankieren app

  • Log in op uw Mobiel Bankieren app.
  • Tik op de rekening waarvan is geïncasseerd.
  • Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken.
  • Klopt de incasso niet? Tik op ‘Terugboeken’.
  • Bevestig met uw identificatiecode.


Terugboeken incasso Internet Bankieren Terugboeken incasso Internet Bankieren

Terugboeken via Internet Bankieren

  • Log in bij Internet Bankieren.
  • Selecteer de rekening waarvan is geïncasseerd.
  • Klik op de afschrijving die u wilt terugboeken.
  • Klopt de incasso niet? Tik op ‘Terugboeken’.
  • Verzend de opdracht.
Direct inloggen en terugboeken

  • Incasso stopzetten

    Wilt u niet meer via een incasso betalen? Trek dan uw machtiging in. Vul hiervoor Incasso stopzetten via de 'rode kaart' (intrekken machtiging) (pdf, 1.2MB) in en zet uw handtekening. Stuur de rode kaart daarna naar het bedrijf waaraan u betaalt.

  • Incasso controleren

    Controleer regelmatig uw incasso’s via Internet Bankieren of de Mobiel Bankieren app. Dan komt u niet voor verrassingen te staan.

    Via Internet Bankieren
    • Log in bij Internet Bankieren.
    • Selecteer de rekening waarvan u de incasso’s wilt bekijken.
    • Klik op de tab In behandeling en afgekeurd voor incasso’s die (nog) niet verwerkt.
    • Klik op de tab 'Gepland en periodiek' voor de bedragen die binnenkort worden afgeschreven.

    Via Mobiel Bankieren
    • Open de app.
    • Ga naar de rekening waarvan u de incasso’s wilt bekijken.
    • Tik op het icoontje met het vierkant rechts bovenin uw scherm.
    • Tik op  'In behandeling en afgekeurd' voor incasso’s die (nog) niet verwerkt.
    • Selecteer 'Gepland en periodiek' om de bedragen te zien die gepland staan om te worden afgeschreven.

  • Incasso wijzigen

    U kunt via Internet Bankieren de incasso-instellingen van uw rekening aanpassen. Bijvoorbeeld om bepaalde incasso's te blokkeren of een maximumbedrag in te stellen.

    • Log in in Internet Bankieren. 
    • Ga naar de tab Beheer.
    • Ga naar het kopje 'Betaalprofiel' en dan naar 'Incasso-instellingen'.
    • Bekijk of wijzig de gegevens.

  • Incasso aanvragen

    Betaalt u nog niet via een incasso? Lees hoe u een bedrijf eenvoudig kunt machtigen om eenmalig of periodiek een bedrag van uw betaalrekening af te laten schrijven. Meestal vraagt het bedrijf waaraan u moet betalen of u een machtiging wilt geven voor een eenmalige of doorlopende incasso. Neem contact op met het bedrijf of de instelling als u vragen heeft.

Veelgestelde vragen

  • Tot wanneer kan ik een incasso terugboeken?

    • Is het bedrag korter dan 57 dagen geleden afgeschreven? Dan kunt u dit bedrag terugboeken via Internet Bankieren of Mobiel Bankieren.

    • Is het bedrag langer dan 57 dagen, maar korter dan 13 maanden geleden afgeschreven? Dan kunt u een melding doen voor een onterechte incasso via Internet Bankieren of neem contact met ons op via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). 

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Weet u precies wat u besteedt?

Meer controle op uw geld met Grip

Met Grip weet je precies wat je per maand aan koffie uitgeeft

Een kop koffie to go, een lunch in de stad of een extra zak chips in uw boodschappenmand. Naast uw vaste lasten kunnen de kosten van kleine uitgaven snel oplopen. Met de Grip app weet u precies waar uw geld naartoe gaat en houdt u de controle.