Overlijden melden

Bel 0900 - 00 24 om het overlijden te melden bij ABN AMRO

Als een naaste overlijdt, is dit een pijnlijk moment in uw leven. Er moet veel geregeld worden, terwijl uw hoofd daar niet naar staat. Als de overledene klant was bij ABN AMRO, zijn er een aantal dingen die u moet doen en moet weten. Wij helpen u op weg. 

 
  1. Geef het overlijden aan ons door

    • Bel onze collega's via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). Vanuit het buitenland belt u +31 10 241 17 20. We zijn 7 dagen in de week 24 uur per dag bereikbaar. 
    • U kunt een overlijden ook melden in een bankkantoor. Wilt u er zeker van zijn dat een adviseur in een bankkantoor u direct te woord kan staan? Maak dan eerst een afspraak via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

    Wij vragen u altijd om zich te identificeren. Ook vragen we altijd naar een overlijdensakte en mogelijk naar een verklaring van erfrecht. Dit hoort bij de standaardprocedure bij een melding van een sterfgeval. Zo voorkomen we fraude en waarborgen we de veiligheid. 

  2. We blokkeren de volgende zaken:

    • betaalrekeningen
    • betaalpassen
    • creditcards
    • toegang tot Internet Bankieren
    • toegang tot Mobiel Bankieren
    Verder verwijderen we periodieke betalingen en blokkeren we automatische incasso’s.
     
    Wat gebeurt er met een machtiging? 
    De gemachtigde kan geen gebruik meer maken van de rekening. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden. 
     
    Gezamenlijke rekening met de overledene 
    Als u een gezamenlijke rekening met de overledene heeft, kunt u uw gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon blijven gebruiken. We blokkeren alleen de betaalpassen en credit cards die op naam van de overledene staan. Machtigingen vervallen automatisch. Als mederekeninghouder kunt u iemand opnieuw machtigen.
     
    Dringend een rekening van de overledene betalen? 
    Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen. Neem de originele factuur mee naar een bankkantoor, of stuur deze per post naar:

    ABN AMRO Nabestaandendesk 
    PAC: AA8230 
    Antwoordnummer 91090 
    1000 XA Amsterdam

    Geef duidelijk aan van welk IBAN we het bedrag moeten afschrijven. En naar welk IBAN we het moeten overschrijven. Als er genoeg saldo is, boeken we het bedrag direct over. Is er onvoldoende saldo? Dan ontvangt u hierover een bericht.
  3. U ontvangt van ons een bevestiging

    Deze ontvangt u per post (op het adres van de overledene) of per e-mail. Hierin leest u wat de vervolgstappen zijn. Afhankelijk van de situatie is de inhoud van de bevestiging: 

    • de bevestiging van uw melding.
    • welke stappen er al zijn genomen.
    • welke documenten we mogelijk van u nodig hebben.
  4. Stuur ons de gevraagde documenten terug (indien nodig)


    Als wij documenten van u nodig hebben, staat dit vermeld in de brief die u van ons ontvangt. Stuur deze documenten terug naar ons. Het adres staat vermeld in de brief. 
  5. We deblokkeren de rekeningen

    1. We geven de rekeningen vrij:
      • nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, en
      • zodra we weten wie de executeur is of wie de bevoegde erfgenamen zijn.
    2. Daarna wijzigen we de tenaamstelling naar ‘erven van...’ en deblokkeren we de rekening. Dit bevestigen we ook weer naar u per post of per e-mail
    3. De erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die de erfenis regelt) krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening of het aanvragen van een betaalpas.
  6. Heeft u behoefte aan een adviesgesprek?

    Maak dan een vrijblijvende afspraak. Onze adviseurs helpen u graag bij het maken van keuzes over bankzaken van de overledene. Bijvoorbeeld over lopende verzekeringen of een eventuele hypotheek.

    Ook kunnen we u helpen met het beantwoorden van vragen over uw eigen situatie. Bijvoorbeeld wat u het beste kunt doen met een eventueel ontvangen erfenis. Graag nemen we de tijd om u hier persoonlijk over te adviseren. Maak een afspraak met onze adviseurs.