Overlijden melden

Als een naaste overlijdt, is dit een pijnlijk moment in uw leven. Er moet veel geregeld worden, terwijl uw hoofd daar niet naar staat. Als de overledene klant was bij ABN AMRO, zijn er een aantal dingen die u moet doen en moet weten. We helpen u op weg. U kunt het overlijden online aan ons melden.

  1. Geef het overlijden aan ons door

    U kunt het overlijden online aan ons doorgeven. U krijgt daarna een bevestigingsmail. Wilt u liever persoonlijk contact? U kunt een overlijden ook melden in een bankkantoor. We vullen dan samen met u het online formulier in.

    We vragen u altijd om zich te identificeren. Ook vragen we altijd naar de overlijdensakte. Dit hoort bij de standaardprocedure bij een melding van een sterfgeval. Zo voorkomen we fraude en waarborgen we de veiligheid. 

  2. U ontvangt van ons een e-mail

    Direct na uw melding van het overlijden ontvangt u via e-mail een bevestiging met een meldingsnummer. Enkele dagen sturen we u nog een e-mail. Daarin geven we aan wat er nodig is om de nalatenschap af te kunnen handelen. Bijvoorbeeld een overlijdensakte, een verklaring van erfrecht of een verklaring van executele.

  3. We wijzigen een aantal bankzaken

    • Had de overledene rekeningen alleen op zijn of haar eigen naam? Dan blokkeren wij de rekeningen en passen, creditcards, de toegang tot online bankieren en de automatische betalingen. Het blijft wel mogelijk om geld te storten op de geblokkeerde rekening.
    • Had de overledene iemand gemachtigd op zijn of haar rekening? Dan vervalt deze machtiging. 
    • Had de overledene gezamenlijke rekeningen en bankpassen? Dan blijven deze beschikbaar. Andere gemachtigden voor deze gezamenlijke rekening, houden toegang. Wij blokkeren namelijk alleen de bankpas en/of creditcards die op naam staan van de overledene.
    Wat gebeurt er met een machtiging? 
    Staat de rekening alleen op naam van de overledene? Dan kan de gemachtigde geen gebruik meer maken van de rekening. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden. Automatische incasso's van bedrijven worden wel afgeschreven.
     
    Gezamenlijke rekening met de overledene 
    Als u of iemand anders een gezamenlijke rekening met de overledene heeft, kunnen de gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon worden gebruikt. We blokkeren alleen de betaalpassen en creditcards die op naam staan van de overledene. Machtigingen blijven bestaan.
     
    Dringend een rekening van de overledene betalen? 
    Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen.
     
    Wilt u nog andere bankzaken regelen?
    Moeten er nog andere bankzaken worden afgehandeld? Dan helpen we u hier graag bij.
  4. Stuur ons de gevraagde documenten


    Als we documenten van u nodig hebben, staat dit vermeld in de e-mail die u van ons ontvangt. Wilt u deze documenten in één Vermeld uw referentienummer in het onderwerp van de e-mail. Daaronder in het tekstveld typt u eerst code 00870. Daarna kunt u uw tekst typen. Uw bericht komt dan rechtstreeks in het dossier van de nalatenschap terecht. Mailt u ons voor het betalen van een factuur? Vul dan code 00868 in.  of 1 verzending keer aan ons opsturen? Dan hebben we alles overzichtelijk bij elkaar.
  5. Hebben we alle documenten ontvangen?

    Nadat we alle benodigde documenten hebben ontvangen, handelen we de nalatenschap binnen 15 werkdagen af.
    1. We geven de rekeningen vrij nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, en zodra we weten wie de executeur is of wie de bevoegde erfgenamen zijn.
    2. Daarna wijzigen we de tenaamstelling naar 'erven van...' en deblokkeren we de rekening. Dit bevestigen we ook weer naar u per post of per e-mail.
    3. De erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die de erfenis regelt) krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening of het aanvragen van een betaalpas.
 

Heeft u nog vragen?

Bel met de Nabestaandendesk via  020 - 343 45 45 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons ook  Vermeld uw referentienummer in het onderwerp van de e-mail. Daaronder in het tekstveld typt u eerst code 00870. Daarna kunt u uw tekst typen. Uw bericht komt dan rechtstreeks in het dossier van de nalatenschap terecht. Mailt u ons voor het betalen van een factuur? Vul dan code 00868 in.  via servicedesk.nabestaanden@nl.abnamro.com.

Op dit moment is het erg druk bij ons. Het kan daarom enige tijd duren voordat we het dossier of uw e-mails verder behandelen. Onze excuses hiervoor.