Overlijden melden

Als een naaste overlijdt, is dit een pijnlijk moment in uw leven. Er moet veel geregeld worden, terwijl uw hoofd daar niet naar staat. Als de overledene klant was bij ABN AMRO, zijn er een aantal dingen die u moet doen en moet weten. We helpen u op weg.

U kunt het overlijden online aan ons melden.

  1. Geef het overlijden aan ons door

    U kunt het overlijden online aan ons doorgeven. U krijgt daarna een bevestigingsmail. Wilt u liever persoonlijk contact? U kunt een overlijden ook melden in een bankkantoor. We vullen dan samen met u het online formulier in.

    We vragen u altijd om zich te identificeren. Ook vragen we altijd naar de overlijdensakte. Dit hoort bij de standaardprocedure bij een melding van een sterfgeval. Zo voorkomen we fraude en waarborgen we de veiligheid. 

  2. U ontvangt van ons een e-mail

    We sturen u binnen enkele dagen een e-mail. Afhankelijk van de situatie is de inhoud van de e-mail: 

    • de bevestiging van uw melding.
    • een overzicht van de documenten die we mogelijk van u nodig hebben, zoals een verklaring van erfrecht.
  3. We wijzigen een aantal bankzaken

    We blokkeren de volgende bankzaken:

    • betaalrekeningen
    • betaalpassen
    • creditcards
    • toegang tot Internet Bankieren
    • toegang tot Mobiel Bankieren
    Wat gebeurt er met een machtiging? 
    Staat de rekening alleen op naam van de overledene? Dan kan de gemachtigde geen gebruik meer maken van de rekening. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden. 
     
    Gezamenlijke rekening met de overledene 
    Als u een gezamenlijke rekening met de overledene heeft, kunt u uw gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon blijven gebruiken. We blokkeren alleen de betaalpassen en creditcards die op naam staan van de overledene. Machtigingen blijven bestaan.
     
    Dringend een rekening van de overledene betalen? 
    Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen. Neem de originele factuur mee naar een bankkantoor, of stuur deze per post naar:

    ABN AMRO Nabestaandendesk 
    PAC: AA8230 
    Antwoordnummer 91090 
    1000 XA Amsterdam

    Geef duidelijk aan van welk IBAN we het bedrag moeten afschrijven. En naar welk IBAN we het moeten overschrijven. Als er genoeg saldo is, boeken we het bedrag direct over. Is er onvoldoende saldo? Dan ontvangt u hierover een bericht.
     
    Wilt u nog andere bankzaken regelen?
    Moeten er nog andere bankzaken worden afgehandeld? Dan helpen we u hier graag bij.
  4. Stuur ons de gevraagde documenten terug (indien nodig)


    Als we documenten van u nodig hebben, staat dit vermeld in de e-mail die u van ons ontvangt. Stuur deze documenten naar ons op. U kunt de documenten per e-mail of per post sturen.
  5. We deblokkeren de rekeningen

    1. Nadat wij de benodigde documenten hebben ontvangen, voeren wij binnen 10 dagen alles uit wat is afgesproken.
    2. We geven de rekeningen vrij:
      • nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, en
      • zodra we weten wie de executeur is of wie de bevoegde erfgenamen zijn.
    3. Daarna wijzigen we de tenaamstelling naar 'erven van...' en deblokkeren we de rekening. Dit bevestigen we ook weer naar u per post of per e-mail.
    4. De erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die de erfenis regelt) krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening of het aanvragen van een betaalpas.
 

Heeft u nog vragen?

Wilt u persoonlijk contact of heeft u nog vragen? Bel dan met de Nabestaandendesk via 020-3434545 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 17.00 uur).