Overlijden melden

Als een naaste overlijdt, is dit een pijnlijk moment in uw leven. Er moet veel geregeld worden, terwijl uw hoofd daar niet naar staat. Als de overledene klant was bij ABN AMRO, zijn er een aantal dingen die u moet doen en moet weten. Wij helpen u op weg.

U kunt het overlijden online aan ons melden.

 
  1. Geef het overlijden aan ons door

    U kunt het overlijden online aan ons melden. U doet dat via een online formulier. Wilt u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ons altijd bellen of langskomen op een bankkantoor. Wij vullen dan samen met u het online formulier in.

    • Bel onze collega's via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). Vanuit het buitenland belt u +31 10 241 17 20. We zijn 7 dagen in de week 24 uur per dag bereikbaar. 
    • U kunt een overlijden ook melden in een bankkantoor.

    Na uw melding krijgt u een bevestigingsmail. Binnen enkele werkdagen wordt er contact met u opgenomen voor een intakegesprek. U kunt op de bevestigingsmail al reageren door het versturen van documenten zoals een verklaring van erfrecht om het proces te versnellen.

    Wij vragen u altijd om zich te identificeren. Ook vragen we altijd naar een overlijdensakte en mogelijk naar een verklaring van erfrecht. Dit hoort bij de standaardprocedure bij een melding van een sterfgeval. Zo voorkomen we fraude en waarborgen we de veiligheid.

  2. We houden met u een intakegesprek

    We houden met u een intake. Deze intake kan zowel telefonisch als per e-mail. Tijdens de intake bespreken we er gebeurt met de bankzaken van de overledene. We inventariseren alle wensen en behoeften. En u bent in de gelegenheid om alle vragen te stellen die u heeft.

    We blokkeren direct de volgende bankzaken:

    • betaalrekeningen
    • betaalpassen
    • creditcards
    • toegang tot Internet Bankieren
    • toegang tot Mobiel Bankieren
    We bespreken bestaande periodieke betalingen en automatische incasso’s en kijken wat hiermee moet gebeuren.
     
    Wat gebeurt er met een machtiging? 
    Staat de rekening alleen op naam van de overledene? Dan kan de gemachtigde geen gebruik meer maken van de rekening. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden. 
     
    Gezamenlijke rekening met de overledene 
    Als u een gezamenlijke rekening met de overledene heeft, kunt u uw gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon blijven gebruiken. We blokkeren alleen de betaalpassen en credit cards die op naam van de overledene staan. Machtigingen blijven bestaan.
     
    Dringend een rekening van de overledene betalen? 
    Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen. Neem de originele factuur mee naar een bankkantoor, of stuur deze per post naar:

    ABN AMRO Nabestaandendesk 
    PAC: AA8230 
    Antwoordnummer 91090 
    1000 XA Amsterdam

    Geef duidelijk aan van welk IBAN we het bedrag moeten afschrijven. En naar welk IBAN we het moeten overschrijven. Als er genoeg saldo is, boeken we het bedrag direct over. Is er onvoldoende saldo? Dan ontvangt u hierover een bericht.
  3. U ontvangt van ons een e-mail

    Wij sturen u een e-mail met een overzicht van wat we tijdens het intakegesprek hebben besproken. Afhankelijk van de situatie is de inhoud van de e-mail: 

    • de bevestiging van uw melding.
    • welke stappen er al zijn genomen.
    • welke afspraken er zijn gemaakt.
    • welke documenten we mogelijk van u nodig hebben.
  4. Stuur ons de gevraagde documenten terug (indien nodig)


    Als wij documenten van u nodig hebben, staat dit vermeld in de e-mail die u van ons ontvangt. Stuur deze documenten naar ons op. U kunt de documenten per e-mail of per post naar ons opsturen.
  5. We deblokkeren de rekeningen

    1. Nadat wij de benodigde documenten hebben ontvangen, voeren wij binnen 10 dagen alles uit wat tijdens het intakegesprek is besproken.
    2. We geven de rekeningen vrij:
      • nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, en
      • zodra we weten wie de executeur is of wie de bevoegde erfgenamen zijn.
    3. Daarna wijzigen we de tenaamstelling naar ‘erven van...’ en deblokkeren we de rekening. Dit bevestigen we ook weer naar u per post of per e-mail
    4. De erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die de erfenis regelt) krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening of het aanvragen van een betaalpas.
  6. Heeft u behoefte aan een adviesgesprek?

    U kunt tijdens het intakegesprek aangeven of u ook behoefte heeft aan een adviesgesprek. U kunt ook later beslissen of u een adviesgesprek wilt. U kunt dan contact met ons opnemen voor het maken van een vrijblijvende afspraak. Onze adviseurs helpen u graag bij het maken van keuzes over bankzaken van de overledene. Bijvoorbeeld over lopende verzekeringen of een eventuele hypotheek.

    Ook kunnen we u helpen met het beantwoorden van vragen over uw eigen situatie. Bijvoorbeeld wat u het beste kunt doen met een eventueel ontvangen erfenis. Graag nemen we de tijd om u hier persoonlijk over te adviseren. Maak een afspraak met onze adviseurs.