Javascript is required

De ABN AMRO app activeren met je identiteitsbewijs

Moet je de ABN AMRO app (opnieuw) activeren? Meer dan je toestel, pas- en rekeningnummer en je identiteitsbewijs heb je daarvoor niet nodig. Hoe het werkt? We leggen het je graag uit. Ook geven we handige tips voor als het niet meteen lukt.

Hoe werkt activeren met mijn identiteitsbewijs?

De ABN AMRO app gebruikt de nieuwste beveiligingsmethoden. Zoals het bevestigen van je identiteit met behulp van je toestel en identiteitsbewijs (ID). Tijdens het activeren leest je toestel de chip in je ID en maak je een foto. Zo weten wij zeker dat je het zelf bent die de app activeert.

Afbeelding van een Nederlands paspoort en rijbewijs die het NFC-chip symbool tonen, gebruikt ter identificatie van geschikte identiteitsbewijzen.

Is mijn identiteitsbewijs geschikt?

Heb je een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning met NFC-chip? Daarmee kun je de ABN AMRO app activeren. Op de chip staan bijvoorbeeld je foto en je naam. Je herkent een geschikt identiteitsbewijs met NFC-chip aan het symbool op de afbeelding. De meeste paspoorten en identiteitskaarten hebben een NFC-chip als ze na 2001 zijn uitgegeven. Voor rijbewijzen geldt dit vanaf 2016.

Bekijk de hulpvideo of handleiding

Vind je het fijn om naar de uitleg te kijken en te luisteren? Onze adviseur toont in de video hoe je de ABN AMRO app met je identiteitsbewijs activeert.

Wil je een geschreven uitleg met plaatjes? Bekijk dan de handleiding. We leggen stap voor stap uit hoe je de app downloadt, activeert en voor het eerst gebruikt.

Tips bij activeren van de app

Tip 1: zo maak je een foto van je ID

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van je identiteitsbewijs te maken. Een paar tips:

  • Zorg dat de camera van je telefoon schoon is.
  • Gebruik een rustige, donkere achtergrond.
  • Zorg voor goede verlichting als je de foto maakt.
  • Voorkom glans van de lichtbron (flitser of lamp) op je identiteitsbewijs. Gebruik je een identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning? Zet dan de kaart rechtop neer. Zo maak je de kans op glans kleiner.
  • Zorg dat je kaart of de fotopagina van je paspoort volledig in het kader past.

Tip 2: zo maak je een scan van je ID

Tijdens het activeren van de ABN AMRO app vragen we je een scan van je identiteitsbewijs te maken. Een paar tips:

  • Heeft je telefoon een hoesje? Haal dit er dan af. Zo werkt de chiplezer in je telefoon beter.
  • Zet NFC aan via de instellingen op je telefoon.
  • Wordt de NFC-chip niet direct gevonden door je telefoon? Beweeg je telefoon dan langzaam van links naar rechts en van boven naar beneden over het document. Zo scan je het hele document.
  • Je telefoon trilt als de chip is gevonden. Laat nu je telefoon op deze plek liggen. Beweeg je telefoon niet, totdat je de melding ziet dat het scannen klaar is.

Tip 3: zo maak je een foto van jezelf

We vragen je een foto van jezelf te maken. Zo controleren we of je de persoon op het identiteitsbewijs bent. Een aantal tips:

  • Je maakt de foto met de camera aan de voorkant van je telefoon. Zorg dat deze camera schoon is.
  • Gebruik een rustige achtergrond. Lukt de foto niet? Probeer dan verschillende achtergronden.
  • Kies een plek die goed is verlicht. Draai met je gezicht bijvoorbeeld naar een raam of lamp.
  • Draag je een hoed of pet? Zet deze dan af.
  • We zien graag je gehele gezicht. Zorg ervoor dat je je gezicht niet bedekt met een sjaal, zonnebril of je haar.
  • Houd je gezicht in het midden van de rode cirkel op je telefoon. En houd je telefoon op ooghoogte.

Tip 4: zo activeer je de app zonder ID

Heb je geen identiteitsbewijs dat geschikt is om de ABN AMRO app te activeren? Of lukt het je toch niet om de app te activeren met je identiteitsbewijs? Je kunt de ABN AMRO app ook activeren met je e.dentifier en je betaalpas. Kies dan voor 'Activeren met e.dentifier' als je de app op je telefoon gaat activeren. 

Hulp bij activeren op een nieuwe telefoon

Heb je een nieuwe telefoon? Download en activeer de ABN AMRO app. Dan heb je snel weer toegang tot je bankzaken. We helpen je graag op weg.

Vragen over activeren van de app

Vragen over activeren met identiteitsbewijs

Vragen over inloggen met de app

Overige vragen