Javascript is required

Hoe ziet contact met een vermogensbeheerder eruit?

Vermogensbeheerder Koen Poppelaars

Koen Poppelaars is vermogensbeheerder bij ABN AMRO in regio Zuid. In dit gesprek vertelt hij hoe zijn werk eruitziet.

Hoe ziet een gesprek met jou eruit?

“We doen altijd ons best het gesprek zo persoonlijk mogelijk te maken. De meeste gesprekken voeren we via Beeldbankieren. In het gesprek vertel ik onder andere wat ik voor klanten kan doen als zij kiezen voor Vermogensbeheer. We toetsen of Vermogensbeheer bij de klant past, op basis van financiële situatie, beleggingsdoel, de beleggingshorizon (de termijn waarvoor de klant wil beleggen) en de risicohouding.

We kijken ook naar de risico's. Ik wil bijvoorbeeld weten hoe de klant zou reageren bij een schommeling van de waarde van de portefeuille op korte termijn. Stel, we spreken elkaar over een jaar en de resultaten zijn mogelijk negatief, hoe voelt dat dan voor de klant? Of Vermogensbeheer bij je past hangt af van die vragen. Is het verstandig om je geld te laten beleggen, ben je je ervan bewust wat de risico’s zijn? Want beleggen brengt risico’s met zich mee. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.”

Wat zijn de belangrijkste overwegingen voor Vermogensbeheer?

“De belangrijkste vraag is of de klant een gezonde buffer heeft. Ik breng ook mogelijke uitgaven ter sprake als aankoop of onderhoud van een woning, vervanging van een auto of bijvoorbeeld de wens om te schenken.

Dan kijken we welk profiel passend is, hoe de klant tegenover risico staat en het beleggingsdoel. Als iemand 50.000 euro wil gaan beleggen alleen maar om bijvoorbeeld binnen een jaar winst te maken, dan adviseer ik om niet te gaan beleggen. Want dat vermogen kan onder druk komen te staan en krijgt dan onvoldoende tijd om te herstellen. De klant moet het geld voor een langere periode echt niet nodig hebben.”

Kunnen klanten ook tussendoor met jou in contact komen?

“De klant kan op elk gewenst moment in contact komen met een beheerder. Als je nu belt, heb je bij wijze van spreken binnen vijf minuten een vermogensbeheerder aan de lijn die je vraag kan beantwoorden. Dat lukt niet altijd, maar meestal wel.”

Heb je een goede relatie met je klanten?

“Ja, naarmate ik de klant vaker spreek en je elkaar beter leert kennen onderhoud je niet alleen een zakelijk relatie. Je bespreekt ook andere zaken die ervoor zorgen dat je een band opbouwt. In de gesprekken komen vaak (klein)kinderen voorbij.

Na een slechte periode op de beurs kan een vermogen zijn afgenomen. Dan heb ik daar soms echt wel buikpijn van. Ik had het liever anders gezien. Maar ik heb een goede relatie met mijn klanten en de meesten kennen ‘het klappen van de zweep’. Vaak maken ze zich daar niet eens druk om. Uiteindelijk beleg je via Vermogensbeheer voor een langere periode, en dat staat dan ook meestal centraal in het gesprek.

Het komt overigens helaas ook voor dat klanten komen te overlijden. Vaak ontmoet ik de kinderen pas na het overlijden van de ouders, maar heb dan al veel over ze gehoord. Ik vind het bijzonder om te zien dat kinderen ervoor kiezen om het Vermogensbeheer voort te zetten, omdat hun ouders dit hadden.”

afbeelding BNR podcast

Luister naar onze podcast

In de podcast 'Breng je geld in beweging' hoor je onder meer hoe klanten van Vermogensbeheer hun doelen en risicoprofiel bepaald hebben. Vermogensspecialisten vertellen hoe zij de klanten daarbij ondersteunen. Daarnaast gaan beleggingsstrategen Ralph Wessels en Judith Sanders in op de impact van actuele economische ontwikkelingen.

Deze vragen krijgt Koen vaak van klanten

Bespreek vrijblijvend je mogelijkheden

Je kunt geheel vrijblijvend met een vermogensbeheerder bespreken wat past bij jouw persoonlijke situatie. Koen en zijn collega's zitten voor je klaar.

  • Je geeft aan wanneer je gebeld wilt worden  

  • We maken op dat moment een afspraak voor een gesprek met een vermogensbeheerder

  • Een videogesprek gaat via Beeldbankieren. Je kunt er dus gewoon voor thuisblijven.

Beleggen kent risico's

Beleggen doe je met geld dat je over hebt, naast je buffer voor onverwachte uitgaven. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Het is goed om je hiervan bewust te zijn.

Vragen? We helpen graag.

Chatbot Anna

Chat met chatbot Anna. Zo werkt het.

Bel ons direct

Bel ons met al je vragen over Vermogensbeheer op 088 388 9779 (maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur). Word je zelf gebeld door dit nummer en vertrouw je het niet? Vraag dan om een Gesprek Check. Zo weet je zeker met wie je belt en kun je fraude voorkomen.

Maak een afspraak

Laat je gegevens achter en je wordt gebeld om een afspraak in te plannen.