Hoe ziet contact met een vermogensspecialist eruit?

Vermogensspecialist Koen Poppelaars

Koen Poppelaars is een van de vaste aanspreekpunten bij Vermogensbeheer. Hij is vermogensspecialist in regio Zuidwest. In dit gesprek vertelt hij hoe zijn werk eruit ziet.
 

Hoe ziet een gesprek met jou eruit?

“We doen altijd ons best het gesprek zo persoonlijk mogelijk te maken. Dat doen we sinds Corona met Beeldbankieren. We zijn daar samen met onze klanten wat zoekende in geweest, afhankelijk van de techniek, maar dat lukt heel goed nu.

Het gesprek begint op dit moment met uitvinden wat voor impact de coronacrisis op de persoonlijke situatie van de klant heeft, hoe ziet zijn of haar werk eruit, zijn er kinderen en hoe is de schoolsituatie op het moment… want iedereen zit nu in een toestand waarbij alle ballen hoog gehouden moeten worden. Verder vertel ik onder andere wat mijn rol voor de klant kan zijn als die ervoor kiest zijn of haar vermogen in beheer te geven.

We toetsen of Vermogensbeheer überhaupt passend is, op basis van financiële positie, beleggingsdoelstelling, de beleggingshorizon, dat is dus de termijn die daarvoor gepland staat, maar vooral ook de risicohouding.

Ik sta nu extra stil bij de risico’s. Ik maak het niet mooier dan het is, ik doe geen toezeggingen en ik zoom in op het korte termijn risico. Beleggen is een geaccepteerd risico, maar daar is de klant zich niet altijd van bewust, aangezien ze gaan beleggen met winst als doel.

Ik wil dan ook weten hoe de klant zou reageren als het korte termijn risico zich een jaar later heeft voorgedaan. Ik probeer dat tastbaar te maken. We zitten hier over een jaar weer, het coronavirus is onvoorspelbaar, en dat is misschien negatief terug te zien in de resultaten, hoe voelt dat dan voor de klant? 

Het advies bestaat niet alleen uit welk profiel bij een klant past, het advies begint met: is het verstandig om uw geld te laten beleggen, bent u zich er van bewust wat de risico’s zijn? Want beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.”

Is er veel veranderd door de Coronacrisis?

“De snelheid waarmee de beurs begin maart is teruggelopen is uitzonderlijk, daarop reageren is dan ook heel moeilijk. Op dit moment kan de koers sterk fluctueren, dat kan komen door berichtgeving in de media, of door emotie – of dat nou angst of euforie is. Dat maakt het beheer in deze tijd moeilijk. In contact blijven met de klant en de klant informeren over de visie en strategie van de bank is dan het voornaamste.

Ondanks dat we denken het vermogen niet nodig te hebben, maak ik ook risico’s als verlies van baan als gevolg van deze coronacrisis bespreekbaar. Loopt de klant niet het risico zijn baan te verliezen waardoor hij zijn vermogen alsnog moet inzetten ter overbrugging? Daarnaast noem ik aankoop, onderhoud van de woning, vervangen van een auto of bijvoorbeeld de wens om te schenken. Uitgaven die ten lasten van het vermogen kunnen gaan en dus belangrijk zijn om mee te nemen in het advies. 

Heeft de klant een gezonde buffer; heeft hij wel alle reserveringen op een spaarrekening staan en heeft hij of zij de ruimte om te beleggen? Dan gaan we kijken welk profiel passend is en hoe de klant tegenover risico staat. Maar als iemand 50.000 euro wil gaan beleggen alleen maar om bijvoorbeeld binnen een jaar winst te maken, dan adviseer ik om niet te gaan beleggen. Want dat vermogen kan onder druk komen te staan en krijgt dan onvoldoende tijd om te herstellen. De klant moet het geld voor een langere periode echt niet nodig hebben.

Kijk, je hebt klantbelang en bankbelang. We willen natuurlijk groeien als vermogensbeheerder, maar het klantbelang staat voorop; Vermogensbeheer moet te alle tijden passend zijn voor de klant.”

En als ik al klant ben en ik wil direct een gesprek met jou, heb je daar tijd voor?

“De klant kan op elk gewenst moment in contact komen met een specialist. Als je nu belt, heb je bij wijze van spreken binnen vijf minuten een vermogensspecialist aan de lijn die je vraag kan beantwoorden. Dat lukt niet altijd, maar meestal wel. Elke klant heeft natuurlijk wél een vaste vermogensspecialist en beschikt over een 06-nummer waarop hij de vermogensspecialist kan bereiken. Bij mij persoonlijk moet het heel gek lopen als ik mijn klant niet dezelfde dag te woord kan staan. Ik beloof natuurlijk niets nu, maar dat lukt vrijwel altijd.

Vaak bel ik ook even snel tussendoor, uw bericht is in goede orde ontvangen, ik heb nog wel een paar afspraken staan, dus het wordt eind van de dag, of vindt u het anders goed als we elkaar morgen om half tien spreken? En eigenlijk is dat altijd goed, natuurlijk.”

Hoe voelt een slechtnieuwsgesprek voor jou?

“Ik ga soms een gesprek in waarbij ik al weet welk bericht ik moet brengen. Namelijk dat zijn of haar vermogen in drie maanden tijd met een flink bedrag is afgenomen. Dan heb ik daar soms echt wel buikpijn van. Ik had het liever anders gezien. Gelukkig onderhoud ik een goede relatie met mijn klanten en kennen de meeste ‘de klappen van de zweep’ en maken ze zich daar vaak niet eens druk om. Ik maak me soms drukker dan mijn klanten.

Uiteindelijk is de aanvang van het onderhoudsgesprek een wederzijdse interesse in hoe het met de ander gaat. Het rendement is een geaccepteerd risico. Het feit dat de klant in gesprek kan gaan, dat we op de hoogte zijn van hun financiële situatie, dat we ook weten wat hun reactie is op het slechte termijnrisico, dat is denk ik het wederzijds vertrouwen.“

Dus je hebt een goede relatie met je klanten?

“Ja, naarmate ik de klant vaker spreek en je elkaar beter leert kennen onderhoud je niet alleen een zakelijk relatie. Je bespreekt ook andere zaken die ervoor zorgen dat je een band opbouwt. In de gesprekken komen vaak de kinderen en kleinkinderen voorbij. Ik hoor het veel klanten zeggen dat dat pas rijkdom is.

Zo spreek je ook vaak de kinderen van klanten vanwege opgestelde volmachten. Het komt helaas ook voor dat klanten komen te overlijden. Vaak ontmoet ik de kinderen pas na het overlijden van de ouders maar heb dan al veel over ze gehoord. ik vind het bijzonder om te zien dat kinderen ervoor kiezen om het Vermogensbeheer voort te zetten omdat hun ouders dit hadden.”

Koen Poppelaars

Bespreek vrijblijvend uw mogelijkheden

U kunt geheel vrijblijvend met een vermogens­specialist bespreken wat past bij uw persoonlijke situatie. Koen en zijn collega's zitten voor u klaar.

  • U geeft aan wanneer u gebeld wilt worden  

  • We maken op dat moment een afspraak voor een gesprek met een vermogens­specialist

  • Een videogesprek gaat via Beeldbankieren. U kunt er dus gewoon voor thuisblijven.

Beleggen kent risico's

Beleggen doet u met geld dat u over heeft, naast uw buffer voor onvoorziene uitgaven. Beleggen kan interessant zijn, maar brengt risico’s met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Het is goed om u hiervan bewust te zijn.

Komt u er niet uit?

Bellen

U belt ons

Op werkdagen tussen 8.00 en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.30 uur. Tegen lokaal tarief.
 
Bel 088 388 9779
Wordt teruggebeld

Wij bellen u

Laat uw nummer achter en u wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.
Laat uw nummer achter
Maak een afspraak

Maak een afspraak

Laat uw gegevens achter en u wordt gebeld om een afspraak in te plannen.

Komt u er niet uit?

Gloeilamp

Heeft u een vraag?

Kijk voor een antwoord bij de meestgestelde vragen over Vermogensbeheer.
Wordt teruggebeld

Bel ons direct

Bel ons met al uw vragen over Vermogensbeheer. Van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. 

Bel 088 388 9779

Maak een afspraak

Maak een afspraak

Laat uw gegevens achter en u wordt gebeld om een afspraak in te plannen.