Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over de Wallet

Algemeen

  • Op welke smartphones werkt de Wallet?

    De Wallet is alleen beschikbaar voor Android smartphones. Het toestel moet beschikken over het volgende:
    • Android versie 5.0 of hoger
    • Een NFC-antenne
    • Verbinding met internet. 
    NB: u kunt 10 keer betalen met de Wallet zonder internetverbinding. Daarna kunt u pas weer betalen als u verbinding met internet heeft. De app geeft een melding wanneer dit nodig is. 

    De app is niet beschikbaar voor de volgende toestellen: ASUS ZenFone 2, ASUS ZenFone C, ASUS ZenFone Zoom, Elephone P9000, HTC One M7, HTC One M8, Huawei Ascend P7 en LG G3.

  • Hoe weet ik of mijn telefoon een NFC-antenne heeft?

    • Ga naar 'Instellingen' op uw telefoon.
    • Ziet u in het menu een keuze 'NFC-instellingen' staan? (De naam van deze keuze kan overigens per telefoon verschillen).
      - Zo ja, dan heeft uw telefoon een NFC-antenne. U kunt de Wallet gebruiken.
      - Zo nee, dan heeft uw telefoon geen NFC-antenne. U kunt de Wallet helaas niet gebruiken.

  • Hoe weet ik welke Android-versie mijn telefoon heeft?

    • Ga naar 'Instellingen' op uw telefoon.
    • Kies 'Over de telefoon'. De naam van deze keuze kan overigens per telefoon verschillen.
    • Bij 'Android-versie' staat het versienummer. U kunt de Wallet gebruiken als uw telefoon Android-versie 5.0 of hoger heeft.

  • Kan ik de Wallet ook gebruiken op mijn iPhone?

    Op dit moment is de Wallet alleen nog te gebruiken op Android-telefoons. Apple geeft andere partijen (zoals ABN AMRO) nog geen toegang om de NFC-antennes op iPhones te gebruiken.

  • Wat moet ik doen als mijn telefoon gestolen of verloren is?

    • Neem direct contact met ons op via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)
    • Wij verwijderen dan uw Mobiele Betaalpas van uw telefoon
    • Neem direct contact op met uw telefoonaanbieder om uw telefoon zelf te laten blokkeren
    • Heeft u uw telefoon weer gevonden? Volg dan opnieuw de stappen om de Wallet in te stellen en uw Mobiele Betaalpas aan te maken.

  • Wat moet ik doen als ik een nieuwe telefoon heb?

    U mag de Wallet op maximaal 2 telefoons gebruiken. Wilt u de app laten staan op uw oude telefoon?

    Gebruikt u de Wallet niet meer op uw oude telefoon? 
  • Kan ik de Wallet tijdelijk uitzetten?

    Tijdelijk uitzetten is op dit moment helaas nog niet mogelijk. Wilt u contactloos betalen met uw mobiel toch uitschakelen, dan kan dit op twee manieren:

    • U schakelt de NFC-antenne uit. Ga hiervoor naar de 'Instellingen' van uw telefoon, en kies 'NFC instellingen'.
      Let op: als uw NFC-antenne uit staat, kunt u ook eventuele andere apps die de NFC-antenne nodig hebben niet gebruiken.
    • U verwijdert de app. Open de Wallet en verwijder eerst uw Mobiele Betaalpas. Daarna kunt u de app verwijderen.
  • Wat moet ik doen als ik mijn Wallet per ongeluk heb verwijderd?

Uw Wallet instellen en Mobiele Betaalpas aanmaken

  • Hoeveel Mobiele Betaalpassen kan ik aanmaken in de Wallet?

    U mag de Wallet gebruiken op maximaal 2 telefoons. Per Wallet kunt u één Mobiele Betaalpas aanmaken. U kunt bijvoorbeeld de uw gezamenlijke rekening gebruiken op uw privételefoon, en uw andere rekening op uw werktelefoon.

  • Wat moet ik doen als mijn telefoon mijn betaalpas niet kan uitlezen?

    Als uw telefoon uw betaalpas niet kan uitlezen, doet u het volgende:
    • Open de Wallet
    • Tik op 'Handmatig inloggen'
    • U kunt nu handmatig uw rekeningnummer en pasnummer invullen. 

Betalen

  • Hoe moet ik betalen?

    Bekijk het filmpje om te zien hoe betalen met de Wallet gaat.
    • Houd de achterkant van uw telefoon zo dicht mogelijk bij het contactloos betalen-logo op de betaalautomaat.
    • Zit uw telefoon in een hoesje dat u open moet klappen? Zorg ervoor dat het hoesje altijd opengeklapt is als u ermee betaalt. Het scherm van uw telefoon wordt anders niet herkend door de betaalautomaat.
    • Houd uw telefoon stil op het moment dat de betaling plaatsvindt.

  • Kan ik ook betalen als de batterij van mijn telefoon leeg is?

    Dat is niet mogelijk. U kunt de Wallet alleen gebruiken als het scherm van uw telefoon aan staat.

  • Kan ik meer tijd krijgen om te betalen nadat ik mijn Wallet-code heb ingetoetst?

    Als u uw Wallet-code heeft ingetoetst, verschijnt een tijdbalk die automatisch aftelt. Binnen deze tijd kunt u uw telefoon bij de betaalautomaat houden. Is de tijd te kort? Tik even op het scherm van uw telefoon. De tijdbalk begint dan opnieuw met aftellen.

  • Ik gebruik ook een Wallet van een andere bank. Hoe stel ik er één als standaard in?

    • Ga naar 'Instellingen' op uw telefoon
    • Kies 'NFC instellingen'
    • Kies bij 'Tikken en betalen' de Wallet waarmee u standaard wilt betalen.

  • Waarom lukken mijn betalingen niet?

    • Houd de achterkant van uw telefoon op verschillende manieren bij de betaalautomaat.
    • Heeft u een hoesje om de telefoon? Probeer het eens zonder hoesje. Soms verstoort een hoesje het signaal van de NFC-antenne.
    • Zit uw telefoon in een hoesje dat u open moet klappen? Zorg ervoor dat het hoesje altijd opengeklapt is als u ermee betaalt. Soms schakelt het scherm van een telefoon uit, zodra het hoesje dichtklapt. Om te betalen met uw Wallet, moet het scherm van uw telefoon aan staan.
    Werk dit niet?
    • Controleer of uw NFC-antenne aan staat. Ga hiervoor op uw telefoon naar 'Instellingen' en kies 'NFC instellingen'.
    • Houd een andere kaart met een NFC-antenne tegen de telefoon, bijvoorbeeld uw plastic betaalpas of uw OV-chipkaart. Kijk dan of de telefoon een melding geeft. Zo niet, dan is uw NFC-antenne waarschijnlijk kapot.

    Werkt het nog steeds niet?
    • Heeft u een nieuwe plastic betaalpas ontvangen? Activeer deze dan eerst.
    • Probeer daarna opnieuw of betalen lukt.
    Komt u er niet uit? Bel dan met een van onze medewerkers via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

  • Waarom krijg ik de melding 'NFC leesfout'?

    Heeft u nog andere passen in uw telefoonhoesje zitten? Bijvoorbeeld uw plastic betaalpas, uw OV-chipkaart of een toegangspas? U ziet de melding omdat de betaalautomaat dan niet weet welke pas hij moet lezen.

  • Hoe kan ik zien of ik heb betaald met mijn plastic betaalpas of met de Wallet?

    U kunt in uw bij- en afschrijvingen zien met welk pasnummer u een betaling heeft gedaan. Het pasnummer van uw plastic betaalpas staat rechtsonder op uw pas. Ook de Mobiele Betaalpas waarmee u betaalt via de Wallet, heeft een eigen pasnummer. U kunt het nummer van uw Mobiele Betaalpas op twee manieren vinden.

    • In de Wallet.
      Open de Wallet. U ziet een afbeelding van uw Mobiele Betaalpas. Het pasnummer staat rechtsonder. 
    • In Internet Bankieren.
      Ga naar 'Beheer' en kies 'Al uw producten op een rij'. Klik vervolgens bij 'Betaaldiensten' op het vergrootglas achter 'Passen en cards'.
    Ziet u in de Wallet uw pasnummer niet staan, maar wilt u dit wel? Ga dan in de Wallet naar 'Instellingen' > 'Beheer passen' en verwijder eerst uw Mobiele Betaalpas. U komt dan weer in het startscherm. Volg de stappen en maak opnieuw uw Mobiele Betaalpas aan. Nu wordt het pasnummer wel getoond.

Wallet-code

  • Kan ik mijn Wallet-code wijzigen?

    Op dit moment kunt u uw Wallet-code nog niet wijzigen. Wilt u toch een andere Wallet-code gebruiken? 

    Let op: u kunt om veiligheidsredenen maximaal 2 keer per 24 uur een nieuwe Mobiele Betaalpas aanmaken voor hetzelfde rekeningnummer.
  • Wat moet ik doen als ik mijn Wallet-code vergeten ben?

    Als u 3 keer de verkeerde Wallet-code intoetst, wordt uw Wallet geblokkeerd. Op dit moment is het nog niet mogelijk uw Wallet te deblokkeren.

    Let op: u kunt om veiligheidsredenen maximaal 2 keer per 24 uur een nieuwe Mobiele Betaalpas aanmaken voor hetzelfde rekeningnummer.
  • Hoe stel ik in dat ik mijn Wallet-code moet gebruiken bij alle betalingen?

    Wilt u ook uw Wallet-code gebruiken als u bedragen onder de € 25,- afrekent? Zo stelt u dit in:

    • Open de Wallet-app
    • Ga naar 'Instellingen'
    • Kies 'Wallet-code vragen'
    • Vink aan dat u de Wallet-code bij alle betalingen wilt gebruiken.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Maak kans op een iPad mini

Meedoen is eenvoudig

Maak kans op 1 van de 100 iPad Mini's!

Download en activeer Mobiel Bankieren uiterlijk 31 december 2016. Of log voor het nieuwe jaar even in, als u de app al heeft. Dan maakt u automatisch kans op 1 van de 100 iPad mini's!

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief