Naar de navigatie Naar de inhoud

Geldzorgen na 3e kind

Suzanne van 39 uit Delft zag zichzelf altijd als heel verantwoordelijk op financieel vlak. En toen ging het mis: "Ik spaarde elke maand netjes, deed geen impulsaankopen en betaalde onze rekeningen op tijd. Maar na het 3e kindje van mij en Brian (41), merkte ik dat we toch elke maand ons spaargeld aan het opsnoepen waren. Ineens hadden we niet meer genoeg om onze auto te repareren. Dat schudde ons echt wakker."

 

Makkelijk rondkomen

"In mijn studententijd moest ik nog wel eens bij mijn ouders aankloppen voor hulp. Dan had ik m'n studiefinanciering weer iets te snel uitgegeven en kon ik aan het einde van de maand mijn boodschappen niet meer betalen. Toen ik de 30 passeerde, dacht ik dat dit soort geintjes voorgoed verleden tijd waren. Ik bedoel, Brian en ik werken allebei fulltime en konden makkelijk rondkomen. Niet dat we alles konden kopen wat we wilden, maar we hoefden niet op de kleintjes te letten.

Minder werken, minder inkomen

Samen hebben we 3 kids, 1 jongen en 2 meisjes. We vinden het heerlijk om met ons gezin op pad te gaan. Na de komst van de 3e gingen we allebei een dag minder werken. Ik ben op woensdag vrij, als de oudsten 's middags vrij zijn. Brian heeft op vrijdag zijn papadag. Dat is praktisch. Maar het betekende wel dat we redelijk wat inkomsten moesten missen. Ondanks dat besef, pasten we onze uitgaven er niet op aan. Ja, we gingen wel wat minder vaak uit eten, maar aan onze basislasten deden we niets.

 

Al ons spaargeld was op

Dat ging lange tijd goed, maar ons spaargeld had er wel onder te lijden. Ik wilde dat niet onder ogen zien. "Volgende maand stort ik het weer terug", dacht ik.  Of: "We krijgen al weer bijna vakantiegeld, dan vullen we ons spaargeld zó weer aan." Maar elke volgende maand hielden we niets over. En van ons vakantiegeld gingen we tegen beter weten in naar Frankrijk met z'n vijven. Toen op een dag onze auto het begaf, hadden we geen geld voor de reparatie. Moest ik toch weer bij mijn ouders aankloppen, zó gênant!

Flink besparen met slimme tips

Ik was er ook meteen klaar mee, en ben op zoek gegaan naar tips. Zo kwam ik uit bij een financieel adviseur van ABN AMRO. Een gratis adviesgesprek, dat leek me wel wat. Ik vond het moeilijk om onder ogen te zien hoeveel we elke maand te veel uitgaven. Maar tegelijkertijd gaf het veel rust. Door de tips van de adviseur konden Brian en ik flink besparen op kosten als telefoonrekeningen, abonnementen en verzekeringen. Ook viel er een grote winst te behalen op onze boodschappen: we geven nu gemiddeld € 40,- per week minder uit!"

 

Financiële buffer aanvullen

Om onze financiële buffer aan te vullen, doe ik op mijn vrije dag wat freelance werk. Dat kan ik mooi doen als de kleinste ligt te slapen. Het is niet veel, maar net dat beetje extra geeft ons weer meer ruimte. Ik ben erg blij dat ik op tijd aan de bel heb getrokken. Ik hou elke maand netjes mijn inkomsten en uitgaven bij, en hoef ook nooit meer bang te zijn voor aanmaningen in de brievenbus. Dat is wel zo fijn!"

Advies kan rust geven

Geldproblemen hebben we allemaal wel eens. Iedereen zit wel eens krap bij kas. Maar is het structureel? En ligt u er net als Suzanne en Briana wakker van? Dan kan het goed zijn om met een adviseur te gaan praten. Dit gaf het gezin uit Delft in ieder geval veel rust. En misschien u ook.

Afspraak maken met een Financieel adviseur? Dat kan op werkdagen van 8.00 - 21.00 uur.

0800 - 024 07 09 (gratis)

Tip: probeer Mobiel Bankieren

Bankieren waar en wanneer u wilt

Gebruik de acceptgiroscanner

Wist u dat de app bijna hetzelfde werkt als Internet Bankieren, maar dan op uw smartphone of tablet? Dat is handig. Want zo heeft u overal en altijd uw bankzaken binnen handbereik. Probeer het zelf.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief