Naar de navigatie Naar de inhoud

Phishing (valse e-mail) en andere fraude

Valse e-mail (phishing)

Hoe kan ik phishing herkennen?

Phishing is de meest bekende vorm van online fraude. Bij phishing sturen criminelen u een e-mail die erg lijkt op een mail van de bank. In de mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen. Als u klikt op de links in de mail of op zo'n nepwebsite kunnen de criminelen ook ongemerkt malware op uw computer installeren.

Een verzamelnaam voor schadelijke en frauduleuze software. Ook wel computervirus genoemd. Via malware weten fraudeurs precies wat u op uw computer doet.
Phishing is een verzamelnaam voor manieren waarop fraudeurs persoonlijke gegevens van u proberen te krijgen.
Hiermee bedoelen we de volgende 3 codes: 1. De pincode van uw betaalpas | 2. Uw 5-cijferige identificatiecode waarmee u inlogt bij Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. | 3. De responsecodes die u krijgt via de e.dentifier.
 

Wat moet u ermee doen?

  • Klik geen links aan in de mail

  • Beantwoord de mail niet

  • Stuur het valse e-mailbericht door naar:
    valse-email@nl.abnamro.com
    Dit is een automatische e-mailbox die virussen direct kan opvangen. U hoeft geen tekst te typen.

  • Verwijder de valse e-mail uit uw mailbox.

Toch op een link geklikt? Wat nu?

 

actueelSoms verwijzen we naar andere websites, zoals veiliginternetten.nl of fraudehelpdesk.nl. We zijn echter niet verantwoordelijk voor de inhoud of juistheid van deze informatie.

Betaalpas kwijt?

  • Bent u uw betaalpas verloren?

  • Is uw betaalpas in handen gekomen van criminelen?

  • Denkt u dat iemand misbruik maakt van uw gegevens?

Blokkeer uw betaalpas direct, ook als u twijfelt. U doet dat eenvoudig zelf via Mobiel Bankieren of Internet Bankieren. Vindt u de pas weer terug? Dan deblokkeert u de pas net zo snel zelf via de app of online.

Creditcard kwijt?

  • Is uw creditcard verloren of gestolen?

  • Heeft u onbedoeld uw creditcard opgestuurd naar criminelen?

  • Denkt u dat iemand misbruik maakt van uw gegevens?

Laat uw creditcard dan direct (tijdelijk) blokkeren, ook als u twijfelt.

Telefoon kwijt?

  • Is uw toestel kwijt of verloren? 
  • Gebruikt u uw toestel niet meer? 
  • Denkt u dat iemand zonder uw toestemming met uw identificatiecode inlogt in Mobiel Bankieren? 
Lees in 3 tips wat u kunt doen.

Veelgestelde vragen: krijg ik mijn geld terug?

  • Er is zonder mijn toestemming geld van mijn rekening afgeschreven. Krijg ik mijn geld terug?

    Is er zonder uw toestemming geld van uw rekening gehaald? Meld de fraude aan ons en volg de instructies in het formulier. Goed om te weten: als u zich aan de 5 veiligheidsregels houdt, krijgt u altijd uw geld terug. Deze veiligheidsregels zijn gemaakt door de banken in overleg met de Consumentenbond. 

  • Ik heb zelf geld overgeboekt en nu blijk ik te zijn opgelicht. Krijg ik mijn geld terug?

    Heeft u iets gekocht maar dit niet gekregen? Als u zelf de betaalopdracht heeft gegeven, kunnen we de financiële schade helaas niet aan u vergoeden. Let dus altijd goed op aan wie u een betaling doet, en waarvoor. Lees wat criminelen doen en hoe u fraude kunt herkennen.

  • Wat zijn de 5 veiligheidsregels?

    De 5 veiligheidsregels helpen u om veilig uw geldzaken te regelen. Door u aan deze regels te houden, verkleint u de kans dat u slachtoffer van fraude wordt. De veiligheidsregels zijn gemaakt door de banken in overleg met de Consumentenbond.
    • Houd uw beveiligingscodes geheim.
    • Zorg ervoor dat uw betaalpas nooit door een ander gebruikt wordt.
    • Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
    • Controleer regelmatig uw betaalrekening.
    • Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.