Naar de navigatie Naar de inhoud

Fraude voorkomen: wat mag u van ons verwachten?

Wat mag u van ons verwachten?

Hoe u ook betaalt, geld opneemt of overmaakt, wij zorgen dat u dit veilig kunt doen. We vertellen u hier meer over de maatregelen die wij nemen.

 
Wat doet ABN AMRO aan veilig bankieren?

Wat doet ABN AMRO om uw betalingen zo veilig mogelijk te laten verwerken? Bekijk hoe u veilig bankiert bij ABN AMRO (video, 1:44).

We delen kennis en ervaring

Om fraude tegen te gaan wisselen wij zoveel mogelijk kennis en ervaring uit met andere banken, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de Commissie Criminaliteitsbeheersing (CCB), de Nationale Politie en Electronic Crime Taskforce (ECTF) en de Betaalvereniging.

We halen valse websites uit de lucht

We proberen valse websites die in phishingmails worden gebruikt, uit de lucht te laten halen. Hiervoor verzamelen we bijvoorbeeld spam. Dit doen we in samenwerking met internetproviders. Maar hier hebben we ook uw hulp bij nodig. Stuur valse e-mails die u heeft ontvangen naar ons door via valse-email@nl.abnamro.com.

We proberen gestolen geld terug te halen

Is er ondanks uw en onze maatregelen toch zonder uw toestemming geld van uw betaalrekening afgeschreven? Wij vergoeden de schade als u zich heeft gehouden aan de 5 veiligheidsregels. Dit betekent niet automatisch dat u uw geld kwijt bent. We proberen het geld terug te halen in samenwerking met andere banken en politie. Daarom vragen we u altijd aangifte te doen. Het terughalen lukt vaak alleen als het bedrag nog op de rekening van de criminelen staat. Het is lastig om geld terug te krijgen, als dat is overgeboekt naar een buitenlandse rekening. Buitenlandse banken mogen niet altijd meewerken vanwege bankgeheim of privacy wetgeving. Daarom doen we er alles aan om te voorkomen dat gestolen geld verder overgeboekt kan worden, door de rekeningen op te heffen van katvangers of geldezels. Als we het gestolen hebben teruggehaald, maken we het over naar de rechtmatige eigenaar.

We heffen rekeningen van oplichters op

Wij willen natuurlijk geen zaken doen met criminelen. We werken daarom nauw samen met Marktplaats, justitie en politie om oplichting voorkomen. Als vaststaat dat iemand een bankrekening gebruikt voor oplichtingspraktijken, dan beëindigen wij de rekening en klantrelatie.

We zijn alert op afwijkende betalingen

Wij proberen te voorkomen dat u slachtoffer wordt van fraude. Daarom houden we bijvoorbeeld alle transacties in de gaten en zijn we alert op afwijkende betalingen, die mogelijk frauduleus zijn. Soms houden we zo'n betaling tegen. Of we vragen u om een opdracht nogmaals te bevestigen. 

Wij geven u tips en adviezen

  • Wij geven u tips en adviezen zodat u Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en uw betaalpas veilig kunt gebruiken.

  • We organiseren regelmatig bijeenkomsten over online fraude

  • Samen met de Betaalvereniging zetten we landelijke campagnes op, zoals veiligbankieren.nl

Vragen over fraude? Bel ons 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief