Ontwikkelingen in de zorg

Van eHealth tot zorgrobots: dit zijn de ontwikkelingen in de zorg

Marco krijgt een nieuwe nier. Niet van een chirurg, maar van een operatierobot. Een operatierobot werkt sneller en preciezer dan een chirurg. Sciencefiction? Lees hier hoe de zorgsector verandert.

 

Technologische innovaties

Onze samenleving verandert ingrijpend als gevolg van technologische innovaties. Denk aan robotisering, digitalisering, kunstmatige intelligentie en the internet of thing s (IOT). Ook in de zorg zien we deze ontwikkelingen terug. De sensoren in onze smartphone meten van alles en er zijn ontelbaar veel apps beschikbaar. Zo is het mogelijk om met behulp van een app oefeningen te doen die de fysiotherapeut voorschrijft. Door deze innovaties verschuiven de verwachtingen van de patiënt: zij worden mondiger en stellen hogere eisen.

Eerste micro-operatie met robot

Robotica, kunstmatige intelligentie en toenemende automatisering zijn grote technologische trends. De verwachting is dat robots straks niet meer weg te denken zijn. Ook het Maastricht UMC laat zien dat robots geen sciencefiction meer zijn. Daar is de eerste micro-operatie met een robot uitgevoerd bij een patiënte die na borstkanker last had van lymfe-oedeem. Maastricht UMC loopt wereldwijd voorop als het gaat om het ontwikkelen van robotgestuurde chirurgie. En de ontwikkelingen gaan nog veel verder. Voorspellers verwachten dat we binnen 10 jaar opereren met de hulp van nano-robots. Dit zijn microscopisch kleine apparaatjes die wij innemen. Vervolgens herstellen de nano-robots de beschadigingen in ons lichaam van binnenuit.

Zorgrobots

Zorgrobots vullen de zorg waarbij menselijk contact belangrijk is goed aan. Ze leveren de maatschappij zelfs aanzienlijke voordelen op. Zo zorgen robots ervoor dat het groeiende aantal (demente) ouderen ook in de toekomst verzekerd is van aandacht en aanspraak: essentieel in de zorg. Ook kunnen ze het toekomstige personeelstekort in de zorg deels oplossen. Boven alles bieden robots de mogelijkheid om huisartsen en thuiszorgmedewerkers te ontlasten. Zo krijgen deze professionals meer capaciteit voor het leveren van kwalitatief hoogwaardige zorg.

Big data

Veel apparaten zoals smartphones , horloges, computers en tablets zijn verbonden met het internet en uitgerust met sensoren. Ze lezen en wisselen data uit. Deze data is te gebruiken om de zorg beter en de samenleving gezonder te maken. Computers zijn in staat om in grote hoeveelheden data nieuwe verbanden te ontdekken. Dat helpt artsen om ziekten in een vroeg stadium te identificeren en de behandeling beter af te stemmen op de specifieke kenmerken van de patiënt.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (KI), of artificiële intelligentie (AI), zijn machines die reageren op data of impulsen uit hun omgeving. Op basis daarvan nemen de apparaten zelfstandig beslissingen. Het gaat bij KI dus niet om rekenkracht, maar om de mogelijkheid te leren en beslissingen te nemen. Nu computers, machines en apparaten steeds intelligenter en zelfstandiger worden, waarschuwen sommige experts voor de mogelijke gevaren van KI. Wat als wij de systemen straks niet meer in toom houden?

eHealth en mHealth

eHealth? Dat is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën om de gezondheid en de gezondheidszorg te ondersteunen of verbeteren. Het gaat dan met name om internettechnologie. eHealth draagt bij aan een goede preventie en diagnose van ziekten. Dit vermindert de werkdruk en verbetert de zorg.

Bij mHealth gaat dit via mobiele apparaten, zoals smartphones, iPads en stappentellers. Een voorbeeld van een waardevolle toepassing is HartWacht. Deze app monitort hartpatienten 24 uur per dag. De patiënten meten met HartWacht thuis hun bloeddruk, hartslag en hartritme. Deze gegevens worden via de app verzonden naar ervaren verpleegkundigen en cardiologen. Zij kunnen op afstand de metingen bekijken en monitoren. Indien nodig, hebben patiënten direct contact met een specialist. Cardiologie Centra Nederland en FocusCura ontwikkelden deze Europese primeur, en brachten de zorg zo dichter bij de patiënt.

Investeringsvraagstukken

We zien binnen de eerstelijnszorg een stijgende zorgvraag. Tegelijkertijd mogen de zorgkosten minder hard stijgen. Hoe dat komt? Steeds meer dure zorg uit de tweede lijn hevelen we over naar de goedkopere eerste lijn. Dokters veranderen in coaches die mensen begeleiden in het gezondheidsproces. Inzetten op preventie laat de zorgkosten flink dalen. Minder ziekenhuisbedden dus straks, dankzij sensoren, data-analyse en een nieuwe kijk op het managen van zorg. 

Wat betekent dit voor financieringsvraagstukken die we bij de bank voorgelegd krijgen? Allereerst kijken we niet alleen naar de cijfers. De mens achter de ondernemer is voor ons net zo belangrijk. Hoe onderscheiden zij zich met hun praktijk? Wat is hun visie? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt? Wat is de impact daarvan op het verdienmodel? Om succesvol in te spelen op huidige ontwikkelingen moeten ondernemers wendbaar en innovatief zijn. We vinden het belangrijk dat u zich als zorgondernemer blijft inzetten op automatisering, innovatie en samenwerking.

Dit artikel is geschreven door sectorspecialist Winston Texel.
Tip