Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw bankzaken doen met uw vingerafdruk

Betalen met één vinger!

Bankieren met één vinger

Met de Mobiel Bankieren app kunt u ook met uw vingerafdruk inloggen en uw bankzaken regelen. Zoals een overboeking doen, betalen met iDEAL, een beleggingsorder plaatsen en instellingen wijzigen, zoals bijvoorbeeld uw betaalprofiel. Zo gaat bankieren in de app nog sneller en eenvoudiger dan met uw identificatiecode. Verder is uw vingerafdruk uniek en door niemand te raden, een veilig gevoel.

Op welke toestellen werkt dit?

Deze functie van de Mobiel Bankieren app werkt op iPhones of iPads met Touch ID én iOS versie 9 of hoger en op de meeste Android-toestellen versie 6 of hoger met vingerafdrukherkenning.

Veilig Mobiel Bankieren

Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar weet u zelf hoe u veilig omgaat met uw toestel en uw gegevens? Lees onze 10 belangrijke veiligheidstips.

Stel uw toestel in

  • Zorg dat uitsluitend uw eigen vingerafdruk op uw toestel is geregistreerd
  • Open de Mobiel Bankieren app en ga naar de tab 'Beheer'> 'Inloggen en overboeken'
  • Tik op 'Touch ID' of 'Vingerafdruk' en schakel de functie in.
  • Bevestig met uw e.dentifier.

Gratis paslezer van ABN AMRO voor Internet Bankieren en Mobiel. Ook voor identificatie bij Telefonisch Bankieren. De e.dentifier2 is de opvolger van de e.dentifier. U kunt beide paslezers gebruiken.
 

Belangrijk om te weten

  • Zorg ervoor dat uitsluitend uw eigen vingerafdrukken zijn geregistreerd op uw toestel als u die wilt gebruiken in de Mobiel Bankieren app. Bent u daar niet zeker van? Verwijder dan alle vingerafdrukken en registreer uw vingerafdrukken opnieuw.
  • Deel uw toestel niet met anderen als u wilt bankieren met vingerafdruk. Zo voorkomt u dat anderen hun vingerafdruk kunnen toevoegen. Is er een vingerafdruk verwijderd of toegevoegd? Dan krijgt u een melding dat het gebruik van deze functie in de app is geblokkeerd. U moet Touch ID/Vingerafdruk dan opnieuw inschakelen. Dit kan met uw identificatiecode.
Let op: Hebben anderen ook hun vingerafdruk op het toestel geregistreerd? Als u die niet verwijdert, kunnen zij ook inloggen en bankieren in de Mobiel Bankieren app, bijvoorbeeld een overboeking doen vanaf uw rekening.

 

Gemachtigden en minderjarigen

  • Heeft u iemand gemachtigd?
  • Of heeft u kinderen onder de 18 jaar met een ABN AMRO rekening?
  • Mogen zij de identificatiecode gebruiken? 
Dan kunnen zij zelf kiezen of zij ook gebruik willen maken van vingerafdruk om bankzaken te regelen. Wilt u dit niet? Zet dan via Internet Bankieren het gebruik van de identificatiecode stop. De gemachtigde heeft dan alleen nog toegang tot uw rekening via Internet Bankieren met de e.dentifier. Voor zijn eigen bankzaken kan de gemachtigde wel gewoon Mobiel Bankieren met identificatiecode of vingerafdruk. De minderjarige kan dan alleen met de e.dentifier zijn bankzaken regelen.

Veelgestelde vragen over de vingerafdruk

  • Ben ik verplicht om mijn bankzaken voortaan te regelen met mijn vingerafdruk?

    Nee, u kiest zelf hoe u wilt inloggen en uw bankzaken wilt doen. U kunt dit altijd blijven doen met uw uw identificatiecode, als u dat liever wilt. Dit kan overigens nog steeds als u uw vingerafdruk heeft ingeschakeld in de Mobiel Bankieren app.

  • Hoe kan ik Touch ID/Vingerafdruk uitschakelen in de Mobiel Bankieren app?

    U doet dat via de instellingen van de Mobiel Bankieren app. Ga naar 'Beheer'> 'Inloggen en overboeken'>'Touch ID' of 'Vingerafdruk' en schakel deze instelling uit. U kunt de Mobiel Bankieren app dan blijven gebruiken met uw identificatiecode.

  • Kan ik mijn bankzaken regelen met mijn vingerafdruk als ik meer gebruikers heb toegevoegd aan de app?

    Nee, dan kunt u vingerafdruk niet gebruiken. U kunt dan uw bankzaken regelen met uw identificatiecode en e.dentifier.

  • Op welke toestellen kan ik vingerafdruk niet inschakelen?

    • iPhone/iPad
      - zonder Touch ID
      - met iOS-versie lager dan 9.0
      - als uw toestel gejailbreakt is (lees meer)
    • Android-toestellen
      - zonder vingerafdrukscanner
      - met Android-versie lager dan 6.0.
      - als uw toestel geroot is (lees meer)
    Heeft u een Android-toestel met een vingerafdrukscanner en de juiste versie en kunt u vingerafdruk toch niet inschakelen? Dan wordt uw Android-toestel niet ondersteund. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een Samsung Galaxy S5 en Note 4. Dit heeft een technische oorzaak en ligt niet aan de Mobiel Bankieren app of uw Android-toestel.

  • Heeft ABN AMRO gegevens van mijn vingerafdruk?

    Nee, ABN AMRO maakt alleen gebruik van de functionaliteit van derden, zoals Apple voor Touch ID en slaat geen gegevens op. Uw gescande vingerafdrukken worden versleuteld opgeslagen op een beveiligde chip op uw toestel. ABN AMRO heeft geen toegang tot die chip. Gegevens over uw vingerafdrukken zijn niet bekend bij ABN AMRO.

  • Wat moet ik doen als ik mijn toestel kwijt ben?

    Hef de registratie van uw toestel op als u uw toestel kwijt bent. Anderen kunnen de Mobiel Bankieren app dan niet gebruiken op dat toestel.

Internet Bankieren is vernieuwd

Helpt u ons mee testen?

Inloggen in het vernieuwde Internet Bankieren

U wilt natuurlijk zo prettig mogelijk bankieren. Daarom verbeteren we Internet Bankieren voortdurend. We voeren deze wijzigingen pas door, nadat we deze hebben getest. En u kunt daarbij helpen. Test u mee?

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief