Naar de navigatie Naar de inhoud

Veilig Mobiel Bankieren

Veilig Mobiel Bankieren

Met de Mobiel Bankieren app doet u uw bankzaken op uw smartphone of tablet, waar en wanneer u wilt. Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar het is net zo belangrijk dat u zelf weet hoe u veilig omgaat met uw toestel en uw gegevens. We helpen u hier graag bij. Daarom zetten we hieronder veiligheidstips voor u op een rij.

 

10 tips voor veilig bankieren op uw mobiel

1. Houd uw identificatiecode geheim, net als uw pincode. Met deze codes beschermt u uw bankzaken en dus uw geld.
2. Stel schermvergrendeling in op uw toestel. Alleen u kunt dan het scherm ontgrendelen met een code, patroon of uw vingerafdruk. Zo kan niemand zomaar bij uw gegevens, als u er even niet bij bent.
3.
Gebruik geen 'open' draadloos wifi-netwerk, zoals in een café of in een winkel. Een open wifi-netwerk is een verbinding die u zonder wachtwoord kunt gebruiken, of met een een wachtwoord dat iedere bezoeker kan krijgen. Hoewel uw gegevens via de app versleuteld worden verstuurd, weet u niet of de wifi-verbinding wel goed beveiligd is. Gebruik liever het 4G netwerk van uw eigen mobiele provider.
4.
Controleer uw bankrekening regelmatig. Eventuele vreemde of onterechte afschrijvingen heeft u dan snel in de gaten.
5.
Heeft u iets verkocht, bijvoorbeeld via marktplaats.nl en komt de koper het bij u ophalen? Stuur dan een betaalverzoek om uw koper te laten betalen, bijvoorbeeld via Tikkie. Stuur dit betaalverzoek altijd zélf. Waarom? Lees over nep-overboekingen via namaak-apps en valse betaalverzoeken via Whatsapp.
6.
Stel een daglimiet in. Hiermee bepaalt u zelf welk bedrag u per dag met uw identificatiecode kunt overboeken naar rekeningen van anderen. U kunt een daglimiet instellen tot maximaal € 5.000.
7.
Log altijd uit als u klaar bent met mobiel bankieren via de app.
8.
Installeer altijd direct de updates van de Mobiel Bankieren app en het besturingssysteem van uw toestel (iOS of Android). Of geef deze apps toestemming om updates automatisch uit te voeren. U weet dan zeker dat u de meest recente beveiligingen gebruikt.
9.
Installeer een antivirus-app op uw toestel. Hiermee worden alle apps op uw toestel gecontroleerd op malware.
10.
Installeer nieuwe apps alleen via de App Store of Google Play Store. Installeer altijd een app van een officiële of betrouwbare uitgever.

 

Zo zorgen wij dat u veilig mobiel bankiert

  • Als u de app installeert, laten we u eenmalig uw toestel registreren. Zo herkennen we u niet alleen aan uw identificatiecode of uw vingerafdruk als u vingerafdruk heeft ingeschakeld, maar ook aan het toestel waarmee u bankiert.  

  • Om in te loggen of geld over te boeken via de app, vragen we om uw identificatiecode. Zo kan iemand die uw toestel in handen krijgt, dit niet zomaar doen.

  • Alle gegevens tussen de Mobiel Bankieren app en ABN AMRO worden versleuteld verstuurd via een beveiligde verbinding.

  • Als u de Mobiel Bankieren app 5 minuten niet gebruikt, wordt u automatisch uitgelogd. Zo kan iemand niet zomaar in uw gegevens kijken of geld overboeken.

  • Wij zijn alert op afwijkende betalingen en onderzoeken deze.

 

Telefoon of tablet kwijt?

Uw telefoon verliezen: het kan iedereen overkomen. Zorg daarom dat u goed bent voorbereid en weet wat u moet doen als het gebeurt. Volg deze tips en bespaar uzelf een hoop stress.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Weet u precies wat u besteedt?

Meer controle op uw geld met Grip

Met Grip weet je precies wat je per maand aan koffie uitgeeft

Een kop koffie to go, een lunch in de stad of een extra zak chips in uw boodschappenmand. Naast uw vaste lasten kunnen de kosten van kleine uitgaven snel oplopen. Met de Grip app weet u precies waar uw geld naartoe gaat en houdt u de controle.