Naar de navigatie Naar de inhoud

Handel in Nederlandse opties

Mededeling handelsplaats TOM

Vandaag, 31 maart 2017, heeft TOM (The Order Machine) bekendgemaakt dat zij haar activiteiten zal afbouwen. Op dit moment plaatsen wij uw Nederlandse optieorders op TOM en dat blijft de komende maanden ongewijzigd doorgaan. In de maand juni zullen uw optieposities gemigreerd worden naar Euronext en zullen wij uw optieorders op Euronext gaan plaatsen.

 

Wat betekent dit voor u?

U zult weinig merken van deze migratie. Wel zullen we tijdelijk een beperking voor het opgeven van doorlopende orders hanteren. Onze optietarieven en ook uw rechten en plichten uit uw optieposities blijven onveranderd. Wel zullen uw openstaande optieposities gemigreerd gaan worden naar Euronext. Deze migratie zal in juni plaats gaan vinden per optieklasse. Tot de migratiedatum plaatsen we uw open en close optieorders per optieklasse op TOM. Vanaf de migratiedatum plaatsen we uw optieorders op Euronext.

Veelgestelde vragen

  • Wat gebeurt er met uw bestaande optieposities?

    Uw optieposities zullen gemigreerd worden naar Euronext onder coördinatie van TOM. Van deze migratie van uw bestaande optieposities merkt u niets en ook uw rechten en plichten blijven hetzelfde.

  • Wat is de planning voor de migratie?

    Deze migratie zal in juni plaats gaan vinden per optieklasse. Het migratieschema kunt u vinden op de website van TOM.

  • Verandert het assortiment of de naamgeving?

    Het assortiment opties dat wij u aanbieden, blijft onveranderd. Wel zal een aantal optieklassen de naam krijgen die Euronext gebruikt. In uw overzichten zult u die naamswijziging ook gaan zien.
    Dit betreft de volgende optieklassen:
    • De index op de AEX: XNL wordt AEX
    • Philips Lighting: LIG wordt PLT 

  • Welke gevolgen zijn er voor de prijsvorming van de opties?

    Naar verwachting zal tot de laatste handelsdag de prijsvorming zijn zoals u gewend bent. Indien er een betere prijs op Euronext aanwezig is dan zorgt TOM Smart Execution ervoor dat uw order voor die prijs op TOM MTF wordt uitgevoerd. Na de migratie zullen wij uw Nederlandse optieorders op Euronext plaatsen waar vanaf dat moment de meeste handel zal plaatsvinden. Hiermee blijft u verzekerd van de beste prijs op een reguliere handelsplaats.

  • Welke gevolgen zijn er voor de koersinformatie?

    Op het moment dat een optieklasse gemigreerd is naar Euronext  zullen we de koersinformatie van Euronext laten zien in Mobiel Beleggen, Internet Bankieren en Mijn Dealingroom.

  • Welke gevolgen zijn er voor de rechten en plichten van mijn optieposities?

    De contractkenmerken zoals contractgrootte, onderliggende waarde, looptijd en uitoefenprijs zijn bij TOM gelijk aan die bij Euronext. Ook uw optierechten en optieplichten, de cash settlementprijs en de marginverplichtingen veranderen niet.

  • Veranderen de transactie- en expiratiekosten?

    De transactiekosten voor een optiecontract zijn gelijk voor TOM en Euronext. Ook de kosten van cash settlement bij expiratie en de 2%-regel voor opties met een intrinsieke waarde bij expiratie blijven hetzelfde.

  • Wat gebeurt er met lopende orders en zijn er beperkingen in de komende periode?

    Op de dag van de migratie van een bepaalde optieklasse zullen lopende orders gaan vervallen. Om te voorkomen dat uw doorlopende orders vervallen, kunt u vanaf begin mei via Mobiel Beleggen, Internet Bankieren en Mijn Dealingroom uitsluitend dagorders opgeven. De opgave van doorlopende orders via deze kanalen is in deze periode geblokkeerd. Via onze beleggingslijn en uw adviseur kunt u  vanaf begin mei tot de migratiedatum nog wel doorlopende orders inleggen. Maar aan het inleggen van deze doorlopende orders zijn beperkingen verbonden. U kunt uitsluitend nog doorlopende orders opgeven met een maximale looptijd eindigend vóór de migratiedatum van de betreffende optieklasse.
    In het geval dat u ondanks bovenstaande maatregelen op het moment van de migratie toch nog een lopende order heeft staan, zal deze order op het moment van de migratie vervallen. Nadat de migratie heeft plaatsgevonden kunt u zelf een nieuwe order opgeven.

  • Moet u zelf nog iets doen?

    U hoeft zelf niets te doen om uw order op de juiste handelsplaats te plaatsen. Wij zorgen ervoor dat orders tot de migratiedatum op TOM geplaatst worden en vanaf het moment van de migratie op Euronext. U kunt uw (dag)orders op de voor u bekende wijze blijven opgeven.

Vragen? Bel op werkdagen van 8 tot 22 uur, zaterdag van 9 uur tot 17.30 uur.

0900 - 9215 (uitleg belkosten)

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief