Herken betaalpasfraude

Oplichters worden steeds slimmer. Daarom vinden wij het belangrijk om u op de hoogte te houden van nieuwe vormen van fraude, zodat u deze beter leert herkennen en zorgeloos kunt bankieren. We informeren u graag over een aangepaste vorm van bankhelpdeskfraude: oplichters die ‘namens de bank’ bij u thuis langskomen, bijvoorbeeld om uw betaalpas op te halen. In dit artikel vertellen we hoe u deze vorm van fraude kunt herkennen.
 

Bankhelpdeskfraude: wat is dat ook alweer?

Bankhelpdeskfraude is een vorm van fraude waarbij een oplichter telefonisch contact met u opneemt en zich voordoet als medewerker van de bank. Ze kunnen zelfs het telefoonnummer dat in uw scherm verschijnt, vervalsen. Zo lijkt het net of de bank u belt. Deze techniek heet spoofing.

De zogenaamde helpdeskmedewerker zegt dat er een dringend probleem is, dat vaak te maken heeft met verdachte transacties op uw betaalrekening. Bijvoorbeeld dat er pogingen worden gedaan om geld van uw rekening over te maken naar Brazilië of Oekraïne. 

Vervolgens probeert de ‘nepmedewerker’ u ervan te overtuigen dat u uw geld moet overboeken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’, of om uw beveiligingscodes te delen. Bent u zich ervan bewust dat dit een truc is? Wij vragen u nooit om uw beveiligingscodes of geld over te boeken, en kluisrekeningen bestaan niet. 

Nieuwe combinaties van fraude

De laatste tijd zien we dat verschillende fraudevormen worden gecombineerd. Een actueel voorbeeld is de combinatie van bankhelpdeskfraude en babbeltrucs. Eerst wordt u met een smoes gebeld door een zogenaamde medewerker van ABN AMRO. In plaats van u via de telefoon te overtuigen dat u uw geld moet overboeken, biedt de oplichter aan dat er ‘een collega’ bij u thuis langskomt om het probleem te verhelpen. Ziet u de overeenkomst met een babbeltruc? De oplichter probeert u over te halen iemand in uw woning binnen te laten.

‘Een collega is in de buurt en kan bij u langskomen’

Normaal gesproken laat u natuurlijk niet zomaar vreemden binnen in uw woning. Daarom noemt de oplichter tijdens het telefoongesprek vaak meerdere persoonlijke details, zoals uw adres of uw rekeninggegevens. Zo hoopt hij of zij uw vertrouwen te winnen en u ervan te overtuigen dat u echt een medewerker van ABN AMRO aan de lijn heeft. Gelukkig heeft hij goed nieuws: ‘Er is een collega in de buurt en deze kan bij u langskomen om het probleem op te lossen.’

Onthoud wat we u nooit vragen

Als de nepmedewerker bij u langskomt, vraagt deze naar uw betaalpas en/of uw beveiligingscodes. Of om ter plekke in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app en geld over te boeken. Ga hier niet op in. Niet via de telefoon, maar ook niet bij u thuis. Normaal zou u hier vast en zeker twee keer over nadenken, maar u bent ongetwijfeld van slag door het verzonnen verhaal van de oplichter. Als u het volgende goed onthoudt, geeft u oplichters weinig kans.

Wij vragen u nooit om:

  • Uw beveiligingscodes met ons te delen, zoals uw pincode of 5-cijferige identificatiecode van de ABN AMRO App.
  • Uw betaalpas aan ons mee te geven als we bij u langskomen. Ook niet als deze doorgeknipt is. Ook vragen we u nooit deze op te sturen per post. Vervalt uw huidige betaalpas of is uw pas kapot? Dan ontvangt u altijd een nieuwe pas via de post. Knip uw oude betaalpas door op de plek waar de vierkante betaalchip zit. Zo maakt u uw betaalpas onbruikbaar. 
  • Geld over te maken.