6 psychologische valkuilen bij beleggen

Belegt u of overweegt u dat te gaan doen? Dan loont een flinke dosis zelfkennis. Emotie speelt namelijk een grotere rol bij beleggen dan we willen. Wie zich bewust is van de psychologische valkuilen, heeft meer kans op succes. 6 aandachtspunten op een rij.

 
  1. Overmoed

    Overmoed zorgt ervoor dat beleggers zichzelf overschatten en denken controle te hebben over hun beleggingen. Volgens onderzoek vindt 51% van de Nederlandse beleggers dat hij of zij bovengemiddeld verstand heeft van beleggen. Deze groep heeft onrealistische verwachtingen van wat hun beleggingen kunnen opleveren en denkt de beursbewegingen te kunnen voorspellen. Dit kan leiden tot te snel handelen en tekorten verliezen op de lange termijn.

  2. Verliesaversie

    Dit houdt in dat beleggers liever winstgevende aandelen verkopen dan verlieslijdende. Hierdoor houden ze te lang vast aan aandelen die in waarde gedaald zijn en zo worden de risico’s steeds groter.

  3. Selectief geheugen

    Hierdoor vergeten beleggers de pijnlijke momenten uit het verleden – de verliezen – waardoor ze geen realistisch beeld meer hebben van kansen en risico’s.

  4. Verankering

    Beleggers die gevoelig zijn voor verankering kijken meer naar hun eigen schatting van de winst van een onderneming dan dat ze afgaan op reële cijfers.

  5. Bevestiging

    Beleggers nemen – net als ‘gewone mensen’ - liever informatie tot zich die onderschrijft wat zij al weten of vinden. Het gevaar daarvan is dat ze geneigd zijn te kiezen voor beleggingen in bedrijven waar ze een positief gevoel bij hebben. Waarbij ze niet kijken naar de prestaties van de aandelen.

  6. Kuddegedrag

    Een algemeen bekend fenomeen is dat wij mensen vaak kuddegedrag vertonen. Beleggers ook. Het risico is dat zij afgaan op wat ze in de media over aandelen lezen. Zo baseren beleggers zich op resultaten uit het verleden in plaats van toekomstige resultaten.

 

Oplossingen

Onderzoeken genoeg, maar een directe oplossing is er niet om deze psychologische valkuilen te vermijden. Volgens Dr. Peterson, CEO bij Marketpsych, is bewustwording een belangrijke eerste stap. Als u de valkuilen in beeld heeft, kunt u vervolgens proberen stress en emoties de baas te worden en situaties in een bredere context bekijken. Arvid Hoffman, professor Marketing aan de University of Adelaide, heeft hier onderzoek naar gedaan. Hij raadt aan om, voor u gaat beleggen, informatie hierover stap voor stap te bekijken. Daarnaast blijkt uit zijn onderzoek dat het helpt als anderen u herinneren aan de psychologische valkuilen die uw keuzes beïnvloeden. Daarna neemt u beslissingen minder op basis van emotie en meer met uw verstand.

 
Tip