Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Uw identiteitsbewijs aanleveren

Veilig via de ABN AMRO app of Internet Bankieren

Heeft u bericht ontvangen om uw identiteitsbewijs (ID) aan te leveren? Met een geldig ID controleren we of uw gegevens overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn. We leggen u graag uit hoe het werkt. En hoe u makkelijk, veilig en snel uw ID aanlevert.

Zo levert u uw ID aan

Stap 1: Log in 
Stap 2: Pak uw ID 
Stap 3: Scan van uw ID 
Stap 4: Maak een foto van uzelf (selfie) 
Stap 5: Klaar! 

Bekijk de stappen ook in de video hiernaast.

Veilig uw ID aanleveren

Veilig bankieren is belangrijk. Uw persoonsgegevens zijn dat ook. Daarom kunt u uw ID alleen aanleveren in de ABN AMRO app en in Internet Bankieren. Deze verbindingen zijn beveiligd. Hier kunt u uw gegevens veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.

Tips om uw ID goed aan te leveren

Telefoon (mobiel) en tablet
Algemeen

Gebruik de meest recente versie van de app

  • Ga hiervoor naar de App Store (Apple) of Play Store (Android).

Maak de camera schoon

  • Maak de camera van uw telefoon of tablet schoon. Doe dit voordat u begint.

Zorg voor een goede internetverbinding

  • Geen goede wifiverbinding? Probeer het dan via 4G of 5G.
ID scannen

Een geldig ID is een:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Identiteitkaart (Nederlands of Europees) 
  • Rijbewijs (Nederlands)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)

Leg uw ID op een lichte ondergrond

  • Zo zijn de gegevens op uw ID goed te zien.

Scannen lukt niet

  • Probeer het dan met een ander ID-bewijs.

Geen smartphone of tablet?

  • Geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van een familielid of (vriend)in die u vertrouwt. ID succesvol aangeleverd? Dan raden we aan om de scan of selfie van het apparaat te wissen.
Selfie maken

Maak een selfie zonder bril

  • Draagt u een bril? Zet die dan af als u een selfie maakt.

Zorg voor een lichte ruimte

  • Ga bijvoorbeeld voor een raam staan zodat het licht op uw gezicht valt.

Zorg voor een rustige achtergrond

  • Zo richt de camera zich het meest op uw gezicht. En zorgt u ervoor dat uw selfie duidelijker en scherper wordt.

Tips om uw ID goed aan te leveren

Telefoon (mobiel) en tablet

Algemeen

Gebruik de meest recente versie van de app

  • Ga hiervoor naar de App Store (Apple) of Play Store (Android).

Maak de camera schoon

  • Maak de camera van uw telefoon of tablet schoon. Doe dit voordat u begint.

Zorg voor een goede internetverbinding

  • Geen goede wifiverbinding? Probeer het dan via 4G of 5G.

ID scannen

Een geldig ID is een:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Identiteitkaart (Nederlands of Europees) 
  • Rijbewijs (Nederlands)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)

Leg uw ID op een lichte ondergrond

  • Zo zijn de gegevens op uw ID goed te zien.

Scannen lukt niet

  • Probeer het dan met een ander ID-bewijs.

Geen smartphone of tablet?

  • Geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van een familielid of (vriend)in die u vertrouwt. ID succesvol aangeleverd? Dan raden we aan om de scan of selfie van het apparaat te wissen.

Selfie maken

Maak een selfie zonder bril

  • Draagt u een bril? Zet die dan af als u een selfie maakt.

Zorg voor een lichte ruimte

  • Ga bijvoorbeeld voor een raam staan zodat het licht op uw gezicht valt.

Zorg voor een rustige achtergrond

  • Zo richt de camera zich het meest op uw gezicht. En zorgt u ervoor dat uw selfie duidelijker en scherper wordt.
ABN AMRO

Waarom ID aanleveren?

Zodat we kunnen controleren of uw ID overeenkomt met de gegevens die bij ons bekend zijn. Dat zijn wij verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Met deze controle weten we of we ook echt met ú zakendoen. Wel zo veilig.  

Lees meer over het controleren van persoonsgegevens.

Of bekijk meer informatie over de Wwft op de website van de Rijksoverheid. 

Veelgestelde vragen over veiligheid

Veilig bankieren is belangrijk. Dus doen we er alles aan om uw gegevens veilig op te slaan. Wij vragen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Als we vragen om uw ID aan te leveren, verwijzen we altijd naar de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Deze verbindingen zijn namelijk beveiligd. Hier kunt u uw gegevens veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.  

Meer weten over veilig bankieren? Ga dan naar: 

Uw persoonsgegevens bevatten privacygevoelige informatie. Wij vragen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Als u van ons een e-mail ontvangt, vragen we u in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren. Daar kunt u berichten en acties vinden over uw persoonsgegevens. Bovendien zijn deze verbindingen beveiligd. Hier kunt u uw gegevens dus veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.

Veelgestelde vragen over ID Aanleveren

Dat is geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van een familielid of vriend(in) die u vertrouwt. Wij raden aan om daarna de gegevens op de telefoon of tablet te verwijderen.
Het is belangrijk dat u de stappen voor het scannen van uw ID goed opvolgt. Kijk voor meer informatie ook hierboven bij Tips om uw ID goed aan te leveren.
Een selfie is een foto van uzelf. Houd de telefoon of tablet op ooghoogte en kijk recht in de camera. De duidelijkste selfies maakt u als het licht op uw gezicht valt. De tips hieronder helpen u om uw ID goed aan te leveren:
  • Maak een selfie zonder bril.
  • Zorg ervoor dat het licht op uw gezicht valt.
  • Zorg voor een rustige achtergrond.
Zodat we kunnen controleren of u ook écht de persoon bent die op uw ID staat. Zo kunnen we misbruik van uw persoonsgegevens voorkomen. En weten we zeker dat we met u zakendoen.

Misschien is uw ID afgekeurd. Bijvoorbeeld als uw selfie of scan van uw ID onscherp is. In die gevallen ontvangt u bericht in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Daarin vragen wij om uw ID nog een keer aan te leveren. Heeft u deze berichten niet gehad en blijft u verzoeken ontvangen om uw ID aan te leveren? Neem dan contact met ons op.

De QR-code scant u via de camera van uw telefoon of tablet. Lukt dat niet? Dan kunt u een QR-scanner downloaden. Het is belangrijk dat u dit altijd in de Apple App Store of Google Play Store doet.

Veelgestelde vragen over gegevensverwerking

Deze gegevens slaan we veilig op in onze administratie. Dat moeten we doen én aan kunnen tonen volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze gegevens worden nergens anders voor gebruikt. We plaatsen een watermerk over uw ID. Doen we geen zaken meer met elkaar? Dan bewaren we uw scan tot 7 jaar ná uw vertrek bij onze bank. Meer weten over bewaartermijnen en hoe we omgaan met uw gegevens? Bekijk dan onze privacyverklaring. 
Heeft u uw ID aangeleverd? Dan ontvangt u een bevestiging. Wij controleren uw ID op een later moment. Is het aanleveren van uw ID niet goed gegaan? Dan ontvangt u vanzelf bericht om uw ID nog een keer aan te leveren.
Ja, hierna krijgt u een bevestiging in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. En is uw e-mailadres bij ons bekend? Dan ontvangt u hier ook een e-mail over.

Ja, dat mag. Het is belangrijk dat al de gegevens op uw ID zichtbaar zijn. Dat geldt ook voor uw burgerservicenummer (BSN) en pasfoto. 

  • Het BSN hebben we nodig om wettelijk verplichte informatie met de Belastingdienst te delen.
  • Uw pasfoto is nodig zodat we onze klanten kunnen identificeren en verifiëren.
Wij nemen gewijzigde gegevens alleen over als het om een kleine wijziging gaat, zoals bijvoorbeeld een spelfout in uw achternaam. Zijn de wijzigingen in uw persoonsgegevens groter? Lees dan op deze pagina wat u kunt doen.
Scan de code en bel ons direct vanuit de app

Scan de code en bel ons direct

Wist u dat u ook via de app met ons kunt bellen? We weten dan meteen wie u bent én over welk onderwerp u een vraag heeft. Daardoor kunnen we u veilig en snel helpen. En u hoeft geen telefoonnummer meer in te toetsen. Proberen? en volg de stappen.
 
Of u gaat direct voor hulp naar onze  Servicedesk Persoonsgegevens
We helpen u graag.