Uw identiteitsbewijs aanleveren

Dit doet u eenvoudig met uw smartphone of tablet

Gaat u uw identiteitsbewijs (ID) aanleveren via Internet Bankieren of de ABN AMRO app? We leggen u hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is dit te doen. Tot slot krijgt u onderaan deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

Zo levert u uw ID aan:

Stap 1: Log in
login

Via Internet Bankieren:

  • Log in. 
  • Klik rechtsboven bij uw profiel (naam en foto) op het uitklapmenu.
  • Klik op ‘Persoonlijke gegevens' en daarna op de link ‘Lever ID aan’ in het blauwe blok.

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Klik rechtsonder op ‘Profiel’.
  • Klik op ‘Persoonlijke gegevens’ en daarna op de link ‘ID aanleveren'.

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren of de ABN AMRO app?
Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands)
Stap 3: Maak een foto van uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs of ID-kaart? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.
Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Lach of knipper even met uw ogen. 
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Zo levert u uw ID aan:

Stap 1: Log in

login

Via Internet Bankieren:

  • Log in. 
  • Klik rechtsboven bij uw profiel (naam en foto) op het uitklapmenu.
  • Klik op ‘Persoonlijke gegevens' en daarna op de link ‘Lever ID aan’ in het blauwe blok.

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Klik rechtsonder op ‘Profiel’.
  • Klik op ‘Persoonlijke gegevens’ en daarna op de link ‘ID aanleveren'.

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren of de ABN AMRO app?

Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands)

Stap 3: Maak een foto van uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs of ID-kaart? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Lach of knipper even met uw ogen. 
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Identificeer uzelf

Waarom is het belangrijk uw ID aan te leveren?

Om bijvoorbeeld te voorkomen dat uw rekening wordt misbruikt. Want met de juiste ID’s en andere persoonlijke gegevens van onze klanten weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. Zo strijden we samen tegen financiële criminaliteit. Ook moeten we volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) onze klanten identificeren.

Meer weten over het controleren en bevestigen van uw persoonlijke gegevens?

Heeft u vragen of komt u er niet uit?

Heeft u vragen of komt u er niet uit?

Check dan eerst de veelgestelde vragen hieronder. 
 
Heeft u daarna nog vragen? Bel ons dan op
088 ‐ 22 62 613. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur (gesloten op zon- en feestdagen). We helpen u graag.

Veelgestelde vragen

We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens in Internet Bankieren en de ABN AMRO app versleuteld verstuurd en via een beveiligde verbinding. We werken met een secured website (dit herkent u aan de ‘https’ aan het begin van de url). Ook de app voldoet aan de laatste cybersecurity standaarden.

Voor meer informatie en tips rondom veiligheid, ga naar:

Als het niet lukt om de QR code te scannen met uw camera, download dan een QR scanner. Deze vindt u in de Apple App Store of in de Google Play Store.

Zorg dat u de laatste versie van de app heeft. Als u automatisch updaten aan heeft staan op uw smartphone of tablet krijgt u vanzelf de laatste versie. U hoeft dan dus niks te doen.

Twijfelt u of u de juiste versie heeft? Dit checkt u in de Apple App Store of Google Play Store. Als u niet de juiste versie van de app heeft, dan kunt u deze hier direct updaten.

Geen probleem. U kunt ook een smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Is dit niet mogelijk? Belt u ons dan op 088 22 62 613, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur. We helpen u graag.
Volg goed de uitleg die we geven bij het scannen van uw ID en het maken van uw foto. Nog een paar tips: 
 
  • Werkt het ID niet? Probeer het met een ander ID. 
  • Probeer uw ID via een ander toestel aan te leveren. 
  • Gebruik een andere browser of sluit alle schermen en probeer het opnieuw. 
  • Lukt het niet via Wifi? Probeer het via 4G. 
  • Check ook de tips die we in stap 3 en 4 geven bovenaan deze pagina onder het kopje ‘Zo levert u uw ID aan’. 
Lukt het toch niet? Belt u ons dan op 088 22 62 613, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur.

Wanneer u met uw smartphone of tablet uw ID aanlevert, vragen we u ook om van uzelf een foto te maken. Deze foto bewaren we net zolang als uw ID. We moeten volgens de wet namelijk kunnen laten zien dat we onze klanten goed geïdentificeerd en geverifieerd hebben. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Ja, dat mag. Volgens de wet moeten we financiële informatie van onze klanten, zoals het saldo op rekeningen, doorgeven aan de Belastingdienst. Dat kan niet zonder het BSN en/of buitenlands nummer. Heeft de Belastingdienst al uw gegevens? Dan kunt u de vooraf ingevulde belastingaangifte gebruiken. Wel zo gemakkelijk.
 
Verder hebben we het BSN van klanten nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. 
 
Voor meer informatie over het BSN, kijk ook op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens
Hebben we u gevraagd om uw ID aan te leveren? En heeft u dit gedaan? Dan ontvangt u van ons een bevestiging dat uw gegevens zijn verwerkt (dit kan enkele dagen duren). 
 
Is de aanlevering van uw ID niet goed gegaan? Dan ontvangt u vanzelf een nieuw bericht van ons met de vraag uw ID (nog een keer) aan te leveren.

Als u klant bij ons bent, gebruiken we uw persoonsgegevens. Dat doen we niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan.

Natuurlijk mogen wij uw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zo is het in uw en ons belang dat we uw gegevens op orde hebben om veilig te kunnen bankieren.

Meer weten over hoe we omgaan met persoonsgegevens? U leest het in onze privacyverklaring.

Als u er niet uitkomt, belt u ons dan op 088 ‐ 22 62 613. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur. We helpen u graag.