Over identificeren

Dit doet u eenvoudig met uw smartphone of tablet

Bent u door ons gevraagd om uzelf te identificeren via Internet Bankieren of de ABN AMRO app? We leggen u hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is dit te doen. Tot slot krijgt u onderaan deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

Bent u door ons gevraagd om u te identificeren met gebruik van een persoonlijke code? Ga dan voor meer informatie naar ‘Online identificeren’. 

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 1: Log in
login

Via Internet Bankieren:

  • Log in 
  • Ga naar ‘Zelf Regelen’ 
  • Klik op 'Gegevens beheren' en dan op ‘Identificatiebewijs aanleveren’
  • Pak uw smartphone of tablet 
  • Scan de QR code

Via de ABN AMRO app:

  • Zorg dat u de laatste versie van de app heeft
  • Log in 
  • Klik in het scherm dat verschijnt op de knop ‘Lever ID aan ’. Ziet u geen scherm? Dan kunt u zich nu niet via de ABN AMRO app identificeren. Volg dan de stappen voor Internet Bankieren.
Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands)
Stap 3: Maak een foto van uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken.
Let op: bij een rijbewijs of ID-kaart moet u ook een foto maken van de achterkant.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Let op: Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 1: Log in

login

Via Internet Bankieren:

  • Log in 
  • Ga naar ‘Zelf Regelen’ 
  • Klik op 'Gegevens beheren' en dan op ‘Identificatiebewijs aanleveren’
  • Pak uw smartphone of tablet 
  • Scan de QR code

Via de ABN AMRO app:

  • Zorg dat u de laatste versie van de app heeft
  • Log in 
  • Klik in het scherm dat verschijnt op de knop ‘Lever ID aan ’. Ziet u geen scherm? Dan kunt u zich nu niet via de ABN AMRO app identificeren. Volg dan de stappen voor Internet Bankieren.

Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands)

Stap 3: Maak een foto van uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken.
Let op: bij een rijbewijs of ID-kaart moet u ook een foto maken van de achterkant.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Let op: Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Identificeer uzelf

Waarom is het belangrijk om u te identificeren?

Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we onze klanten identificeren. Zo weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. En helpen we financiële criminaliteit te bestrijden.

Is uw identificatie niet op orde? Dan moeten we mogelijk afscheid van u nemen als klant. Dat voorkomen we liever samen met u.

Heeft u vragen of komt u er niet uit?
Belt u ons dan op 088 ‐ 22 62 611. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur. We helpen u graag.

Veelgestelde vragen

We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens in Internet Bankieren en de ABN AMRO app versleuteld verstuurd en via een beveiligde verbinding. We werken met een secured website (dit herkent u aan de ‘https’ aan het begin van de url). Ook de app voldoet aan de laatste cybersecurity standaarden.

Voor meer informatie en tips rondom veiligheid, ga naar:

Als het niet lukt om de QR code te scannen met uw camera, download dan een QR scanner. Deze vindt u in de Apple App Store of in de Google Play Store.

Zorg dat u de laatste versie van de app heeft. Als u automatisch updaten aan heeft staan op uw smartphone of tablet krijgt u vanzelf de laatste versie. U hoeft dan dus niks te doen.

Twijfelt u of u de juiste versie heeft? Dit checkt u in de Apple App Store of Google Play Store. Als u niet de juiste versie van de app heeft, dan kunt u deze hier direct updaten.

Geen probleem. U kunt ook een smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Is dit niet mogelijk? Belt u ons dan op 0882262611, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur. We helpen u graag.

Volg goed de uitleg die we geven bij het scannen van uw ID en het maken van uw foto. Lukt het toch niet? Zie ‘Ik heb geen smartphone of tablet. Wat nu?’

Wanneer u zich met uw smartphone of tablet identificeert, vragen we u ook om van uzelf een foto te maken. Deze foto bewaren we net zolang als uw identiteitsbewijs. We moeten volgens de wet namelijk kunnen laten zien dat we onze klanten goed geïdentificeerd en geverifieerd hebben. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Ja, dat mag. Volgens de wet moeten we informatie over leningen, rente en rekeningen van onze klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Dat kan niet zonder het BSN van deze klanten. Verder hebben we het BSN van klanten nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Daarom hebben wij ook uw BSN nodig.
 
Voor meer informatie over het BSN, kijk ook op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens

Als u klant bij ons bent, gebruiken we uw persoonsgegevens. Dat doen we niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan.

Natuurlijk mogen wij uw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zo is het in uw en ons belang dat we uw gegevens op orde hebben om veilig te kunnen bankieren.

Meer weten over hoe we omgaan met persoonsgegevens? U leest het in onze privacyverklaring.

Wanneer u zich niet (opnieuw) identificeert, krijgt u een blokkade te zien als u inlogt in Internet Bankieren of in de ABN AMRO app. Deze blokkade verdwijnt meteen als u zich wel identificeert. 
 
Identificeert u zich ook na de blokkade niet? Dan zullen we onze relatie met u opnieuw beoordelen en mogelijk opzeggen. 
Als u een blokkade ziet als u inlogt, kunt u zich hier nog wel identificeren. Dit doet u zo: 
  1. Log in in Internet Bankieren of in de ABN AMRO app
  2. Klik in het scherm dat u ziet op de knop ‘Lever ID aan’
  3. U kunt zich nu identificeren
U heeft daarna meteen gewoon weer toegang tot Internet Bankieren en tot de ABN AMRO app. 
Volgens de wet moeten we als bank de identiteitsgegevens van onze klanten goed in onze administratie vastleggen. Wanneer u zich na meerdere verzoeken niet identificeert, mogen we u dan ook geen diensten of producten meer leveren. Dus zeggen we onze relatie op. U ontvangt dan een bericht van ons. Hierin vertellen we u op welke datum onze relatie eindigt en de producten worden stopgezet.
Als u er niet uitkomt, belt u ons dan op 088 2262611. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur. We helpen u graag.