Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over het adresboek

Het adresboek

Het adresboek is handig als u regelmatig aan dezelfde begunstigde geld overmaakt. U hoeft dan niet opnieuw de gegevens van de begunstigde in te vullen. U kunt IBAN-nummers toevoegen van rekeningen van alle Europese landen die horen bij het SEPA-gebied.

We raden u aan om uw adresboek up-to-date te houden. Zo voorkomt u dat u per ongeluk overboekt naar een verouderd rekeningnummer. ABN AMRO mag namelijk een onbedoelde overboeking wettelijk niet terugdraaien. Wij kunnen alleen op uw verzoek bemiddelen tussen u en de onbedoelde begunstigde.

Wilt u een adres toevoegen aan uw adresboek?

IBAN staat voor International Bank Account Number. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het oude rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

stap 1

Adresboek openen
  • Log in in Internet Bankieren

  • Klik op 'Beheer'.

  • Klik daarna op 'Adres toevoegen, wijzigen en verwijderen'. Dit vindt u onder het kopje 'Adresboek'.

stap 2

Adres automatisch toevoegen
  • Boekt u geld over naar een rekeningnummer, dat nog niet in uw adresboek staat? U kunt het automatisch laten opnemen in uw adresboek. Klik op de gele knop 'nieuwe overboeking' en zet dan een vinkje bij 'opslaan in adresboek'.

stap 3

Contact toevoegen
  • Bent u gemachtigd voor meer rekeningen? Let dan op in welk adresboek u het contact toevoegt. Selecteer bij 'Opslaan in het adresboek van' de juiste rekening.

  • Vul bij 'Contactgegevens' de naam en eventueel het adres van de begunstigde in.

  • Vul bij 'Betaalgegevens' het rekeningnummer en een 'alias' in. Dit is een bijnaam of trefwoord waarmee u de begunstigde makkelijker kunt opzoeken. Als u wilt, kunt u ook een afbeelding toevoegen of een omschrijving vermelden.

Veelgestelde vragen over het adresboek

  • De adressen uit mijn adresboek zijn verdwenen, hoe krijg ik deze terug?

    Mogelijk heeft u bij de overboeking niet het juiste adresboek geselecteerd. Controleer of dit het geval is. Klik in een nieuwe overboeking op het icoontje van het adresboek. Het adresboek schuift dan uit. U kunt kiezen voor 'Adresboek' of voor 'Eigen rekeningen'. Kies voor 'Adresboek' en selecteer daaronder in het dropdown-menu de rekening die u zoekt. Als u een van uw eigen rekeningen zoekt, klikt u op 'Eigen rekeningen'.

    Biedt dit geen oplossing of zijn beide adresboeken leeg, neem dan telefonisch contact met ons op via 0900 - 9216 (uitleg tarieven). 

  • Waarom laden niet alle adressen in het adresboek?

    In sommige browsers kan het gebeuren dat u in het adresboek of in het adresboekbeheer naar beneden bladert en dan het volgende beeld krijgt:

    laad-nieuwe-items

    De gegevens worden dan wel opgehaald, maar uw browser laat ze niet direct zien. Als u klikt op 'laad nieuwe items', zouden de volgende adressen geladen moeten worden.

    Blijft u 'laad nieuwe items' in beeld houden? Probeer dan uw browser te upgraden naar een nieuwe versie.

  • Waarom staan er vervallen rekeningen in mijn adresboek?

    Heeft u een rekening opgeheven? Deze ziet u daarna nog 18 maanden in Internet Bankieren staan. Ook in uw adresboek kunt u deze rekeningen nog tegenkomen. Daar kunt u echter niet zien of het om een vervallen rekening gaat. Hierdoor kunt u de vervallen rekening nog selecteren als u een betaling doet. Wij raden u aan om deze vervallen rekening uit uw adresboek te verwijderen.

  • Ik zie alleen mijn eigen adresboek. Hoe kies ik een ander adresboek?

    Als u geld overboekt en u klikt op de knop 'adresboek', ziet u standaard altijd eerst uw eigen adresboek.

    Wilt u een ander adresboek gebruiken? Dit gaat als volgt:

    • Ga naar 'Beheer' en open het adresboek door te klikken op 'Adres toevoegen, wijzigen en verwijderen'

    • Bovenaan ziet u een uitklap menu met een overzicht van alle rekeninghouders. Kies daar de rekeninghouder van wie u het adresboek wilt gebruiken.

    Wilt u de adressen van alle adresboeken gebruiken? Kies dan de bovenste optie 'alle adresboeken'.

  • Hoe kan ik adressen van alle adresboeken gebruiken?

    Als u geld overboekt en u klikt op de knop 'adresboek', ziet u standaard altijd eerst uw eigen adresboek. Wilt u de adressen uit alle adresboeken kunnen gebruiken? Dit gaat als volgt:

    • Klik in het adresboek op het pijltje dat naast uw rekeningnaam staat.

    • Kies dan de bovenste optie 'alle adresboeken'.

  • Moet ik de rekeningnummers in mijn adresboek veranderen in IBAN-nummers?

    De rekeningnummers in uw adresboek zijn met het vernieuwde Internet Bankieren automatisch omgezet in IBAN-nummers. Doet u een overboeking en zet u een vinkje bij 'opslaan in adresboek'? Dan wordt het rekeningnummer in uw adresboek automatisch opgeslagen als IBAN-nummer.

    Buitenlands adresboek
    Rekeningnummers die in uw buitenlandse adresboek staan, kunt u tijdelijk niet meer wijzigen of verwijderen. U kunt tijdelijk alleen nog nieuwe rekeningnummers toevoegen. We werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Vragen? Bel ons op werkdagen van 7 tot 23 uur en in het weekend van 8 tot 23 uur.

0900 - 9216 (uitleg belkosten)

Maak kans op een iPad mini

Meedoen is eenvoudig

Maak kans op 1 van de 100 iPad Mini's!

Download en activeer Mobiel Bankieren uiterlijk 31 december 2016. Of log voor het nieuwe jaar even in, als u de app al heeft. Dan maakt u automatisch kans op 1 van de 100 iPad mini's!

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief