Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over het adresboek

Het adresboek

Het adresboek is handig als u regelmatig aan dezelfde begunstigde geld overmaakt. U hoeft dan niet opnieuw de gegevens van de begunstigde in te vullen. U kunt IBAN-nummers toevoegen van rekeningen van alle Europese landen die horen bij het SEPA-gebied.

We raden u aan om uw adresboek up-to-date te houden. Zo voorkomt u dat u per ongeluk overboekt naar een verouderd rekeningnummer. ABN AMRO mag namelijk een onbedoelde overboeking wettelijk niet terugdraaien. Wij kunnen alleen op uw verzoek bemiddelen tussen u en de onbedoelde begunstigde.

Wilt u een adres toevoegen aan uw adresboek?

IBAN staat voor International Bank Account Number. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het oude rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

stap 1

Adresboek openen
  • Log in in Internet Bankieren

  • Klik op 'Beheer'.

  • Klik daarna op 'Adres toevoegen, wijzigen en verwijderen'. Dit vindt u onder het kopje 'Adresboek'.

stap 2

Adres automatisch toevoegen
  • Boekt u geld over naar een rekeningnummer, dat nog niet in uw adresboek staat? U kunt het automatisch laten opnemen in uw adresboek. Klik op de gele knop 'nieuwe overboeking' en zet dan een vinkje bij 'opslaan in adresboek'.

stap 3

Contact toevoegen
  • Bent u gemachtigd voor meer rekeningen? Let dan op in welk adresboek u het contact toevoegt. Selecteer bij 'Opslaan in het adresboek van' de juiste rekening.

  • Vul bij 'Contactgegevens' de naam en eventueel het adres van de begunstigde in.

  • Vul bij 'Betaalgegevens' het rekeningnummer en een 'alias' in. Dit is een bijnaam of trefwoord waarmee u de begunstigde makkelijker kunt opzoeken. Als u wilt, kunt u ook een afbeelding toevoegen of een omschrijving vermelden.

Veelgestelde vragen over het adresboek

  • De adressen uit mijn adresboek zijn verdwenen, hoe krijg ik deze terug?

    Mogelijk heeft u bij de overboeking niet het juiste adresboek geselecteerd. Controleer of dit het geval is. Klik in een nieuwe overboeking op het icoontje van het adresboek. Het adresboek schuift dan uit. U kunt kiezen voor 'Adresboek' of voor 'Eigen rekeningen'. Kies voor 'Adresboek' en selecteer daaronder in het dropdown-menu de rekening die u zoekt. Als u een van uw eigen rekeningen zoekt, klikt u op 'Eigen rekeningen'.

    Biedt dit geen oplossing of zijn beide adresboeken leeg, neem dan telefonisch contact met ons op via 0900 - 9216 (uitleg tarieven). 

  • Waarom laden niet alle adressen in het adresboek?

    In sommige browsers kan het gebeuren dat u in het adresboek of in het adresboekbeheer naar beneden bladert en dan het volgende beeld krijgt:

    laad-nieuwe-items

    De gegevens worden dan wel opgehaald, maar uw browser laat ze niet direct zien. Als u klikt op 'laad nieuwe items', zouden de volgende adressen geladen moeten worden.

    Blijft u 'laad nieuwe items' in beeld houden? Probeer dan uw browser te upgraden naar een nieuwe versie.

  • Waarom staan er vervallen rekeningen in mijn adresboek?

    Heeft u een rekening opgeheven? Deze ziet u daarna nog 18 maanden in Internet Bankieren staan. Ook in uw adresboek kunt u deze rekeningen nog tegenkomen. Daar kunt u echter niet zien of het om een vervallen rekening gaat. Hierdoor kunt u de vervallen rekening nog selecteren als u een betaling doet. Wij raden u aan om deze vervallen rekening uit uw adresboek te verwijderen.

  • Ik zie alleen mijn eigen adresboek. Hoe kies ik een ander adresboek?

    Als u geld overboekt en u klikt op de knop 'adresboek', ziet u standaard altijd eerst uw eigen adresboek.

    Wilt u een ander adresboek gebruiken? Dit gaat als volgt:

    • Ga naar 'Beheer' en open het adresboek door te klikken op 'Adres toevoegen, wijzigen en verwijderen'

    • Bovenaan ziet u een uitklap menu met een overzicht van alle rekeninghouders. Kies daar de rekeninghouder van wie u het adresboek wilt gebruiken.

    Wilt u de adressen van alle adresboeken gebruiken? Kies dan de bovenste optie 'alle adresboeken'.

  • Hoe kan ik adressen van alle adresboeken gebruiken?

    Als u geld overboekt en u klikt op de knop 'adresboek', ziet u standaard altijd eerst uw eigen adresboek. Wilt u de adressen uit alle adresboeken kunnen gebruiken? Dit gaat als volgt:

    • Klik in het adresboek op het pijltje dat naast uw rekeningnaam staat.

    • Kies dan de bovenste optie 'alle adresboeken'.

  • Moet ik de rekeningnummers in mijn adresboek veranderen in IBAN-nummers?

    De rekeningnummers in uw adresboek zijn met het vernieuwde Internet Bankieren automatisch omgezet in IBAN-nummers. Doet u een overboeking en zet u een vinkje bij 'opslaan in adresboek'? Dan wordt het rekeningnummer in uw adresboek automatisch opgeslagen als IBAN-nummer.

    Buitenlands adresboek
    Rekeningnummers die in uw buitenlandse adresboek staan, kunt u tijdelijk niet meer wijzigen of verwijderen. U kunt tijdelijk alleen nog nieuwe rekeningnummers toevoegen. We werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Vragen? Bel ons op werkdagen van 7 tot 23 uur en in het weekend van 8 tot 23 uur.

0900 - 9216 (uitleg belkosten)

Uw Financieel Jaaroverzicht

Het jaaroverzicht voor uw belastingaangifte

Het financieel jaarovericht voor uw belastingaangifte

Uw Financieel Jaaroverzicht over 2016 zetten wij tussen eind januari en eind februari voor u klaar in Internet Bankieren. U krijgt een Bankmail zodra u dit overzicht kunt downloaden.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief