Javascript is required

Overstappen naar ABN AMRO

Met de gratis Overstapservice

Overstappen naar ABN AMRO betekent kiezen voor een betrouwbare bank. En dankzij de gratis Overstapservice gaat overstappen heel makkelijk. Of je nu met je eigen rekening of een gezamenlijke rekening overstapt. Vraag meteen de gratis Overstapservice aan en wij zetten al je betalingen om naar jouw nieuwe ABN AMRO rekening.

Overstapservice aanvragen

Opende jij of je partner al een ABN AMRO rekening?

Vraag dan meteen de gratis Overstapservice aan.

Opende jij of je partner nog geen rekening bij ABN AMRO?

Open eerst een eigen- of gezamenlijke rekening. Vraag daarna de Overstapservice aan.

Overstappen naar ABN AMRO? Dat gaat zo:

Stap 1

Je vraagt de gratis Overstapservice aan

Je hebt alleen een rekening van ABN AMRO nodig.

Stap 2

Je betaalverkeer wordt 13 maanden lang doorgestuurd

Ook met je oude bank nemen wij contact op. Je doet ook een aantal dingen zelf.

Stap 3

Je krijgt een seintje dat de Overstapservice bijna stopt

Een maand voor het einde laten we je dit weten. Zo kun je checken of al je betaalverkeer is overgezet.

De gratis Overstapservice

Met de Overstapservice stap je soepel over met je bankzaken. Wij nemen contact op met je oude bank en sturen al je betaalverkeer 13 maanden lang door naar jouw nieuwe ABN AMRO rekening. Ook geven we je nieuwe rekeningnummer door aan organisaties die jij toestemming hebt gegeven om geld van je rekening af te schrijven, via een incasso. Je doet een aantal dingen zelf.

Dit doen wij

Jouw bij- en afschrijvingen doorsturen

13 maanden lang sturen we al jouw bij- en afschrijvingen door naar je nieuwe ABN AMRO rekening. Wordt er geld overgemaakt naar jouw oude rekening, dan storten we dit op je ABN AMRO rekening. Wordt er geld van jouw oude rekening afgehaald, dan halen we dit van je ABN AMRO rekening af. Je herkent dit aan de omschrijving van de bij- of afschrijving, hier staat 'Overstapservice'.

Er is gekozen voor 13 maanden omdat je meestal in 1 jaar tijd minimaal één keer te maken krijgt met alle betalingen. Zo mis je dus niets.

Je rekeningnummer doorgeven

We geven je nieuwe rekeningnummer door aan organisaties (met een Nederlands rekeningnummer) die automatisch geld van je rekening afschrijven. Zoals je sportschool of internetprovider. Dat noemen we een automatische incasso. Dit hoef je dus niet zelf te doen. 

Automatische incasso's door buitenlandse rekeningnummers

Heb je een incasso bij bijvoorbeeld een streamingsdienst met een buitenlands rekeningnummer? Dan geef je zelf je nieuwe ABN AMRO rekening door aan deze organisatie. Bekijk het incasso-overzicht bij je oude bank en controleer de rekeningnummers van je incasso's. 

 

Je een herinnering sturen

Na ongeveer 12 maanden laten we je weten dat de Overstapservice bijna stopt. Zo kun je op tijd checken of alles nu via je nieuwe ABN AMRO rekening loopt.

Heb je nog geen betaalrekening bij ABN AMRO? Open dan eerst een rekening

Dit doe je zelf

Je nieuwe rekeningnummer delen

We geven je nieuwe rekeningnummer door aan organisaties die incasso's uitvoeren. Meestal zijn er ook organisaties en personen die je zelf moet informeren. Zoals: 

  • Familie en vrienden
  • Organisaties met een buitenlands rekeningnummer die geld van je rekening afschrijven met een automatische incasso (zoals een streamingsdienst)
  • Partijen die geld bijschrijven op je rekening (zoals je werkgever) 

Gebruik hier deze overstapkaart voor.

Tip: Weet je niet zeker of je iedereen op de hoogte hebt gebracht? Bekijk dan je rekeningoverzicht. Zie je bij een bij- of afschrijving in de omschrijving 'Overstapservice' staan, dan gebruikt deze organisatie of persoon nog je oude rekeningnummer. Geef dan meteen je nieuwe ABN AMRO rekeningnummer door. 

Periodieke betalingen opnieuw instellen

Maak je zelf automatisch geld over via een periodieke overboeking? Bijvoorbeeld naar je spaarrekening of naar de rekening van je kind? Deze automatische betaalopdrachten neemt ABN AMRO niet automatisch over van je oude bank. Je stelt ze zelf makkelijk in met periodieke overboekingen

Tip

Nadat wij je oude bank hebben geïnformeerd over de overstap, krijgt je van je oude bank een overzicht van je periodieke betalingen. Houd dit overzicht bij de hand als je de periodieke overboekingen opnieuw instelt. 

Je oude rekening en producten opzeggen

Na je overstap moet je zelf je oude rekening of producten opzeggen. Bijvoorbeeld een betaalpas of creditcard.

Je bepaalt zelf of, en wanneer je dit doet. Het is handig om je oude rekening pas op te zeggen wanneer je zeker weet dat alle betalingen via je nieuwe ABN AMRO rekening lopen. Houd er rekening mee dat je tot het opzeggen van je oude rekening voor zowel je oude rekening als je nieuwe ABN AMRO rekening betaalt. 

Overstap checklist voor jezelf

✔ Geef je nieuwe rekeningnummer door 

✔ Stel je periodieke overboekingen opnieuw in

✔ Zeg je oude rekening en producten op

Belangrijk om te weten

Zelf opzeggen

Je moet zelf je oude rekening of producten opzeggen. Bijvoorbeeld je betaalpas of creditcard.

Dubbele kosten

Zolang je de oude rekening niet opzegt, betaal je voor zowel je oude als nieuwe rekening.

Rood staan

Als je rood staat op je oude rekening, dan kun je dit niet automatisch meenemen naar je ABN AMRO rekening.

Veelgestelde vragen over de Overstapservice

Ook handig