IBAN-Naam Check

De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam en IBAN anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij ABN AMRO. Dit voorkomt verkeerde overboekingen en helpt fraude te bestrijden. Wel zo veilig. We controleren ook of de ontvanger gebruikmaakt van de Overstapservice.
 

Zo werkt de IBAN-Naam Check

  • Als u een doet binnen Internet Bankieren of de ABN AMRO app wordt automatisch gecontroleerd of de naam die u opgeeft past bij het IBAN
  • U krijgt een melding als de naam en IBAN die u invult anders zijn dan de gegevens die bij ons bekend zijn
  • Bij een typefout (bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse) toont de IBAN-Naam Check een naamsuggestie: 'Bedoelt u Janse?'
  • De melding is een waarschuwing of advies. U bepaalt zelf of u na een melding de betaling uitvoert of afbreekt en blijft zelf verantwoordelijk voor betalingen die u doet.
  • U krijgt ook een melding als de ontvanger gebruikmaakt van de Overstapservice. U ziet dan de nieuwe IBAN van de ontvanger.

Wat moet u doen als u een melding krijgt?

Controleer de IBAN nog een keer. Klopt de IBAN niet? Neem dan contact op met de persoon waar u geld naar overmaakt. De melding van de nieuwe IBAN vanuit de overstapservice is ter informatie. U kunt de nieuwe IBAN van de ontvanger vast opslaan in uw adresboek.

Wanneer werkt de IBAN-Naam Check?

De IBAN-Naam Check werkt voor betalingen die u doet in Internet Bankieren of de ABN AMRO app. Het werkt alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers in euro's. 

De IBAN-Naam Check werkt niet op betaalopdrachten die u invoert via:

  • Acces Online en Access Direct
  • Incasso
  • Batch
  • iDEAL
  • Niet-SEPA/IBAN

Hoe herkent u een melding van de IBAN-Naam Check?

U krijgt alleen een melding te zien als u de IBAN en de naam van de persoon waar u geld naar overmaakt heeft ingevuld. De melding komt onder het naamveld. Dit geldt ook voor de melding die u krijgt als de ontvanger gebruikmaakt van de Overstapservice. Hieronder staat een voorbeeld.
IBAN Naam Check voorbeeld melding