Limieten voor betalen en geld opnemen
Bekijk de verschillen tussen daglimiet geld overboeken, je online daglimiet en je paslimiet. Lees ook de veelgestelde vragen over deze limieten voor betalen en geld opnemen.
Welke limieten zijn er?
Daglimiet geld overboeken
Je 'daglimiet geld overboeken' is het bedrag dat je per dag kunt overboeken met de ABN AMRO app. Betalingen via iDEAL en betaalverzoeken zoals Tikkie tellen ook mee.
Maximum limiet
Wil je met de app een grote aankoop doen of een hoger bedrag overboeken dan je daglimiet? Verhoog je daglimiet tot maximaal € 250.000 in de ABN AMRO app. Voor bedragen boven de € 2.500 stel je altijd een einddatum in. Na die datum keert je limiet automatisch terug naar je vorige, lagere limiet.
Het maximum limiet bij iDealbetalingen is € 50.000
Wachttijd
Het duurt 4 uur voordat je hogere daglimiet ingaat. Elke keer dat je de daglimiet verhoogt, begint de wachttijd van 4 uur opnieuw.
Goed om te weten
- Je kan geen hogere limiet instellen dan het bedrag dat op je rekening staat.
- Wil je meer overboeken dan € 250.000? Verdeel het bedrag dan over meerdere overboekingen.
- Overboekingen naar een eigen of gezamenlijk rekening tellen niet mee.
- Je wijzigt je daglimiet geld overboeken in de ABN AMRO app.
Daglimiet voor online aankopen met je betaalpas
Je 'Online daglimiet' is het bedrag dat je per dag kunt besteden aan online aankopen met je betaalpas. Alle betalingen via je gekoppelde betaalpas en handmatig ingevulde kaartgegevens tellen mee voor de limiet.
Maximum limiet
Standaard staat je online daglimiet ingesteld op € 500. Dit geldt voor de betaalpassen van Maestro en die van Mastercard.
Heb je een betaalpas van Mastercard? Dan kun je jouw online daglimiet verhogen tot maximaal € 10.000 per dag. Je herkent een Mastercard betaalpas aan het rood gele logo en de uitsparing aan de korte zijde van je pas.
Geen wachttijd
Je nieuwe online daglimiet gaat meteen in zodra je deze wijzigt. Er is geen wachttijd.
Goed om te weten
- Je kan geen hogere limiet instellen dan het bedrag dat op je rekening staat.
- Zorg ervoor dat je de limiet instelt voor jouw uitgaven en budget.
- Je wijzigt je online daglimiet in de ABN AMRO app of via Internet Bankieren.
Limiet voor pinbetalingen en contant geld opnemen
Je 'paslimiet' is het bedrag dat je per dag kunt uitgeven met je betaalpas. De limiet bestaat uit twee delen:
- maximum bedrag voor pinbetalingen
- maximum bedrag voor het opnemen van contant geld bij een geldautomaat.
Maximum limiet
Wil je een hoger bedrag uitgeven dan je paslimiet, dan kun je de limiet verhogen. Tot maximaal € 50.000 voor pinbetalingen en maximaal € 10.000 voor contant geld opnemen met je betaalpas. Met je telefoon of wearable is dit maximaal € 10.000.
Geen wachttijd
Je nieuwe paslimiet gaat meteen in zodra je deze wijzigt. Er is geen wachttijd.
Goed om te weten
- Je paslimiet geldt bij alle betaal- of geldautomaten, ook in het buitenland.
- Je kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag dat op je rekening staat.
- Je paslimiet verlagen kan altijd.
- Contant geld opnemen en storten kan soms kosten met zich meebrengen. Bekijk de tarieven voor meer informatie.
- Je wijzigt je paslimiet eenvoudig via de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.
Veelgestelde vragen
Waarom moet ik 4 uur wachten na het verhogen van mijn daglimiet geld overboeken?
We hebben deze wachttijd ingesteld om je te beschermen tegen oplichters. Zij zetten je vaak onder druk om snel geld over te maken. Samen met andere banken hebben we gekozen voor een wachttijd van 4 uur. Uit ervaring blijkt dat 4 uur wachttijd genoeg is om te controleren of het verhaal van de oplichters klopt.
Belangrijk om te weten: elke keer als je de daglimiet verhoogt, begint de 4 uur wachttijd opnieuw.
Waarom heb ik geen e.dentifier nodig voor betalingen en overboekingen in de app?
Je kunt bedragen tot € 250.000 overboeken met de ABN AMRO app. Je bevestigt de betaling met je identificatiecode. Omdat dit nu mogelijk is in de app zelf, hoef je de e.dentifier er niet meer bij te pakken. Je kunt steeds meer bankzaken met de ABN AMRO app regelen.
Kan ik in Internet Bankieren nog wel overboekingen of betalingen bevestigen met de e.dentifier?
Ja, in Internet Bankieren kun je overboekingen en betalingen nog wel bevestigen met de e.dentifier. Dit gebeurt steeds minder vaak, omdat je grote bedragen ook met de ABN AMRO app kunt betalen.
Hoe weet ik hoe hoog mijn daglimiet geld overboeken is?
Je kunt je daglimiet geld overboeken bekijken en aanpassen in de ABN AMRO app. Als je de daglimiet aanpast, gaat je nieuwe daglimiet in na 4 uur.
- Open je app en log in
- Ga naar ‘Profiel’ rechtsonder in je scherm
- Ga naar ‘Rekeningen en betalen’ en kies ‘Daglimiet geld overboeken’
- Stel de gewenste limiet in, dit is maximaal € 250.000
Wat is een slimme hoogte van mijn daglimiet geld overboeken?
Dat is een persoonlijke keuze. Stel je daglimiet geld overboeken zo in dat het bedrag past bij je situatie. Kies een limiet die niet te laag is, zodat je dagelijkse bankzaken kunt blijven doen. Maar ook niet te hoog, zodat je minder risico loopt bij fraude.
Verhoog je de daglimiet geld overboeken? Kies dan een einddatum. Na deze datum gaat je limiet automatisch terug naar je vorige, lagere daglimiet.
Ik heb privé en zakelijk een betaalrekening bij ABN AMRO. Voor welke betaalrekening geldt de ingestelde daglimiet geld overboeken?
Staat je zakelijke rekening in het overzicht van je privéprofiel in de ABN AMRO app? Dan geldt dezelfde daglimiet geld overboeken voor zowel je privé- als je zakelijke rekening.
Wil je een andere daglimiet geld overboeken voor je zakelijke rekening dan voor je privérekening? Voeg dan eerst een zakelijk profiel toe in de ABN AMRO app.

Wil je zakelijk een andere daglimiet dan privé?
Staat je zakelijke rekening in hetzelfde overzicht als je privérekening in de ABN AMRO app? Voeg een apart, zakelijk profiel toe. Hierna stel je makkelijk verschillende daglimieten in. Je hebt meteen meer overzicht en houdt je bankzaken gescheiden in één app.