
Expedia: investering platform betaalt uit
De aandelen van Expedia (Houden) sloten afgelopen vrijdag 7 november ruim 17% hoger nadat het zijn goede kwartaalcijfers de avond ervoor bekend had gemaakt. De boekingen in het derde kwartaal groeiden met 12%, een versnelling ten opzichte van de 5% groei in het vorige kwartaal. Daarnaast steeg de EBITDA-marge met 208 basispunten naar 32,9%. Voor 2025 voorspelt Expedia een boekingsgroei van 7% (eerdere prognose: 3%-5%) en een margegroei van 2 punten (voorheen 1 punt).
Concurrentie voordeel dankzij verbetering platform
Onze eerdere verwachting dat Expedia's investeringen in zijn platform tussen 2021 en 2024 een concurrentievoordeel zouden opleveren, wordt nu werkelijkheid. Dit blijkt uit betere prestaties in de business-to-consumer (B2C)-segmenten, ondanks economische onzekerheid in de kernmarkt van de VS.
De B2C-boekingen stegen in het kwartaal met 7% ten opzichte van 1% in de voorgaande drie maanden, en de marketing van het segment als percentage van de boekingen steeg met 31 basispunten tot 6,4%, het vierde kwartaal op rij met verbetering. De groei van het aantal overnachtingen in de VS lag in de hoge enkele cijfers, de snelste groei in drie jaar, doordat het bedrijf langere boekingsperiodes zag; deze sterke groei zette zich voort in november. Dit staat in contrast met andere reisorganisaties, waar de economische onzekerheid de vraag drukt.
Verwachtingen groei omzet omhoog
Expedia’s strategische focus op AI en data-analyse helpt bij het verbeteren van de klantenservice en het optimaliseren van marketinguitgaven. Dit onderscheidt het bedrijf van concurrenten en biedt een solide basis voor toekomstige groei. We verhogen onze omzetgroeiverwachting voor 2025 naar 8% (eerder 5%) en daarmee de reële waarde van het aandeel. We verwachten namelijk dat Expedia een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei in de hoge enkelcijferige range zal realiseren tot 2028. De EBITDA-marges zullen naar verwachting stijgen van een niveau in de lage 20% naar de midden 20% tegen 2029, dankzij verbeteringen in efficiëntie en marketinginzet.