
Alibaba groeit door Cloud en quick commerce
Alibaba (Kopen) verwacht binnen drie jaar een jaarlijkse toenemende bruto handelsomzet (gross merchandise volume= GMV) van 1 biljoen CNY te genereren uit quick commerce. De omzetgroei uit clouddiensten versnelde in het kwartaal van juni tot 26% op jaarbasis, tegenover 18% in het voorgaande kwartaal. De omzet uit klantbeheer (CMR) groeide met 10%.
Quick Commerce en Cloud: twee groei-pijlers
Een snelle berekening suggereert dat quick commerce ruim 11% kan toevoegen aan Alibaba’s traditionele e-commerce GMV. Quick commerce houdt in dat het leveren van essentiële producten, zoals boodschappen en dagelijkse benodigdheden, met een extreem snelle bezorging, vaak binnen een uur of zelfs minuten plaats vindt.
Als we uitgaan van een verhouding van 2%-3% aangepaste EBITA/quick commerce GMV, kan de aangepaste EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen) in het fiscale jaar 2029 (eindigend in maart) met minstens 9%-14% toenemen.
De versnelde groei van cloud-omzet versterkt onze positieve visie. We verwachten dat de omzetgroei in de cloud de komende twee jaar zal versnellen, dankzij de solide vraag naar kunstmatige intelligentiediensten, de full-stackcapaciteiten van Alibaba en de verbeterende modelprestaties. Voor de komende kwartalen verwacht Alibaba een groei uit omzet van klantbeheer van 10% op jaarbasis. Dit wordt ondersteund door een toenemende penetratie van Quanzhantui (AI gestuurde marketingtool) en een hogere take rate (vergoeding) als gevolg van het verkeer dat wordt gegenereerd door quick commerce.
Effectiever gebruik ecosysteem
We handhaven onze prognoses voor Alibaba, dat een brede concurrentievoorsprong heeft. De markt lijkt zowel de cloudactiviteiten van Alibaba als de sterke uitvoeringscapaciteiten van het huidige management te onderschatten. Wij zijn van mening dat Alibaba zijn ecosysteembronnen veel effectiever heeft benut dan in eerdere concurrentiestrijd op het gebied van maaltijdbezorging, waardoor zijn kansen op het verwerven van marktaandeel en het behalen van winstgevendheid op middellange termijn zijn toegenomen. We zien nu een toenemende concurrentiedruk op Meituan en JD.com (Kopen) op het gebied van quick commerce.
Alibaba verwacht dat het verlies per bestelling van zijn quick commerce-activiteiten in de komende twee maanden zal halveren. Waar het gemiddelde aantal dagelijkse bestellingen op 80 miljoen gelijk blijft komt dit door minder reclame, een grotere mix van duurdere maaltijden en niet-voedselbestellingen, en lagere logistieke kosten.